Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6
    *FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    28

Unhappy Redd i trafikken, smitter over på meg

Hvordan på best måte kjempe mot trafikkredsel ? Hva gjør dere for å tilvenne hesten deres trafikken så grundig og på best mulig måte ?

Har leid og ridd i trafikken, og hennes redsel varierer veldig.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Fikse et beite som ligger rett ved siden av trafikkert hovedvei?

Hvilke kjøretøy er den redd da? Har selv en hest som er lit redd traktorer, fikk ordnet det slik at den har luftegård rett ved siden av veien og frykten for traktorer har blitt mye mindre.
    Så er jeg for mye bakkearbeid/ leiing med positiv korreksjon. (Roser hesten når den har roet seg ned etter den har møtt den store hestespisende traktoren). La den gjerne hilse/snuse på kjøretøyet den er redd, vist du kjenner noen som har et slikt kjøretøy.
    Tillit mellom hest og rytter tror jeg er en løsning i mange tilfeller. Klarer du å holde hode kaldt og skuldrene senket går ting mye bedre enn vist man spenner seg, dette gjelder både fra bakken og fra ryggen.
    Ting kan ta tid, men ha god tid og komunikasjon så går ting så mye lettere.

*FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    28
    Hun har stått ved trafikken opp til flere ganger. traktorer kjører forbi på gårdsplassen og trailere kjører forbi på veien utenfor. Men det er når vi er ute og rir ! Hun er redd alt mulig som har 4 hjul. Mest på traktorer, store varebiler og lastebiler ikke minst....
    Og redselen er værre på sommeren, enn vinteren. Er lyden som er mest skummel tror jeg, for om vinteren når veiene er snødekte, så spenner hun seg ikke fullt så mye og skvetter ikke unna like hardt... hmmm
    Sist endret av JeanetteU : 30-05-2012 kl 23:27

men.......har du tatt opp problemet der du står stallet?? har jobbet masse med trafikk-trening der, og det har funket som bare det hver gang. Hest foran og bak, og et stk kjøretøy på N-seterveien! Er sjåfør problemet, kan jeg stille opp jeg - har pickup! Ganske stor bil, passelig skummel ;D

Min hest har slitt mye med trafikken fra jeg kjøpte han som 6åring. Nå er han 9 år, og både han og jeg har bedret oss kraftig. Jeg følte jeg hadde prøvd alt mulig, men det er først nå i det siste at det virkelig har begynt å løsne for oss. Jeg sier "oss", fordi hans redsel har smittet over på meg og plutselig var ikke jeg trafikksikker heller Det hele ble en ond sirkel med mye frustrasjon og nervøsitet.

Vi flyttet til ny stall i november, og etter dette har trafikkredslen blitt minimal. Han står i paddock nærmest vegen hvor det er svært mye trafikk som han kan kikke og høre på hver eneste dag. For å komme til turområdene, må man ri langs sykkelstien først. I starten har jeg bare leid langs vegen enten med en erfaren hest i front eller på tider hvor trafikken ikke er så stor. Jeg har også hatt med meg en venninne som er MYE kaldere i hodet enn meg, og sett hvor pent han oppfører seg fordi alt med fire hjul så sant hun er rolig, dette har trygget meg veldig. Da jeg fikk han, bukket han og hoppet rundt i grøften når det kom busser og trailere, sist uke skrittet jeg forbi begge deler uten at han gjorde noe annet enn å spenne seg litt. Jeg har også lært med å slappe av, og å PUSTE. Vi har begynt å ri på treninger igjen, og det at vi fungerer mer som et team på banen, har gjort meg tryggere på han i skumlere situasjoner.

Det som har fungert for meg er hvertfall paddock med vegen, leie/ri langs vegen når trafikken ikke er så stor/evnt med en stødigere hest ved siden av, ta den tiden jeg trenger, puste/slappe av, la en annen rytter ri han og gå ved siden av for å "observere", bli tryggere og mer sammensveiset på banen og bakken før vi overfører dette til tursituasjonen :)

Det var vel ikke så mye tips her, vil bare dele min lille historie for å si at det finnes håp oppi all frustrasjonen rundt trafikkredde hester :) Det tar bare litt tid, og en må jobbe masse med seg selv dersom en også blir nervøs!

Lykke til =)
    I knew when we collided, you're the one I have decided who's one of my kind

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hendra virus (smitter mellom hest og menneske)
    Av julnil i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 1
    Siste innlegg: 01-05-2012, 23:33
  2. Smitter svineinfluensa hest?
    Av -Rúna- i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 14
    Siste innlegg: 22-10-2009, 22:45
  3. Hvordan oppføre seg i trafikken..
    Av Ingeborg i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 10
    Siste innlegg: 26-02-2009, 23:02
  4. Mobbing i trafikken...