Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24

Tråd: Blank kandar

Blank kandar

Nå som jeg og Max har kommet lenger i ridekunsten, så skal jeg nå snart bestille et kandar som jeg kan erstatte med det rette muffebittet vi bruker p.d.d. Må jeg ta hensyn til sjenklene på bittet når jeg skal bestille eller skal jeg ta samme størrelse som vi bruker på vanlige bitt (11.5)?
    Sitter også og funderer på om jeg skal ha portugisisk eller alta escuela-kandar. Bittet skal selvfølgelig brukes sammen med kapsun.
    Sist endret av Grovegroven : 20-05-2012 kl 20:04
    So many times riders attribute bad character to horses having a habit of rebellion, when often it is caused by starting certain work without sufficient preparation.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Alta Escuela: "Mer tyngde i stangdelen gir en forsterkning av bittets utforming og stangdelens støpning kan passivt hjelpe til med formgiving av hesten hals uten å innvirke med tøylen." (fra baroque.no)

Hvorfor ønsker en å passivt formgive hestens hals på denne måten?

Stengene skal ligge helt inntil munnviken så hvis ditt nåværende bitt er litt bredt kan det hende du bør bestille 0.5 cm smalere.
    Jeg ville valgt et alta-ecsuela bitt da de roterende stengene på de portugisiske kan gi en annen tøyleretning enn rett bakover. Meg beskjent bruker portugisiske ryttere bittet også til en viss styring ved å ta tøylen ut til siden og dermed dra hodet dit. Dette blir for meg feil da hesten skal svinges enten på setet(blank stang), på bridon ( kandar) eller som du skal med kapsun. Og når jeg bare vil bruke tøylens bakoverfunksjon så ser jeg ikke behov for "svingstang"

Siter Opprinnelig skrevet av Ad Hoc Vis innlegg
    Alta Escuela: "Mer tyngde i stangdelen gir en forsterkning av bittets utforming og stangdelens støpning kan passivt hjelpe til med formgiving av hesten hals uten å innvirke med tøylen." (fra baroque.no)

Hvorfor ønsker en å passivt formgive hestens hals på denne måten?
    Det har ikke jeg hørt noe om før iallfall, hvordan kan bittet påvirke hestens form uten å ta i tøylen? Dog står det kan passivt, men uansett.
    Jeg kommer ikke til å bruke stangen noe særlig før om en god stund, så synes det er greit å skaffe seg litt forkunnskaper om de bittene som er ute på markedet før jeg bestemmer meg for hva jeg vil ha. Jeg kan ikke nok om bittet til å kunne uttale meg om det.
    So many times riders attribute bad character to horses having a habit of rebellion, when often it is caused by starting certain work without sufficient preparation.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Siter Opprinnelig skrevet av Pier Vis innlegg
    Stengene skal ligge helt inntil munnviken så hvis ditt nåværende bitt er litt bredt kan det hende du bør bestille 0.5 cm smalere.
    Jeg ville valgt et alta-ecsuela bitt da de roterende stengene på de portugisiske kan gi en annen tøyleretning enn rett bakover. Meg beskjent bruker portugisiske ryttere bittet også til en viss styring ved å ta tøylen ut til siden og dermed dra hodet dit. Dette blir for meg feil da hesten skal svinges enten på setet(blank stang), på bridon ( kandar) eller som du skal med kapsun. Og når jeg bare vil bruke tøylens bakoverfunksjon så ser jeg ikke behov for "svingstang"
    Hvor får man tak i slike bitt som ikke er "halve" størrelser?
    Hmm... klarer enda ikke bestemme meg, hva slags effekt har de forskjellige bittene? Synes det spanske og portugisiske kandaret ser ganske likt ut, bortsett fra at det spanske ikke har roterende stenger. Også er det dette akademiske bittet http://markusholst.com/tack+shop/Cur...demic+curb+bit
    Jeg holder på å lære gampen neckreining (vet ikke hva det heter på det akademiske språket, haha...) og han er allerede veldig følsom for setet samtidig som jeg bruker stemmen når jeg rir. Nå bruker jeg kun kapsuntøylen for å hjelpe ham til å forstå hva jeg mener med setet og lede ham inn i bøyning da han er tøyleridd hele livet (eks-traver.) I mine øyne skal hesten styres ved hjelp av indirekte tøyle eller sete.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Siter Opprinnelig skrevet av Grovegroven Vis innlegg
    Hvor får man tak i slike bitt som ikke er "halve" størrelser?
    Hmm... klarer enda ikke bestemme meg, hva slags effekt har de forskjellige bittene? Synes det spanske og portugisiske kandaret ser ganske likt ut, bortsett fra at det spanske ikke har roterende stenger. Også er det dette akademiske bittet http://markusholst.com/tack+shop/Cur...demic+curb+bit
    Jeg holder på å lære gampen neckreining (vet ikke hva det heter på det akademiske språket, haha...) og han er allerede veldig følsom for setet samtidig som jeg bruker stemmen når jeg rir. Nå bruker jeg kun kapsuntøylen for å hjelpe ham til å forstå hva jeg mener med setet og lede ham inn i bøyning da han er tøyleridd hele livet (eks-traver.) I mine øyne skal hesten styres ved hjelp av indirekte tøyle eller sete.
    Har sett bitt i hele str, men fant ikke noen akkurat nå.. Når det gjelder stangbitt så vil jeg anbefale det på linken du sendte. Forskjellen på det og et bitt med rette stenger er at det blir tyngre ( så lenge du kan trekke en loddrett linje fra der bittet er festet til der tøylene er festet. hvis tøylefestet er bak altså at stengene er bakoverbøyd passer bittet for hester som krøller halsen veldig bakover)

Adhoc:"Det er alltid interessant å lære noe nytt , og dette med å passivt forme hestens hals via tyngden på bittet er nytt for meg. Er det noen andre barokkryttere her inne som kan utdype det for meg? Hva ønsker en å oppnå, og via hvilke mekanismer i hestekroppen? Er det en utbredt praksis blant barokkryttere? " Dette er meget utbredt ja. med å ha s-stenger på bittet økes tyngden av bittet og dette påvirker hestens nakke. Et stangbitt virker ved at kjedet påvirker hesten til å rette inn hodet ved å strekke fram pannen og stangen i munnen påvirker ganen slik at hesten retter munnhulen loddrett når du drar i tøylene. Hestens nakke/hals blir dermed strekt framover og blir en forlengelse av hestens allerede buede rygg( derfor skal hesten bære seg godt over bakparten og ryggen FØR man begynner med stangbitt). uten dette bittet kan hesten senke manken og lage en S-form på nakken som er skadelig for ligamentene mellom virvlene i rygg og nakke. Ved å ha mer tyngde i stengene får rytteren denne virkningen uten å ta i tøylene og hesten kan forme seg uten påvirkning fra rytter. Du vil da få en naturlig korrigering av hesten framfor at rytteren må kjenne og reagere på at hesten gjør feil( noe som kan føre til at korrigeringen blir for sen og dermed misforstått). Jeg ser på det slik som at hvis du har et strømgjerde, men du setter på strømmen kun når hesten er borti gjerdet så blir det som rette stenger. Men hvis du har på stømmen konstant så blir det som S-stenger( var det kanskje forståelig...??) skal se om jeg finner en link som beskriver dette

Da fant jeg en link som beskriver ganske bra effekten av stang på hesten http://www.sustainabledressage.net/t...e.php#weymouth

Takk for godt svar, Pier. Er det en mulighet for at slik passiv påvirkning hovedsaklig går på Sternocephalicus ? Dvs. at det ikke bidrar til å få med manken?

Siter Opprinnelig skrevet av Pier Vis innlegg
    Har sett bitt i hele str, men fant ikke noen akkurat nå.. Når det gjelder stangbitt så vil jeg anbefale det på linken du sendte. Forskjellen på det og et bitt med rette stenger er at det blir tyngre ( så lenge du kan trekke en loddrett linje fra der bittet er festet til der tøylene er festet. hvis tøylefestet er bak altså at stengene er bakoverbøyd passer bittet for hester som krøller halsen veldig bakover)
    Så bittene med rette sjenkler passer bedre for hester som hever hodet, mens de med S-utforming for de som har lett for å knekke?
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Skeiv hov på unghest, litt blank på hvordan fikse opp, hjelp!
    Av Asa Garsy i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 11
    Siste innlegg: 28-12-2010, 09:44
  2. Blank bil?
    Av ChristinaS i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 9
    Siste innlegg: 06-07-2010, 00:08
  3. Svar: 2
    Siste innlegg: 29-07-2009, 20:31
  4. Kandar!
    Av Helenepia i forumet Dressur
    Svar: 8