Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16

Tråd: WE i Norge?

WE i Norge?

Jeg har veldig lyst til å begynne å ri Working Equitation, dette er relativt nytt for de fleste nordmenn, i Sverige er det såvidt blitt dannet et miljø for denne fantastiske ridegrenen, men her til lands er det litt tynt har jeg fått inntrykk av .. Så det føles litt vrient å gå igang? Har hørt at det er tilgang på spanske og portugisiske instruktører som holder kurs og liknende i Norge iblant, noen som vet noe mer om hvor man har mulighet til å ri for trener, eller driver med WE i Norge selv?
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Jeg har blant annet arrangert trening i Norge med João Lynce, som er en meget anerkjent WE-trener. Han har selv konkurert på toppnivå, og er/har vært landslagstrener for flere land.

I Sverige har de kommet et stykke, de har stadig vekk konkuranser - og såvidt jeg vet et landslag.

Noe av årsaken til at det kanskje er litt trått i få igang, er fordi hest og rytter i utgangspunktet skal ha kommet ganske langt i sin utdannelse før det er aktuelt å begynne med WE. Ekvipasjer på dette nivået i Norge er nok konkuranseryttere i dressur, og jeg tror ikke det er helt uproblematisk å kombinere.

I Sverige har de klart å få til et system hvor de har treninger og konkuranser på lavere nivå enn det de har i f eks Portugal. Slik får flere muligheten til å komme igang. Dog er det vel slik i Sverige at det er noen ryttere som har vært mye i Portugal og lært seg om WE - fått trene på gode hester. Deretter har de kjøpt med seg utdannede hester hjem til Sverige, og fortsatt å hente inn portugisiske trenere dit. Slik har det vært i et flertall år i Sverige, og de har nå trenere med ganske mye erfaring.

Jeg har prøvd WE en gang i Portugal, utrolig morsomt! =)

Det høres utrolig spennende ut! Jeg kunne veldig godt tenkt meg å deltatt med min hest når han får litt mer erfaring

David Oliveira kommer til Eriksbråten og Trollspeilet samt til Fræna noen ganger i året. Han konkurrerer bl.a. i denne grenen ( i tillegg til å drive med tyrefekting til hest). Ligger en film fra et verdensmesterskap hvor han deltar på youtube. Sjekk ut www.trollspeilet.no så finner du når han har kurs neste gang

det ser veldig gøy ut!!

jilmavi
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Pier Vis innlegg
    David Oliveira kommer til Eriksbråten og Trollspeilet samt til Fræna noen ganger i året. Han konkurrerer bl.a. i denne grenen ( i tillegg til å drive med tyrefekting til hest). Ligger en film fra et verdensmesterskap hvor han deltar på youtube. Sjekk ut www.trollspeilet.no så finner du når han har kurs neste gang
    Men dei kursa der er vel reine dressurkurs? Iallfall dei på Eriksbråten/Trollspeilet... Har fått for meg at han ikkje driv stort med WE lenger. Berre så ingen booker David-kurs på Trollspeilet og trur at det er WE-kurs liksom. Men det kan jo godt tenkjast at han vil undervise i WE viss han blir spurt om det forsåvidt. :)

David-kursene på Trollspeilet er vel rene dressurkurs ja såvidt jeg vet. Men det er min type dressur da, så jeg kunne nok gjerne tenke meg å melde meg på noen kurs på Trollspeilet i fremtiden :) Selvom jeg tenkte litt mer på en mix av dressur med øvelser tatt i bruk med enklere hindre på en måte. Det arrangeres en del slikt i Sverige, men litt styr å ta med hesten til Sverige for å ri for en trener ..

Spennende Sol! Hvor i landet har det blitt arrangert? Var det noe interesse for flere kurs? João Lynce er en fantastisk rytter!
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Siter Opprinnelig skrevet av jilmavi Vis innlegg
    Men dei kursa der er vel reine dressurkurs? Iallfall dei på Eriksbråten/Trollspeilet... Har fått for meg at han ikkje driv stort med WE lenger. Berre så ingen booker David-kurs på Trollspeilet og trur at det er WE-kurs liksom. Men det kan jo godt tenkjast at han vil undervise i WE viss han blir spurt om det forsåvidt. :)
    Tror nok David underviser WE hvis eleven er interessert i det, han underviser tyrefekting også ,men det er vel lite aktuelt for oss i Norge. Pga interesse så er det dressur det går i her til lands ja.

Går ikke brukshestkonkurranse i noe av det samme? Selv om det også var vanskelig i å finne konkurranser innen det og da, men i fjor eller for to år siden var det NM i brukshest på Stav (Gudbrandsdalen) i allefall. Så ut som om man kunne melde seg direkte på NM uten kvalifikasjoner eller noe, så kanskje det er bare det ene stevnet i året?
    Ellers så kan man konkurrere i brukshest under dølahest NM, men det hjelper jo ikke oss uten dølahest... Også er det vel en konkurranse innen western som ligner litt og, er det ikke? :)

Renate
    Guest
    Oppdaget nettopp dette kurset på FB, med en 3x verdensmester i WE. Ironisk nok var det denne helgen som var, men kanskje de arrangerer nytt kurs, spesielt hvis flere er interesserte?

https://www.facebook.com/events/332306346829449/

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Norge - Spania
    Av flamenca i forumet Transport av hest
    Svar: 1
    Siste innlegg: 18-07-2010, 01:05
  2. Ny Hingst i norge:)
    Av Bodi-og-Aina i forumet Islandshest
    Svar: 23
    Siste innlegg: 06-03-2009, 15:41
  3. Nevzorovgalleri - Norge
    Av Kaja i forumet Diverse
    Svar: 76