Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Philippe Karl

Philippe Karl

Kom over denne lenken på facebook. Noen som rir etter PK sin lære her inne?

Synspunkter på hans utdanningssskala?

http://www.hippson.se/artikelarkivet...ningsskala.htm

Svensk er ikke min sterke side, men kort fortalt er Phillip Karl det svenske svaret på Bent Branderup?

Her er et intervju med Phillipe Karl, tror ikke at han er svensk? http://youtu.be/k61NBS0ARE4 Eller video rettere sagt, bare musikk i videoen
    Sist endret av Iberica : 06-05-2012 kl 20:26

Siter Opprinnelig skrevet av Iberica Vis innlegg
    Her er et intervju med Phillipe Karl, tror ikke at han er svensk? http://youtu.be/k61NBS0ARE4 Eller video rettere sagt, bare musikk i videoen
    Er han utdannet ved Cadre Noir, slik som Inger Helling Hansen er?

Philippe Karl er fransk og har vært berider ved Cadre Noir ja:).

Har lest en god del av hans litteratur. Han trekker linjer tilbake til Baucher i mye av det han gjør. Uttrykk som "descende des jambes" og "descende des mains" er vesentlige. hesten skal slappe av i kjeven og først da kan den slappe av igjennom hele kroppen. Jeg har jo ikke ridd for PK eller noen av hans instruktører, men jeg har sett på elementer fra bøkene hans og en god del fungerer for meg ( har prøvd på glere hester), men jeg finner at hans lære kan ikke følges delvis og at jeg må gi meg helt over og begynne på nytt med utdanningen hvis jeg skal kunne følge hans mer avanserte metoder så det blir bare å plukke opp noen tips her og der.
    Utifra hans bøker er ikke egentlig treningsskalaen så forskjellig fra feks Kurd Albrecht von Ziegner sitt "training tree", men det virker forskjellige fordi PK legger andre elementer bak ordene han bruker. Ta feks løsgjorthet som han har på andreplass på skalaen mens Von Ziegner har "durchlässigkeit" som nr 8 på sitt tre. Jeg tror PK legger mer løsgjorthet i kjeven (descende des jambes) i sitt uttrykk og dermed blir det ikke helt samme betyrdning som "durchlässigkeit" . Det at han setter "schwung" foran "rettstilling" finner jeg dog forvirrende, men igjen tror jeg det kommer av hva han legger bak ordet rettstilling... Det kunne vært veldig interessant å utdanne en hest helt etter hans metoder da han har hatt stor fremgang med hester som hadde dårlig utgangspunkt. Hans bok om lusitanoen Odin er veldig underholdende og tar for seg hans arbeid for å endre holdninger i fransk ridning såvel som treningen av Odin. Jeg håper hans arbeid med å endre dagen dressurkonkurranser når fram.

Jeg har to av bøkene og alle filmene til PK, og anbefaler de til alle som er interessert i klassisk dressur.
    Jeg er ingen ridetekniker og kan ikke si så mye sammenligningsmessig, men dette er nok en mann de fleste kan like.
    I boken The Art of Riding kan man se at han i sine yngre dager brukte f.eks. innspenning, mest for tradisjonens del når han viste hesten sin, men i Twisted Truths of Modern Dressage har han gått helt bort i fra dette fordi han mener det ødelegger hestens letthet (Lightness) kun ved meget kort bruk.

Suger til meg alt han skriver, for det er virkelig kloke ord og mye god teori.
    "Baroque'n'roll" - Philippe Karl

Trekker opp igjen denne tråden. Har gått helt tilbake til basic, og har begynt å trene etter PK sine prinsipper. Flere her inne som trener etter hans prinsipper?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste innlegg: 11-05-2008, 13:17

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg