Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 24

Tråd: Blank kandar

Stangbitt med bakoverliggende undersjenkler har en mer løftende effekt enn rette undersjenkler. Blir hesten for dyp med stang ville jeg gått tilbake til trinsens løftende effekt igjen.

Stangbitt generelt kan virke positivt på hester med litt dårlig søkning ja, men jeg synes nå de bør lære dette inn med trinsen først. Stangbitt er først og fremst halsforlengende, det hjelper mer enn trinsen om hesten lett blir for trang.

Prøv deg litt frem, du har kapsunen på til bøyning i alle fall som du skriver :) Hester foretrekker forskjellige bitt, selv om jeg synes min ene hest bør ha en tyngre stang, er han ikke enig med meg
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Hvor er liker-knappen når man trenger den? Masse supre og informative svar her! :)
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Siter Opprinnelig skrevet av Ad Hoc Vis innlegg
    Takk for godt svar, Pier. Er det en mulighet for at slik passiv påvirkning hovedsaklig går på Sternocephalicus ? Dvs. at det ikke bidrar til å få med manken?
    Blander meg litt her jeg... Intet bitt hverken trinse eller stang kan få hesten til å løfte manken. Mankeløft kommer utelukkende av at hesten jobber korrekt bakfra, kraften fra baknbeina flyter uhindret over ryggen og dermed gir hesten mulighet til å løfte manken. En ganske komplisert ting å forklare som det kan skrives bøker om. En stang vil kunne forme hesten frem og ned og angi hvor lang rammen er, et trinsebitt vil kunne ha en løftende og stillende effekt og også angi hvor lang rammen er.

Mvh Torill

Siter Opprinnelig skrevet av Grovegroven Vis innlegg
    Så bittene med rette sjenkler passer bedre for hester som hever hodet, mens de med S-utforming for de som har lett for å knekke?
    Nei, både S-stenger og rette stenger passer for hester med normal holdning, mens bakoverbøyde stenger( var vel skrevet her tidligere) passer bedre for hester som har en tendens til å gå "krøllete". Når det gjelder den passive effekten er den det samme som om man bruker rett stang og tar i tøylene. Noen hester kan ikke ha denne passive effekten da de trenger en regulerende hånd. For min hest så trenger jeg ikke ta i stangen i det hele tatt da vekten i seg selv( jeg har ikke så veldig tungt s-stangbitt) gjør jobben. Når det gjelder effekten av stang så er den på nakke og hals og kun der. Med pannen strukket fram og halsvirvlene i bue har hesten en mulighet til at bakpartsaktiviteten ( som Chevaleresse skriver) kan komme gjennom hele ryggen og opp gjennom manken. Med en S-form på halsvirvlene vil aldri bakpartsaktiviteten komme igjennom. Det samme gjelder om man krøller sammen nakken med hjelpetøyler. Dette med S-formete halsvirvler er et av frieserens medfødte problemer i ridning, noe som gjør at den heller senker ryggen enn å løfte den. Dog kan ikke dette problemet løses ved å sette på kandar da ryggen må komme igang først.Det er IKKE slik at bare halsvirvlene er rett formet så kommer ryggen etter, men når ryggen er på plass kan rett form på halsen gi det siste løftet som tillater full heving av manken opp mellom skuldrene.

Siter Opprinnelig skrevet av Pier Vis innlegg
    Nei, både S-stenger og rette stenger passer for hester med normal holdning, mens bakoverbøyde stenger( var vel skrevet her tidligere) passer bedre for hester som har en tendens til å gå "krøllete". Når det gjelder den passive effekten er den det samme som om man bruker rett stang og tar i tøylene. Noen hester kan ikke ha denne passive effekten da de trenger en regulerende hånd. For min hest så trenger jeg ikke ta i stangen i det hele tatt da vekten i seg selv( jeg har ikke så veldig tungt s-stangbitt) gjør jobben.
    Aaah, da skjønner jeg, takk for informative svar! Bakoverbøyde sjenkler... S-kandaret kan ha bakoverbøyde sjenkler, typ alta escuela-bittene? Eller er jeg helt på bærtur nå?
    So many times riders attribute bad character to horses having a habit of rebellion, when often it is caused by starting certain work without sufficient preparation.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Aaah, da skjønner jeg, takk for informative svar! Bakoverbøyde sjenkler... S-kandaret kan ha bakoverbøyde sjenkler, typ alta escuela-bittene? Eller er jeg helt på bærtur nå?
    De Alta Escuelabittene jeg har er ikke bakoverbøyd i sjenklene. Du skal også være litt obs på at stålet i de er tykt, så det er ikke altfor enkelt å bøye ut oversjenkel om det blir for trangt for hesten din. Dette kan gjøre at du må opp en størrelse.

Siter Opprinnelig skrevet av REGO Vis innlegg
    De Alta Escuelabittene jeg har er ikke bakoverbøyd i sjenklene. Du skal også være litt obs på at stålet i de er tykt, så det er ikke altfor enkelt å bøye ut oversjenkel om det blir for trangt for hesten din. Dette kan gjøre at du må opp en størrelse.
    Uff, noen må linke til et bilde av hva de mener med bakoverbøyde sjenkler, tror hodet mitt er litt for mye i eksamensmodus om dagen... :Plystre:
    Takk for info!
    So many times riders attribute bad character to horses having a habit of rebellion, when often it is caused by starting certain work without sufficient preparation.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

http://www.klassisk-dressur.dk/Kanda...S/Default.aspx

Den som heter Akademisk Kandar har bakoverbøyd undersjenkel. Det er da et mer løftende bitt enn de med rette sjenkler.

Siter Opprinnelig skrevet av REGO Vis innlegg
    http://www.klassisk-dressur.dk/Kanda...S/Default.aspx

Den som heter Akademisk Kandar har bakoverbøyd undersjenkel. Det er da et mer løftende bitt enn de med rette sjenkler.
    Skjønneeeer... tror jeg. Synes flere av dem ser bakoverbøyde ut, haha
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Skjønneeeer... tror jeg. Synes flere av dem ser bakoverbøyde ut, haha
    Men nå sammenligner ikke jeg med de rette, da... men mer med resten av de andre typene, f.eks. alta escuela, renaissance osv.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Skeiv hov på unghest, litt blank på hvordan fikse opp, hjelp!
    Av Asa Garsy i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 11
    Siste innlegg: 28-12-2010, 09:44
  2. Blank bil?
    Av ChristinaS i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 9
    Siste innlegg: 06-07-2010, 00:08
  3. Svar: 2
    Siste innlegg: 29-07-2009, 20:31
  4. Kandar!
    Av Helenepia i forumet Dressur
    Svar: 8