Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Montè - Hvordan kom du deg i form og kansje ned i vekt?

Jeg skal ta montèlisensen nå på Bergen Travpark og kjenner jeg må komme meg i bedre form. Hvilke øvelser osv kan jeg gjøre for å klare å stå de 2 rundene. Som f.eks for beina og ryggen.

Også hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt.

takk for svar ! )

Hvis du ønsker å gå ned i vekt så anbefaler jeg deg å enten spise sunt og trene mye eller så har vi jo alltids grete rode og lavkarbo. Kan absolutt anbefale lavkarbo

Gå i trapper og sykle :)

Jeg siterer like godt Lene V. Rørvik fra en "5 om monté" artikkel på Travritt.no, ho sier MYE fornuftig

Lene Vehusheia Rørvik
    - 15.plass på landsstatistikken med 5 seiere pr. 14.desember 2011
    Jeg har bakgrunn fra idrettslinja og som aerobic/spinninginstruktør og har alltid trent mye, de siste åra har jeg glidd mer over på utendørsidretter som langrenn om vinteren og sykling, rulleski og løping om sommeren. I tilegg trener jeg vekter en gang i uka for å holde muskulaturen ved like. Jeg trener mye variert, men fokuserer på rolige langturer og harde intervaller. Med en hektisk hverdag varierer treningen fra 5-11 timer i løpet av uka. For en montérytter mener jeg det er viktig å ha sterke mage og rygg muskler, de er med på å stabilsere deg på hesteryggen slik at man klarer å holde kroppen oppe uten å falle sammen, eller reise seg så man kommer for høyt over hesten. Samt at sterke mage og ryggmuskler gjør det lettere å holde igjen strie hester.
    Lårmuskulaturen jobber mye statisk underveis i et løp og det er veldig tungt fysisk, derfor er det også viktig å ha en god lårstyrke.
    Grunnleggende kondisjon er viktig for at muskulaturen skal få nok oksygen slik at man ikke får melkesyre og stiver eller blir sliten mot slutten av løpet.
    Via ridetrening kan man få mye gratis, men det er forskjell på å ri intervaller og å skritte en tur i skogen, og de som ikke rir mye bør derfor veie opp ved å trene på andre måter.
    Selv trener jeg mye med pulsklokke, og når jeg rir monté ligger jeg mye høyere på puls enn jeg noen gang har gjort i trening. Mye av dette er selvfølgelig adrenalin, men det er bare å innse at monté er en hard fysisk idrett.
    - Travritt.no / 5 om monté: Hvor mye trening kreves det for å bli en av landets beste montéryttere ?

Spesielt den biten med å ha en god grunnleggende kondisjon mener jeg er viktig, det hjelper ikke å være bodybuilder-sterk i låra om ikke kroppen din har kondisjon nok til å klare å frakte nok oksygen til låra.

"I reject your reality, and substitute my own" - Adam Savage

MBK
    Guest
    Kjenner ei som rir montè, og hun trener mye i tung snø på ski, men det er kanskje ikke så aktuelt nå som det lir mot vår. Prøv et sunt og variert kosthold fremfor lavkarbo, sistnevnte kosthold kan gjøre mye skade dersom man er uheldig.

Siter Opprinnelig skrevet av juliekj Vis innlegg
    Jeg siterer like godt Lene V. Rørvik fra en "5 om monté" artikkel på Travritt.no, ho sier MYE fornuftig

- Travritt.no / 5 om monté: Hvor mye trening kreves det for å bli en av landets beste montéryttere ?

Spesielt den biten med å ha en god grunnleggende kondisjon mener jeg er viktig, det hjelper ikke å være bodybuilder-sterk i låra om ikke kroppen din har kondisjon nok til å klare å frakte nok oksygen til låra.

signerer den...jeg har mista kondisjonen over de siste åra og skulle ut å varme...melkesyra kom etter en halv runde, kunne knapt gå på to uker etterpå :p

Spise mindre usunt og spise mer sunt :)

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Hva er det de sier, forbrenn mer enn du får i deg?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Ernæringsmessig er det fornuftig om du skal bygge styrke og kondisjon å spise proteinrikt før trening og karborikt etter trening. Med "karborikt" menes det ikke at du skal ta av på smågodt, det holder lenge med en halvliter sjokomelk. Du kan droppe YT og slike spesialprodukter (og sportsdrikker), det er ikke spesielt mye bedre produkt - de koster mer, men gir ikke tilsvarende utbytte.

Gode proteinkilder er rent, magert kjøtt og egg. Jeg har hatt god utvikling av muskulatur ved å spise to kokte egg om dagen, noe jeg måtte gjøre i en periode for å motvirke muskelsvinn ved ufrivillig vektnedgang.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Monté - Rytterens vekt
    Av mitamira i forumet Trav
    Svar: 2
    Siste innlegg: 23-08-2011, 22:39
  2. Hvordan rir du hesten i form?
    Av Linoo i forumet Dressur
    Svar: 21
    Siste innlegg: 28-07-2009, 12:35
  3. Hvordan få henne i form?
    Av Bobbibrown i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 2
    Siste innlegg: 25-12-2007, 21:59
  4. Hvordan kjenner man at hesten går i form?
    Av Elenion i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 16
    Siste innlegg: 18-02-2007, 23:31

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg