Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Semikapsun til vanlig hodelag?

Har tenkt lenge på å bestille en semikapsun. Jeg har ikke råd til å kjøpe hele kapsunen/hodelaget for øyeblikket, derfor lurte jeg på om det gikk an å feste kapsunen i selve bittfestet på sidestykkene på et vanlig hodelag. Kan ikke ri med bitt og kapsun da hesten ikke kan ris med bitt. Eller blir det for ustabilt?

Og har dere noen tips til gode semikapsuner/kapsuner til en grei pris? Har sett litt på Freehorse.no :)

Det tror jeg blir rimelig ustabilt. En semikapsun er ment å brukes sammenmed bitt. Hvis du allikevel skal ri uten vill ejeg heller spart litt mer til en skikkelig ridekapsun. Imens finnes det rimeligere løsninger å ri med som grime f.eks.

Neida, det går helt fint. Men det kan være greit med et hodelag i mindre størrelse enn hva hesten pleier å bruke, siden kapsunen er en del høyere enn bittet. Om du i tillegg setter på noe som kan fungere som ei skikkelig hake/kjevereim så blir det enda mer stabilt.

Dette fungerer i hvert fall helt fint med fast kapsun, de leddede eller de kun i lær er jo ustabile uansett, og fungerer etter min erfaring best på hester som svarer kjapt og konsist på kapsunen.
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Har du bilder av det Rego? Hvordan du har festet det?

Har ikke tatt bilder av det, nei. Men jeg fester bare kapsunen der man fester bittet, jeg trær det altså ikke gjennom sidestykkene slik som man gjør om det sitter et bitt på. Har man fast kapsun som man fester der ei nesereim skal ligge, så blir det stabilt nok :)

Men det avhenger jo av at hesten svarer for kapsunen når den ligger høyt.
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

På et av mine hodelag går det helt fint med semikapsun (fast nesedel) i hodelag, men der passer også bittringene veldig godt til de smale remmene på kapsunen. Er løkkene til bittet kjempestore kan det blir vinglete, men er de smale nok for kapsunen så funger det supert. Likevel foretrekker jeg nok longeringskapsunen min som også har nakkestykke om jeg skal ri uten bitt!
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Takk for svar! :) Blir eventuelt en kapsun med fast nesestykke, ja. Bittringene på hodelaget jeg skal bruke det på er ganske små, så da tror jeg at jeg tar sjansen på at det går bra :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Kan man bruke vanlig bitt på western hodelag?
    Av Julie og Kamy i forumet Utstyr
    Svar: 11
    Siste innlegg: 20-03-2010, 17:59
  2. Kandar og vanlig hodelag
    Av IngvildK i forumet Utstyr
    Svar: 6
    Siste innlegg: 27-06-2007, 11:49
  3. Vanlig?
    Av Karen i forumet Transport av hest
    Svar: 22
    Siste innlegg: 17-05-2007, 14:00
  4. Vanlig ..?