Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Problem i trafikken etter ulykke

Får ca. en måned siden da jeg var ute på ridetur ble jeg og hesten min utsatt for en ulykke. En bil kom i mot oss i full fart og bremset ikke ned. Før jeg rakk å reagere begynte hesten min å små steile og spratt midt ut på veien. Bilen bråstoppet og sjåføren begynte å tute og veivet med hendene. Hesten min fikk panikk og steilet så høyt at han falt bakover i grøfta,og jeg havnet under.. Så bare kjørte han videre mens vi lå i grøfta og kavet med å komme oss opp på beina! Jeg skadet ryggen og fikk kraftig hjernerystelse. Hesten fikk ingen skader, men er ikke lenger trygg i trafikken uten andre hester til stede.

Han var i utgangspunktet ikke trafikksikker da jeg fikk han får 2 år siden, men fikk vent han til det til slutt. Da lot jeg han snuse på biler og andre kjøretøy, gå litt rundt dem mens de sto på tomgang, jeg satt i bilen mens jeg holdt han, til og med klappe bilen mens han så på, fikk noen til å kjøre forbi oss med både bil og traktor. Etter hvert når han ble mer trygg tok jeg med han og hoppa mi, som er trafikksikker, og gikk på turer og senere rideturer i trafikken.

Siden dette har hjulpet før og han har vært i en bilulykke med tidligere eier, begynte jeg med samme treningen igjen, men etter en måned med bare å snuse og gå rundt biler er det ikke noe fremgang. Han er rolig så lenge hoppa mi er med på treningen, men hver gang vi prøver uten henne blir det farlig igjen.. Jeg skjønner at det kan ta tid etter en sånn opplevelse, men hadde ville trodd han hadde gjort litt fremskritt på en måned. Er ikke akkurat artig og måtte hoppe av han og få roet han ned hver gang vi hører en motorlyd på tur og kan ikke være avhengig av at andre skal bli med heller.

Har fått et tips om å putte bomull i ørene hans, men vet ikke helt om jeg tørr i tilfelle dette kan gjøre det verre..
    Noen som har andre tips til hva jeg evt kan prøve, eller bør jeg bare fortsette med det jeg allerede gjør, siden det har både funket på han og andre hester jeg har trent før?
    Sist endret av MaritaÅ : 02-05-2012 kl 04:40

Tenker du må bare fortsette. Kan hende du er litt av årsaken også. Sist du trente på dette var det ikke du som hadde opplevd en ulykke sammen med ham, nå husker jo du tydeligvis ulykken godt. Da kan det bli vanskelig å hjelpe ham med å glemme det.

Fikk du tak i bileieren er mitt første spørsmål?? Dette hørtes ikke bra ut!

Jeg tror du må begynne helt på ny igjen med hesten din og da må du trene uten hoppen hver gang. Begynn med å leie hesten om den er roligere da (og ikke minst mindre farlig om den steiler). Vær tålmodig og ha i tankene at det tar minst dobbelt så lang tid å venne en hest av med noe som å lære den noe nytt.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Trodde først jeg var årsaken også, men føler jeg er ganske rolig rundt han. Jeg har vært i en verre bilulykke med en annen hest før og greide å få den roligere i trafikken igjen, men så hadde ikke den opplevd dette tidligere da. Jeg får vel bare fortsette med treningen og være tålmodig med han. :)

Fikk ikke tak i bileieren nei.. Var ikke så lett for politiet og finne ut hvem dette var heller, siden jeg ikke så skikkelig hvordan bilen eller sjåføren så ut.

Jeg har påkjørt hest, så jeg vet ganske mye om dette..

Da hesten min ble påkjørt, var det hun som trakk seg løs fra meg. Vi var på tur ut i hagen, og jeg hadde to hester i leietau. Det raste snø fra taket, og min hest slet seg løs fra meg og løp(panikk-kroken utløste seg, derfor HATER jeg panikk-kroker i dag!). Da løp også den andre etter.
    De sprang ut på veien, og ett minutt etter smalt det uti mørket en plass..:(

Min hest kom hjem med neseblod og stiv bakpart, og den andre veldig betutta.
    Hun har ALDRI slitt seg løs sånn igjen, og ALDRI gjort antydning til det..!

Tiden etter var om enn noe dramatisk med tanke på at de sto like ved veien og hørte trafikken veldig godt. Dette hjalp overhodet ikke på hennes redsel, det gjorde det bare verre.

Det endte med at jeg måtte flytte henne til en annen litt mer avsides stall, med mulighet for å kunne trene på dette på avsides-liggende veier.

Det jeg gjorde var å gå med henne på denne veien(kun sommerstid!) hvor jeg visste at bilene kjørte pent(type 30-40), var såpass hullete og fæl vei at ingen ville ødelegge bilen sin der. Og såpass trafikkert at vi var i "fare" for å møte biler hele tiden.
    Samtidig var det også så oversiktlig at vi risikerte aldri å plutselig møte en bil i full race rundt en sving, liksom..

Så gikk vi der da.. Dag ut og dag inn, i hodelag og langt leietau. Hodelag fordi jeg VILLE ha mulighet å holde henne om hun fikk panikk(noe hun faktisk aldri fikk).
    Hver gang det kom en bil, pusta jeg sjøl med magen og gikk bare. Gjorde ingenting, sa ingenting, gikk bare som at dette skulle være det mest selvfølgelige i hele verden.
    Hun ble jo litt urolig, blåste seg litt opp, satte halen i været og dansa gjerne litt.. Men jeg brydde meg ikke om det, gikk videre og lot henne sprelle litt.
    Så det hjalp til slutt, damen ros seg.

Til slutt ble hun såpass grei at hun godtok biler bare de kjørte pent!
    Så nå kan hun stå i veikanten å se på bilen, om den kjører pent forbi henne(type 50-60). Men jeg tror ikke det var bare treningen min som gjorde dette, hun roa seg også av seg sjøl etterhvert som hun eldre.
    JEG greier iallfall aldri å få henne sikker på veien igjen, fordi jeg VET om ulykken hennes, panikken for biler i starten, og hun har kasta seg til siden et par ganger. Og derfor er jeg litt usikker og alltid "klar" for et sprell.

Hun ble aldri helt trafikk-sikker, og det tror jeg ikke hun blir heller. Men til mitt bruk duger det fint.
    Jeg tror egentlig dette er noe man må regne med kan ta tid. Og det er ikke så veldig enkelt problem å løse heller..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Lå fastklemt i flere dager etter ulykke!
    Av jules i forumet Debatter fra nyhetene
    Svar: 3
    Siste innlegg: 05-01-2012, 11:02
  2. Katt savnet etter ulykke, østlandet
    Av insolita i forumet Media
    Svar: 51
    Siste innlegg: 07-01-2010, 18:23
  3. Blitt skremt etter ulykke
    Av Rosita! i forumet Diverse
    Svar: 11
    Siste innlegg: 11-11-2008, 05:25
  4. Tre hoftebrudd etter siloball-ulykke...
    Av Ingeborg i forumet Diverse
    Svar: 9
    Siste innlegg: 19-08-2007, 20:01
  5. Sette vogn på hest etter ulykke
    Av Kaja i forumet Kjøring
    Svar: 9
    Siste innlegg: 16-03-2007, 10:47

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg