Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 27

Hvorfor kjøpte dere nettop DEN typen hestehenger?

Jeg er en hobby rytter, innimellom har jeg med hestene hit og dit.... kjøpte meg en brukt Gaupen for noen år siden, helt grei henger for mitt bruk. Nå er hengeren begynt å bli gammel og derfor har jeg begynt å pusse den opp, bytte gulv, sette inn sikkerhets bommer osv...
    men nabo kom forbi å sa " hvorfor gidder du å bruke penger på den gamel hengern, INGEN kjøper Gaupen mer"....
    Men for meg er det ikke merket som teller, ikke hva den kostet eller hvodan den ser ut, sikkerheten er viktig, og at hestene passer inn i hengeren pluss at den skal være god å ha etter bilen.

Men så tenker jeg... dere som har de mer fancy hengerene er ikke noe galt med det asså, men hvorfor kjøpte dere den hengeren? Hvordan hadde dere råd til det? hvor mye bruker dere hengeren for at dere synes det er verdt å bruke s mye penger på en sånn flott henger?

Må innømme selv at jeg har ikke råd til en henger til 70 tusen.... kjører rett å slett for lite til at der hadde lønt seg....
    Sist endret av Birre : 25-06-2012 kl 12:35

Jeg gikk for Gaupen! :) Mange kjøper Gaupen. De er slitesterke og lagd for norske forhold. Min har lufteluker i taket, og Gaupen har gjennomgått mange tekniske forbedringer siden 2002 altså. Frontbommen, bakbommen, vinduene, draget.. Myyye bedre. Jeg elsker hengeren min! Og betalte ikke mer enn jeg hadde råd til. Skjønner heller ikke hvordan folk kan bruke 150k på en henger, på en vanlig lønn.

Venter på svar jeg og, jeg var jo på "feil side"

min er av den gamle typen, 2003 modell... men nå med oppgradering blir den helt super jeg ble overasket da jeg tok ut gulvet i hengeren min, fordi det var meget lite rust under..... :)
    ¨Nå blir det nytt gulv, sparkeplater, ny ventilasjons system, kamra (ryggekamra fra biltema, fungerer helt topp) sikkerhets bommer forran og bak....
    Gleder meg til å få den ferdig

Har i årenes løp kjørt en god del hengere av forskjellige typer.
    Mange er "tungkjørte" og ligger ikke "godt" etter bilen, og har opplevd at hester reagerer forskjellig på hvilke hengere de settes på.
    Ja, en hest gikk rett på èn henger, og stod som et lys, mens den på en annen henger var et "helvete" å få lasta inn, og omtrent tråkka istykker hengeren i løpet av turen - selv om jeg alltid kjører peeent.
    "Gammelhengeren" (tidlig 90-tall-modell) i stallen var en Gaupen, og den funka bra, så da stalleier ikke hadde råd til ny henger, og rideklubben hadde råd til en ny, ble det anskaffet en kliss ny Gaupen, som alle var fornøyd med.
    Ja, min erfaring er at de aller fleste hester "trives" i en Gaupen-henger, da den ligger meget godt på veien og hestene kan "se" veien foran - hvis man kjører sånn at hestene kan "forberede" seg på en sving, dvs. at ansvarlig fører bremser ned før sving osv.
    Vil derfor si som så at hengerens "kvalitet" avhenger SVÆRT mye av førerens "kvalitet" - det er ikke merket på hengeren som spiller rolle for hvordan hestene opplever kjøreturen.
    Så hvis man kan spare noooen tusen kroner ved å kjøre "pent", er vel det verdt å ta med i betraktningen.

Jeg har kjørt massevis av hester til stevner og samlinger, i diverse hengere og med diverse hester, og - for å si det sånn: Hvis man kommer med en litt sliten Gaupenhenger til et "sofistikert" ridestevne, så får man skåblikk fra de som stiller med kostbare doninger - og motsatt - hvis man kommer med en skiiitdyr henger til en høyst vanlig utstilling, så får man kommentarer (bak hjørnet) om at "det var da svært til henger.." - altså at Janteloven lever i beste velgående...
    Jeg har erfart myye med hengere - og så kan dere gjette hvilken henger jeg foretrekker.....

