Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20

Bunn på ridebane - hva foretrekker du?

Vi driver og bygger en stor utebane på 80x40 meter. Den skal blandt annet brukes til konkurranseridning, primært sprang og dressur, men også kjøring.

Hvilken bunn foretrekker du? Er det "must" med fiberbunn eller er det greit med en sand/subuss bane som er av god kvalitet?
    Vet at enkelte kun reiser på stevner der det er fiberbunn, så tenkte å undersøke litt om det er mange som føler det slik. Vil jo bygge en bane folk ønsker å konkurrere på.

Men så er vi usikkre på om fiber er det beste valget med tanke på kjøring. Har dessuten hørt negative ting om en slike bunner. Derfor lurer vi på hva folk mener om dette? :)
    Sikt mot månen. Om du ikke greier det, lander du alltids blandt stjernene.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Hester har godt av å bli trent på variert underlag, så jeg synes det er ok med sand også. Vi har sand både ute og inne hos oss, og trives med det.

FIBER! Ingenting over, ingenting ved siden. Her på stallen har vi sand både ute og inne, og det er en drøm for meg å komme meg på stevner. Nyter øyeblikket hvor jeg kan trave lett bortover. Jeg synes det uten tvil er desidert best med fiberbunn, og jeg har merket at hesten min faktisk jobber bedre når den går på fiber.

Bryr meg lite om type bunn, så lenge den ikke er for dyp/bløt. Tror dere kan tjene mye på filtbunn, da det er veldig godt underlag.

Ikke velg gummi, i hvertfall. Makan til møkk. Alt for mykt (=senebetennelser osv) og kipt å ri på, blir lett masse vann på banen og kjempedypt.

Beste banen jeg har ridd på var subus, perfekt! Ikke for hardt/mykt om den vedlikeholdes, og samler ikke mye vann :)
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Uhm, telefonen mener det heter filtbunn, men var meningen å skive fiber :) Har lite erfaring med ordentlig fiber, kun fiberblandinger (som forsåvidt funket greit om den ble rakt hver dag og vannet jevnlig).
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Sand eller fiber. Ikke grus, eller sand med steiner i, og ikke særlig glad i bark/flis.

Foretrekker sand. Fiberbunnen blir altfor stum. Gummigrus blir for myk og dyp.

5-7 cm sand øverst, hardpakka (noe som pakker seg hardt og blir valset) under. Slid'n'ride
    Hollywood og Henriette

Hvilken type bunn det er er det samme for meg, så lenge den blir godt vedlikeholdt, møkket og kjørt over jevnlig.

Filt! Eeeelsker å ri på filt. Demper bra, men er likevel fast og herlig å ri dressur på ihvertfall! Liker ikke sånn kjempeløs sand og slikt, der hesen synker ned og kanskje sklir i svingene, var på clinic på Lefdal og red i ridehuset der, knallfint underlag! Sååå deilig å ri på! Variasjon er bra, men jeg liker ikke dyyypt og tungt unerlag.
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Walber bunn - skadelig for hestebeina?
    Av linn_elvoey i forumet Diverse
    Svar: 25
    Siste innlegg: 29-09-2011, 23:31
  2. Bilpassering, hva foretrekker dere?
    Av Nettemor i forumet Sikkerhet
    Svar: 23
    Siste innlegg: 08-09-2008, 10:08
  3. Hva slags salunderlag foretrekker du?
    Av Ullsokken i forumet Utstyr
    Svar: 28
    Siste innlegg: 13-10-2006, 21:12

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg