Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17

Angre kjøp av hest. Lover og regler!

Heisann! Jeg bare lurer på, hvordan er disse reglene når det kommer til angring av kjøp av hest...? Har hørt tidligere at angrerettsloven/kjøpsloven også gjelder kjøp av hest og at man kan returnere hesten innen 30 dager om hesten ikke er slik du har blitt lovet på forhånd. Stemmer dette? noen som vet?

Kjøpsloven definerer ikke noe angrefrist.
    Angrefristloven gjelder ved bestemte kjøp fra næring: "Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. "

Du kan lese lovene på www.lovdata.no ved å søke opp lovene
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Siter Opprinnelig skrevet av IMOemir Vis innlegg
    Heisann! Jeg bare lurer på, hvordan er disse reglene når det kommer til angring av kjøp av hest...? Har hørt tidligere at angrerettsloven/kjøpsloven også gjelder kjøp av hest og at man kan returnere hesten innen 30 dager om hesten ikke er slik du har blitt lovet på forhånd. Stemmer dette? noen som vet?
    Sannhet med modifikasjoner.

Kjøper har underøkelsesplikt og denne stiller ganske sterkt. I tillegg spørs det jo hva som står i kontrakten og hva som ikke er som forespeilet. Er det oppførsel/skader etc? Så kommer det an på om du har kjøpt hesten i Norge eller utland, om du har kjøpt av privatperson eller firma.

Ja, gjorde et tappert forsøk på lovdata ista, men jeg skjønner fint lite av det der.. så håpte kanskje noen her inne kunne gi meg et konkret svar på om det er mulig å levere tilbake en hest å kreve pengene tilbake om man føler at man har blitt ''lurt'' av selger...

[CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Ja, gjorde et tappert forsøk på lovdata ista, men jeg skjønner fint lite av det der.. så håpte kanskje noen her inne kunne gi meg et konkret svar på om det er mulig å levere tilbake en hest å kreve pengene tilbake om man føler at man har blitt ''lurt'' av selger...
    Det avhenger helt av hva årsaken er. Mange føler seg lurt, selv om de definert pr lov ikke er det.

Om du kan svare på følgende, så er det lettere å hjelpe deg:
    1. Er hesten kjøpt av en privatperson eller næring (noen med org.nr som f.eks rideskole, oppdretter etc)
    2. Hvordan vil du si at du er lurt?
    3. Hvilke undersøkelser fikk du gjort før kjøp som kunne avdekket problemet?
    [/CENTER]

Vel, hvis det gjør det lettere å svare kan jeg si såppass; dette gjelder noen jeg kjenner som akkurat har kjøpt seg hest. Hun prøvde ikke hesten før kjøp, men det ble skrevet i annonsen og fortalt at hesten kunne mye når det kom til både dressur, western ol.. Nå når hun har fått hesten viser det seg at hesten bukker, nekter å svinge og rett og slett er vanskelig å ha med å gjøre... ingenting tyder på at hesten kan alt dette som ble sagt/skrevet, og hun føler seg ganske lurt. I ettertid har hun funnet på facebook at gammel eier har skrevet at hun ønsker å selge hesten til en erfaren og tøff rytter da hesten er ''hardhendt'' med rytter..

Vel, hvis det gjør det lettere å svare kan jeg si såppass; dette gjelder noen jeg kjenner som akkurat har kjøpt seg hest. Hun prøvde ikke hesten før kjøp, men det ble skrevet i annonsen og fortalt at hesten kunne mye når det kom til både dressur, western ol.. Nå når hun har fått hesten viser det seg at hesten bukker, nekter å svinge og rett og slett er vanskelig å ha med å gjøre... ingenting tyder på at hesten kan alt dette som ble sagt/skrevet, og hun føler seg ganske lurt. I ettertid har hun funnet på facebook at gammel eier har skrevet at hun ønsker å selge hesten til en erfaren og tøff rytter da hesten er ''hardhendt'' med rytter..
    Da høres det ut som hesten er kjøpt fra en privatperson, og det er da kjøpsloven vedkommende må forholde seg til.

For det første så vil jeg si at kjøper ikke har benyttet seg av undersøkelsesplikten på hesten, og dermed stiller svakt på det punktet. En enkel prøveridning der man hadde ridd hesten igjennom dens påståtte egenskaper, ville raskt ha avslørt om den kunne det som selger påstod, og hvordan hestens gemytt var.

Om hesten bukker, nekter å svinge etc, så kan det være fysiske smerter som er årsak.
    Det sterkeste kortet kjøper har, er å tilkalle en veterinær for å så tannsjekk og generell gjennomgang av hesten. Bruker gjerne en som er spesialist på tann, samt kan kiropraktikk. Finn ut om det er haltheter, tannproblemer, ryggproblemer etc som kan være årsak til denne oppførselen.

Går utifra at kjøper heller ikke fikk hesten sjekket av veterinær før kjøp?
    Isåfall så stiller kjøper enda svakere, da hun på ingen måter har prøvd å funne ut noe om hesten hun skulle kjøpe.
    [/CENTER]

Ja, takk! akkurat et slikt svar var det jeg var ute etter Ble litt klokere nå. Tenkte bare jeg skulle prøve å undersøke dette litt i tilfelle det skulle bli aktuelt, men håper selvsagt heller hun får det til med hesten sin. Tusen takk for hjelpa Om det er noen der ute som har erfaring med dette, bare skriv. Vil gjerne høre mer om det

Har hatt slik situasjoner ved valpesalg, og har derfor snakket direkte med forbrukerombundet, og de sa helt klart at det er ingenting som heter angrerett ved kjøp av dyr, du kan reklamere/heve kjøpet om du har fått en "vare" med mangler, altså om hesten ikke har gått det som er lovet, er syk eller har skjulte feil. Selvfølgeli kan du heve kjøpet om du ble lovet en "audi" men ikke fikk noe bedre en en "lada", men om dette er at du ikke kommer like godt overens med hesten som selger eventuelt gjorde/ikke rir den like bra, så har du nokk desverre ingen krav til noe som helst..... Men du kan jo altids prøve å selge om du ikke er fornøyd.

(å bare slik at det ikke blir noen missforståelser, forbrukerombudet omtalte det slik at det ikke er angrerett på DYR, altså både hund, hest, ku, katt+++)

Dette er jo for å sikre selger litt også, da selger ikke kan lastes for at kjøper ikke har tengt seg godt nokk om før kjøp, og det er også derfor det er greit å kjøpe hest på prøve :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Lover og regler om hest i trafikken
    Av Felice i forumet Turridning
    Svar: 18
    Siste innlegg: 03-12-2011, 10:10
  2. Svar: 4
    Siste innlegg: 27-08-2009, 20:42
  3. kjøp av hest... hjelp... lover og regler
    Av linnda i forumet Islandshest
    Svar: 6
    Siste innlegg: 30-06-2008, 16:40
  4. Lover og regler