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Jeg har Cheval Libertè, fordi sjefen min solgte de tidligere, og jeg fikk bittelitt avslag + at han gjorde arbeidet med å hente og registrere, jeg trengte bare å betale og så ut å kjøre :).
    Kjøpte ny til L'Aristo sommeren 2007, men valgte å selge den og kjøpe ny til Valencia sommeren 2010. Giddet ikke å styre med eu-kontroll, og når det var ei som ville ha den for en ok pris, så javel...
    Og så liker jeg tanken på at føllene mine får henger i dåpsgave da

Jeg bruker hengeren mye, med 3 hester som skal på treninger, stevner, beiter etc. Og så leiger jeg den ut en gang i blandt til folk på stallen.

Har heller ikke råd til de dyreste hengerne, tror min kostet rett under 60.000,- noe som var ok nok.
    Hvordan jeg fikk råd til det? Jobber og sparer som andre folk, og så puttet jeg jo inn beløpet jeg fikk for den gamle hengeren.

Faren min kjøpte Gaupen ifjor. Han kjøpte det fordi han ville slippe og ta hengerlappen, og med gaupenhenger uten boggi trenger man ikke det. Men den fungerer helt fint, annet enn at jeg gjerne skulle hatt boggi for dempingens del. Gaupen har jo også blitt mye bedre de siste årene, med blandt annet gummi i midtlemmen og vinduer som kan åpnes.
    Har visst forsvunnet til www.equiforum.net :)

Jeg kjøpte en Ifor Williams fordi jeg ville ha muligheten til å lase av hestene framme, og jeg IKKE hadde råd til den hengeren jeg egentlig ville ha. Er stort sett veldig fornøyd med Ifor, dog et par ting jeg skulle ønske var annerledes

Jeg blir nok å kjøpe endten en ifor williams, eller en annen litt større enn gaupen med frontutlast.

Driver å leter, håper på å finne en pent brukt som jeg kan pusse litt opp selv, har ikke råd til en flunkende ny. Gaupen er dessverre alt for lite til min hest, det opplevde jeg med min forrige også, selv om han var atskillig lavere og smalere. De største hestene trivdes rett og slett ikke på gaupen, er min erfaring.

Blir å bruke hengeren endel da vi skal flytte til finnmark neste år, sånn at jeg har mulighet til å kjøre rundt på kurs, samt oppbevare høy/utstyr i hengeren når den ikke brukes :)

Kjersti & Verítas Aéquitas

"It's not how many times you get bucked off that counts, it's how many times you saddle back up."

Shenzi
    Guest
    Jeg kjøpte en Gaupen, gammel type (1997). Kjøpte den fordi jeg fikk den billig av en bekjent.
    Synes den fungerer helt fint, hesten står greit på den, men jeg skulle selvsagt gjerne hatt salrom og bedre lufting.
    Når denne en gang skal byttes ut kunne jeg gjerne kjøpt Gaupen igjen, ser ut til at de har gjort masse forbedringer de siste årene.

Har Ifor Williams. Grunnen til at jeg valgte den var at den kom med frontutlast som standard, og jeg liker de ganske godt, funderte litt på bøckmann også. Måtte ut med nesten 70. Jeg hadde ikke råd egentlig, bare et håp om at leiligheta mi skulle selges med overskudd. Satt igjen med nok penger til bil og hestehenger heldigvis. Så sånn fikk jeg råd til det. Bil og henger fremfor å ha egenkapital til evt nytt huskjøp

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hvorfor lukket henger?
    Av GryCat i forumet Transport av hest
    Svar: 36
    Siste innlegg: 07-06-2011, 22:31
  2. Henger forumhest hos dere også?
    Av Nina007 i forumet Diverse
    Svar: 27
    Siste innlegg: 02-12-2008, 20:59
  3. Svar: 9
    Siste innlegg: 25-05-2008, 13:19
  4. Svar: 0