Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Tråd: Entoms bitt

Entoms bitt

Tenker å kjøpe meg et entoms bitt siden sist jeg var ute i monté med hoppa mi, dro hun så utover på siste borte og på oppløpet. Nå har jeg funnet et monté løp til, og da vil jeg ha et bitt så jeg lettere kan holde henne rett.

Jeg har hele tiden tenkt å kjøpe et rett bitt til henne, for det er et bitt med vektstangeffekt og er temmelig sterkt (?) vil jeg tro. Og i værtfall med pelham bitt har jeg lært at rett bitt er absolutt best.
    Men så kom jeg til å tenke på at hesten er temmelig heit og stridig, og da vil det vel være lettere å henge seg på et rett enn et todelt bitt. Nå går hun på todelt muffebitt i løp.
    Så da ble jeg litt i tvil..
    Er det best med rett eller todelt bitt for hestens del? Om det er slik at jeg må holde hardere fordi hun legger seg på mer med rett bitt vil jeg heller ha et todelt, men om delt på noe vis gjør mer vondt med todelt vil jeg heller ha rett..

Hva mener dere om dette?
    Takk for svar
    Sist endret av Carro : 01-10-2012 kl 22:44 Årsak: Skrivefeil

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    36
    2-delt med vektstangeffekt=FY i min verden. Bittet får den kjente nøtteknekkereffekten, og når bittet dras bakover samtidig vil leddet stikke rett i hestens gane. Vondt, med andre ord.

En eldre kar sa til meg for mange år siden at delte stangbitt ble forbudt å bruke på hest i skogen da han var guttunge, nettopp fordi bittene ga hestene sår i munnen (krevende terreng krever støtte på bittet). Hvorvidt dette er sant eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, men delte vektstangbitt= fy.

Det er det jeg og tenker.
    Bare lurte på om det kanskje var litt annerledes når vektstangen stakk utover og ikke nedover

Takk for svar, da glemmer jeg tanken om delt bitt i værtfall

Har ikke mye peiling på monté (eller trav). Men ble nysgjerrig på hva som kan være årsaken til at hun skjener? (Om du har noen idé - skjer det alltid bare på oppløpet, eller også på de andre langsidene, eller under trening osv?)

Edit; ser nå du skriver på nest siste og siste

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    38
    Bilder
    24
    Må du huske på at med entøms bitt i monte så sitter jo rytter med hendene lenger opp på halsen enn tømmene gjør med kusk. Innbiller meg dermed at dette endrer noe på vektstang effekten?
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    36
    Siter Opprinnelig skrevet av Tone Vis innlegg
    Må du huske på at med entøms bitt i monte så sitter jo rytter med hendene lenger opp på halsen enn tømmene gjør med kusk. Innbiller meg dermed at dette endrer noe på vektstang effekten?
    Vektstangbitt (eller stangbitt på godt norsk) er bitt med over- og undersjenkel. Altså når man drar i tøylen dreier bittet rundt sin egen akse. Hvor hardt det dreier i fht tøyletaket vhenger av lengden på sjenklene. Jo lenger undersjenkel, jo mindre kraft må til før bittet virker hardt.

Et entomsbitt er således ikke noe stangbitt, selv om det er uleddet.

Bare for å oppklare stangbittbetydningen :)

Jo lenger frem hendene føres (altså oppover hestens hals), jo større vinkel får man mot festet til bittet, og dess mindre kraft trenger man før bittet virker. Dette gjelder da stangbitt, og ikke entomsbitt.

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Har ikke mye peiling på monté (eller trav). Men ble nysgjerrig på hva som kan være årsaken til at hun skjener? (Om du har noen idé - skjer det alltid bare på oppløpet, eller også på de andre langsidene, eller under trening osv?)

Edit; ser nå du skriver på nest siste og siste
    Hun gjør ikke dette i vanlig sulky løp, og det var bare i det ene monté løpet hun har startet at hun gjorde det. Da galopperte hun i starten og ble senere sjenert i løpet så vi lå alene et stykke bak feltet når det var ei runde igjen. Så jeg regner bare med at hun ikke synes det var så gøy å løpe der bak alene og ville ut. I prøveløpet var hun rett og fin Men jeg tenker at jeg vil ha et bitt som jeg kan holde henne bedre på, just in case det skulle skje igjen siden vi tapte endel på det.

Mallilen: mener du at entomsbittet ikke har noen vektstangeffekt? Om jeg da fester det som blir innertøylen i løpet i den ytterste ringen på bittet og yttertøylen i den innerste bittringen, vil jo innersiden bli sterkere og jeg vil få mer effekt når jeg tar i den tøylen en i den andre? Stemmer ikke det?

Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    36
    For at det skal kunne kalles vektstangbitt, må det være et dreiemoment tilstede, altså en oversjenkel og en undersjenkel.
    Selv om entomsbittet får en sterkere virkning når man bruker ytterste ring, er det altså ikke et vektstangbitt. Hva fysikken kaller akkurat dette vet jeg ikke, men et vektstangbitt er det altså ikke

Okei, skjønner.
    Takk for svar

Et spørsmål til..
    Nå har jeg fått bittet, men skal man gjøre noe med lærdelen?
    Smører jo som regel nytt lær, men dette skal jo i munnen til hesten og har en stålkjerne.
    Burde jeg smøre med noe, eller bare ikke gjøre noe?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Sweet iron bitt/bitt med kobberruller
    Av Silver i forumet Utstyr
    Svar: 13
    Siste innlegg: 10-11-2011, 00:01
  2. Størrelse på rett bitt vs delt bitt.
    Av Bente & Etanec i forumet Utstyr
    Svar: 7
    Siste innlegg: 29-01-2010, 08:11
  3. Str. på Globus bitt vs andre bitt
    Av SnippSnapp i forumet Utstyr
    Svar: 25