Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Question Ri alene med min hest?

Har hatt hesten i noen måneder nå, og han er jo kjempesnill på bakken. Men han er avhengig av andre hester, og det er dumt, siden det er ingen andre som kan ri sammen med meg. Så når jeg skal ri så kan vi godt skritte litt avgårde, men så kan han godt finne på å plutseli snu og gjøre alt for å komme hjem. Jeg får han videre, men av og til så bråstopper han opp og nekter å gå. Da går jeg av og leier han videre, da går han fint etter meg. Nå har jeg fått låne en ridebane, og der har jeg tenkt å ri litt på hesten min. Men kan jeg ri opp dit alene? Det er et stykke dit, må ri over veien, og han kan finne på å tulle. Jeg kjenner han ikke så godt, og han kjenner ikke meg så godt heller. Jeg har onkelen min og da kan vi ri i fred, om han går forran da. Men det er ikke alltid onkele min blir med når jeg rir, så da må jeg ri alene. Men kan jeg det? Er 16, har ridd i masse år, men som sagt hesten er jo ny for meg. Håper på svar..
    Ri aldri fortere enn skytsengelen din kan fly

Hva med å leie den opp til ridebanen? :)
    .
    - Du setter ikke spor der hvor alle andre går

Du kan jo begynne med å leie, til han blir mer kjent med veien dit. Kanskje ta med litt gulrøtter og slikt, sånn at han vet han skal til gulrotplassen, og ikke "jobbe hardt på ridebanen"-plassen.

Ellers er det bare en ting å gjøre, trene og trene. Når han stopper, så la han stå der da. Ha allverdens tid, og ikke la han slippe unna før han går frem. Da kan du gjerne belønne med å snu han og ri hjem igjen. Pass på at du selv er rolig og oppmerksom på omgivelsene, vis ham at du tar ansvar selv om du sitter oppå han :)

Den er grei! Jeg skal leie han til ridebana og ha med gulrøtter, så skal jeg snakke rolig til han å ta det rolig på veien. Han er kjempesnill når jeg leier han, og han er trafikksikker :) Takk for svar^^
    Ri aldri fortere enn skytsengelen din kan fly

ser snart bare flekker ;) Dunjar sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    32
    Sier som de andre, lei han til ridebanen i starten. Deretter kan du leie en del av veien, så sette deg opp siste biten å ri. Neste steg leie og ri halve veien og tilslutt ri hele vegen.
    Jeg er 26år og gjør dette med mine hester nå som er avhengige av hverandre, og ikke vil gå når den ene står igjen. Det blir enklere og enklere for hver gang :)
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Jeg har også hatt litt det samme problemet med min 3-åring. Men det er bare fordi han er ung, ikke fordi han er så unormalt "dum og vanskelig". Vi må gå et stykke for å komme til ridehall. Og ofte synes han det er kulere å være hjemme hos kompisene sine enn å gå ned dit, så han har sine faste plasser hvor han stopper og ikke vil gå. Han er ikke redd og kan bare stå der helt stille. Men han er fryktelig sta, og hvis jeg presser han når han stopper så steiler og bukker han. Det hjelper ikke nødvendigvis å gå av og leie han, for han står bare der på flekken og nekter å røre seg. Her en dag presset jeg litt ekstra og det endte med at han kastet meg av og løp opp på hovedveien. Ikke noe kjekt. Så da måtte jeg finne på noe annet for å lure ham med meg. Løsningen ble å tømmekjøre. Det har fungert supert for oss. Han har sluttet helt å stoppe opp rett og slett fordi han vet at jeg klarer å få han videre uansett når jeg tømmekjører. Har dog ikke prøvd å ri ham alene på tur enda, og det kommer jeg ikke til å gjøre på en stund, fordi jeg ikke vil sette ham i situasjoner enda der det blir krangling, og der han kan komme seirende ut. En så ung hest har mye annet å lære enn å krangle :) Men jeg er heldig da, fordi jeg vet at han er sånn bare fordi han er ung, og at det sannsynligvis "går over" med litt tålmodighet.

I din situasjon vet jeg ikke hva som er det beste. Om du vet at du klarer å presse han videre uten at han kaster deg av eller stikker avgårde med deg så ville jeg nok tatt sjansen på å ri. Men i og med at du ikke kjenner hesten så godt så er det kanskje lurt å leie. En har ofte mindre kontroll om en leier hesten (og enda mindre om en tømmekjører), men det er bedre at hesten sliter seg fra deg og løper hjem alene enn at den kaster deg av på veien.

Jeg tror hva som fungerer er veldig individuelt. Noen hester er lettest å overtale når man rir, andre er greie å leie. Og min er veldig fin å tømmekjøre, fordi jeg da både kan svinge og drive samtidig, uten at han klarer å bukke meg av. Men tømmekjøring vil jeg absolutt ikke anbefale om du ikke vet at hesten er trygg og ikke blir redd eller stikker av. Paniske og hyperfølsomme hester er vel generelt sett ingen god idé å ta med på tømmekjøringstur.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Ha hest alene?
    Av Felice i forumet Diverse
    Svar: 31
    Siste innlegg: 09-05-2011, 14:46
  2. Hest alene på beite?
    Av JOHANNE i forumet Utegang/beite
    Svar: 26
    Siste innlegg: 17-06-2010, 01:28
  3. Alene hest?
    Av Raggetass i forumet Utegang/beite
    Svar: 62