Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    39
    Bilder
    24

Hvorfor er det greit å skulle kjøre (inn) hesten når man ikke har

peiling?? Mens bruke et el annet utstyr for første gang, uten å vite ALT om det er fyfy?

Hest med vogn gjør som oftest mer skade enn hest med sal hvis ulykken først er ute.

Og skal man kjøre er da vel første bud å kunne sele på hesten med aktuelle sele tilnærmet tilpasset?

Virker på meg her inne at å kjøre hest uten særlig erfaring er helt ok, men bruke noe annet utstyr uten erfaring da får man så ørene flagrer- så er det slik el er min oppfatning her inne helt på jordet?

Og ligger tråden i feil bås- så bare flytt den
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Virker det slik her inne? Er det en tråd jeg har gått glipp av?

Jeg mener at man skal kunne tilpasse både sal og sele før man legger det på hesten.

Og så mener jeg at det følger med mye ansvar å ri og kjøre inn en hest!
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    39
    Bilder
    24
    Nei Julnil, jeg hinter ikke til en spesiell tråd, men kanskje heller til alle de x-antall som lurer på å kjøre (inn) hesten sin uten den helt store erfaringen i det å kjøre hest. Og ja jeg syns det virker slik her inne.
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Skjønner ikke helt hva du mener, jeg. Om det er at folk lager tråder med hvordan man skal gå fram, så er det vel gjerne fordi de innser at de ikke har nok kompetanse selv og søker råd? Det er jo bare bra. Isåfall er det ikke så mye verre enn feks å svare med at de burde få kyndig hjelp, dra på kurs osv. Å gi noen så ørene flagrer fører som regel neppe noe godt med seg, da den som spør ofte går i forsvarsposisjon og lukker ørene.

Selv skal jeg kjøre inn shettisen min (nesten) helt selv, og jeg har kun kjørt inn én hest før, dog med god veiledning av folk med kompentanse. Men når det kommer til den dagen vogna skal på for første gang, så tør jeg virkelig ikke å være alene. Men jeg har aldri hørt om folk som kjører inn hest helt alene uten å ha snøring på hva de driver med?

Tja, har sett noe av det samme sjøl faktisk. Og nei, tenker ikke på noen spesiell tråd.

Tror mange ikke har kunnskap om kjøring og derfor ikke vet hva de skal si til sånt. De som har kunnskap kommer med noe fornuftig da

Jeg ser at mange her inne ofte sier at man bør gå på kjørekurs eller sende bort hesten for innkjøring så jeg tror den gjengse oppfatning er at kjøring er mer en big deal.
    Går det galt med vogna er det annerledes enn å bli kastet av en hest man prøver ri inn uten tilstrekkelig erfaring.
    Jeg tror de fleste ikke tar lett på dette med innkjøring altså.
    If God made anything more awesome than a horse he kept it for himself.

MBK
    Guest
    Vel. Jeg har delvis kjørt inn hest - og jeg kan ikke en dritt. Tømmekjørte litt, spente for og håpet på det beste. Gjør IKKE det neste gang, men godt man har "kul" og rolig hest da. Men kan iallefall skryte på meg at utstyret var i tipp topp stand.

Alle er nybegynnere en gang, og man må vel ikke nødvendigvis på kurs eller sende vekk hesten, men hjelp fra en erfaren person gjør iallefall sjansen for å lykkes større. Jeg har vært borti hester som har flydd bananas selv med eier som var kurset og hesten selv hadde stått i innkjøring hos "proff", så det kan skje alle.

Bare vær glad de ikke gjør som enkelte travtrenere.. Jeg skal ikke nevne navn, men jeg var borti tre unghester som nesten ikke hadde blitt håndtert, bandt de på stallgangen og selte på, lot de steile fra seg. Gjentok dette to ganger med alle tre, så var det ut og tømmekjøre, da med en på hver side av hodet og en bak. Etter en uke kom vognen på.
    Mitt hverdagsliv Oppdatert!

Jeg har aldri sagt at jeg er den smarteste kniven i skuffen

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    39
    Bilder
    24
    Ja for i grunnen: hva hjelper det om hesten er sendt til proff/ el trenger ikke være proff, men mye erfaring på innkjøring, og hesten blir innkjørt etter alle kunstens regler, mens eier sitter hjemme og venter og ikke gjør annet enn å vente på å få hesten i retur?

Kan sammenlignes med at jeg, som rir tur i skogen og bitte litt dressur på traver og kjører i skogen, skulle kjøpt tja slå på stor tromma og si Totilas, og tro at hesten gjør alt selv, jeg trenger bare sitte der og styre? Yey right at det blir å skje. Og ja satt på kanten. Selv jeg skjønner at det aldri går
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Det jeg har hørt er at de som har sendt til proff innkjøring blir involvert og er oppe og får sin dose så ofte det lar seg gjøre og at de dermed ikke settes helt utenfor når de får hjem hesten igjen. Men det er det jeg har hørt om to proffe innkjørere da. Er sikkert flere måter å gjøre ting på.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hvorfor står ikke hesten min som avkom etter faren?
    Av Julie og Kamy i forumet Avl og oppdrett
    Svar: 5
    Siste innlegg: 02-12-2011, 13:47
  2. Er det greit å sko hesten sin selv?
    Av Iberica i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 54
    Siste innlegg: 07-11-2010, 21:40
  3. Hesten min er ikke brunstig. Hvorfor?
    Av Josiva&Camilla i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 9
    Siste innlegg: 14-03-2008, 14:59
  4. Stall, hvorfor er hesten min så sta og ikke gir seg?
    Av Asa Garsy i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 9
    Siste innlegg: 30-04-2007, 16:04

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg