Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 41
    Rikkerye
    Guest

Föring kun to ganger pr. dag?

På stallen der Luna står nå sluttet de med middagsföring før jeg kom til stallen. Grunnen til dette var at det passet så dårlig for hesteeierne og de mener det ble så mye styr i flokken hver gang det skulle föres middag.

Den nye løsningen ble å sy sammen ekstremt finmaskede høynett som gjør at hestene bruker 4 timer på å spise opp frokosten ute. De står altså ca. fra 9 til 13 med mat. Neste föring blir mellom kl 20 og 22 når hestene skal inn for kvelden, da får de maten i boksen.

Nå som det har vært en del utskiftninger av oppstallører i stallen er vi plutselig(endelig) et flertall som mener at middagsföringa bør innføres igjen. Jeg synes ikke det er optimalt med kun to föringer, selv om hestene bruker ekstra tid på å spise maten med finmaskede høynett. De blir tross alt stående 7 til 9 timer fra det går tomt kl. 13.00 til det er kveldsmat, og 11 til 13 timer inne fra kveldsför til de skal ut til frokosten igjen. Jeg synes det er nok å ha det lange oppholdet på natta som man jo av praktiske grunner må på de fleste staller, og mener at man bør legge til rette for mer jevn föring på dagtid.

De som mener vi ikke behøver å före middag begrunner dette med at om vi förer middag klokka 15-16 så er det ikke så mye fra eller til i forhold til at de var ferdige å spise kl 13 hvis de fikk alt til frokost i stedet for. Jeg mener det er forskjell mellom å spise det siste strået klokka 13 og å få en ny rasjon 2-3 timer etterpå, altså mer spredt og mindre antall timer mellom hver föring. De mener dette ikke er viktig for hestenes del. Hovedårsaken til at de ikke ønsker middagsföring er jo selvfølgelig at det blir mer arbeid på oss hesteeiere, flere stell å ta. Dette synes jeg er rett og rimelig å gjøre for hestene sin del. Jeg kjøpte meg ikke hest for å komme meg unna med lettvintløsninger i alle fall.

Veterinæren er heller ikke spesielt begeistret for at det kun skal föres 2 ganger om dagen hos oss. Fri tilgang er dessverre ikke et alternativ da noen av hestene blir ekstremt lett overvektige(deriblant min).

Noen som har vært borti lignende problem før? Hva kan man gjøre for å unngå krangling og dårlig stemning i en sånn situasjon? Jeg skyr virkelig drama, men enkelte kameler er vanskelige å svelge. Det blir jo selvfølgelig slik at mindretallet må bøye seg for flertallet, men jeg liker ikke den stemninga som oppstår av det her.

hehe, lurer på hvor du står :P
    Jeg ser ikke problemet, kan det ikke være mer høy i de finmaskede nettene?
    Evt kan ikke de som vil ha middagsforing gjøre dette til sine hester, i eget gjerde?

Syns dette høres ut som latskap rett og slett jeg.

Rikkerye
    Guest
    Hvis vi skal ha mer høy i høynettene til frokost må noen av hestene gå opp i förmengde. Min burde ideelt sett ikke få større rasjon per dag enn hun får nå.
    Det er stor enighet om at hestene skal gå sammen i flokk, og ingen ønsker å skille dem da dette fungerer strålende. Er bare föringen som har blitt en diskusjon, og jeg mener selv at ikke "latskap" bør være hovedargumentet for hvordan man skal gjøre det med föringer. Hvis det bare er jeg som er sutrete og overdriver med at det blir dumt å bare ha 2 föringer må dere gjerne hyle ut :)

Hittil har jeg föret middag til min hest selv hver ettermiddag.

Du er ikke sutrete eller overdriver. Dette er en av grunnene til at jeg ikke vil tilbake til noen fellesstall. Har man litt vett i pappen når det gjelder hest har man fort panka pappen til pappmasje i veggen av de andre som ikke har peiling. Spesielt siste stedet jeg sto var det helt merkelig syns jeg, så lurte på om det er der du står

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    39
    Bilder
    79
    Men er det ikke gress eller annet hestene kan nappe i når de er ute da?

Rikkerye
    Guest
    Du har nok ikke stått der, dette er på Olavsvern :) Kjempegode rutiner og forhold for hestene ellers, ny stall og alt er på stell. Ikke superbegeistret for ordninga med föringer nå bare. Jeg trodde det var helt basic hestekunnskap at hestene bør föres så ofte som mulig, men så er vel jeg "oppdratt" i et litt annet hestemiljø enn noen av de andre kanskje.

Rikkerye
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    Men er det ikke gress eller annet hestene kan nappe i når de er ute da?
    Tja, er fortsatt ikke begynt å spire gress i Tromsø og det er jo vinter 9 måneder i året her. Det er trær, men Luna er vel den eneste som spiser den slags

Det hadde vært utenkelig for meg å ha hest en plass det bare ble foret 2 ganger om dagen!! Her har vi (ca) foring kl 07.30 - 08.30, 14.30-1600 og 2100-2300. Og jeg skulle gjerne sett at det ble foret enda en gang, mellom middagsforing og kveldsforing, så jeg forer mine mellom 19-20, også får de resten av kveldsen når den som har stell forer.

Enig med carambee, for noen late folk du har på stallen!

Kjersti & Verítas Aéquitas

"It's not how many times you get bucked off that counts, it's how many times you saddle back up."

Rikkerye
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Calvintino Vis innlegg
    Det hadde vært utenkelig for meg å ha hest en plass det bare ble foret 2 ganger om dagen!!
    Ja, jeg fikser jo en ekstra föring selv til min så lenge opplegget er som det er pr. i dag. :) Nå håper jeg jo at vi skal få igjennom middagsföring for alle uten at det skal bli så alt for mye styr, og det er jo nettopp dette jeg etterlyser meninger om. Hvordan overbevise folkene om at jeg har rett??

Vi har sikkert ulike preferanser, men jeg verdsetter de uendelig store uteområdene til hestene og bra ridebane og turmuligheter mer enn at jeg flytter til en annen stall her i byen i alle fall Så akkurat det alternativet er foreløpig ikke aktuelt.

Det finnes jo maange undersøkelser rundt om der det står hvor ofte det bør fores, og at hester burde spise minimum hver 3 time, hvis jeg husker rett..?

Kjersti & Verítas Aéquitas

"It's not how many times you get bucked off that counts, it's how many times you saddle back up."

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Föring av "eldre" hest
    Av Borkus i forumet Fôring
    Svar: 12
    Siste innlegg: 08-02-2012, 14:37
  2. Når ri 2 ganger om dagen?
    Av Anita&Svarten i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 16
    Siste innlegg: 18-04-2009, 23:30
  3. Föring av åring...trenger litt raske råd her!:)
    Av Burgerfrelst i forumet Fôring
    Svar: 5
    Siste innlegg: 11-01-2009, 13:51
  4. Bøker om föring?
    Av Reaper i forumet Fôring
    Svar: 16
    Siste innlegg: 26-08-2007, 01:30
  5. Kurs innen föring..
    Av Reaper i forumet Fôring
    Svar: 14
    Siste innlegg: 05-04-2007, 23:51

Regler for innlegg