Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 8 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 76

Tråd: Ri åleine?

jilmavi
    Guest

Ri åleine?

Gjer de det? Eg vart nyss fortald av ein gjeng amerikanarar kor utruleg dumt og lite gjennomtenkt det er å ri utan andre folk til stades, for di hestar er uforutsigbare dyr og dei kan skvette av kva som helst. Sjølv har eg vel eit vagt minne om liknande formaningar frå barndommens hestebøker, og eg ville nok ikkje ridd ein grøn/vanskeleg/ukjend hest åleine, og eg har heller aldri hoppa utan andre folk til stades. Men vanleg bakkearbeid, dressur og turriding på eiga hand har eg gjort masse av, sidan det rett og slett ikkje alltid er andre folk i stallen når eg er der. Eg har aldri sett på dette som nokon voldsom risiko.

Kva meiner de? Rir/køyrer/trener de åleine eller ikkje?

Jeg gjør det ikke nå, fordi sist jeg red alene ble jeg kastet av og skadet :p Men jeg red jo masse alene frem til det, og når jeg er over skrekken kommer jeg nok til gjøre det igjen, men enn så lenge kjennes det greit med en ambulansevakt... Jeg er stort sett i stallen på dagtid, så trolig klønete å ikke få ridd uten andre til stede.

Så lenge det er en trygg og kjent hest jeg rir, kan jeg ri alene. Men sier alltid ifra hvor jeg skal ri, hvor lenge jeg blir borte og har med mobil:)

Nordlandshesteier Johanne S. sin avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Straumen
    Alder
    42
    Bilder
    3
    I vår stall er det kun meg og min datter og jeg er ofte alene i stallen ettersom datteren min har det travelt med lekser og venner. Så om jeg ikke kunne ri alene så måtte jeg bare ha kvittet meg med hestene... Men man kan ikke være redd for alt mulig heller, det er fullt mulig å skade seg alvorlig hjemme i sitt eget hus men de fleste tør å være hjemme alene allikevel.

Daglig rir jeg alene ja, og jeg rir stort sett på tur. Hesten min er ganske snill, så føler meg trygg på alle måter.

Jeg hopper aldri når jeg er alene. Eller, har hendt en gang at jeg la noen bommer etterfulgt av et kryss på 20cm, om det kan telle som hopping.

Har alltid med mobilen med, sånn at jeg kan ringe etter hjelp om det skulle skje noe, både når jeg rir på bane (er litt leit om jeg ligger på ridebanen med brekt rygg, og kommer meg ikke inn i stallen for å hente mobilen som ligger der, for å ringe etter hjelp) og tur.

Nordlandshesteier Johanne S. sin avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Straumen
    Alder
    42
    Bilder
    3
    Siter Opprinnelig skrevet av Johanne S. Vis innlegg
    I vår stall er det kun meg og min datter og jeg er ofte alene i stallen ettersom datteren min har det travelt med lekser og venner. Så om jeg ikke kunne ri alene så måtte jeg bare ha kvittet meg med hestene... Men man kan ikke være redd for alt mulig heller, det er fullt mulig å skade seg alvorlig hjemme i sitt eget hus men de fleste tør å være hjemme alene allikevel.
    Edit for å tilføye at jeg ikke sier fra hvor jeg rir og hvor lenge jeg blir borte, det vet jeg som oftest ikke på forhånd. Men har med mobil, bruker hjelm (og iblandt sikkerhetsvest, litt sløv der) og kjenner hestene våre.

Edit igjen: Jeg fikk visst ikke helt til å redigere det første innlegget mitt... Ble en sitering i stedet. Ja, ja.
    Sist endret av Johanne S. : 24-02-2012 kl 23:23

jilmavi
    Guest
    Eg lærde at ein iallfall ikkje skal stole på elektronikk, for det einaste som er meir uberegneleg enn hestar, er elektroniske dingsar. :P Ber om orsak for den spydige tonen, men eg ser ikkje kvifor det for ein vaksen, erfaren ryttar og ein rimeleg normal hest skal vere stort farlegare å ri dressur eller tur åleine enn det er å køyre bil...

Men eg ser at eg burde hugse å seie frå kor eg rir, for det gjer eg sjeldan – på den andre sida hendar det ganske ofte at eg endrar meg når eg vel er ute av stallen og rir ein annan veg enn det eg først hadde tenkt. Det er sikkert dumt og uansvarleg, men ... :P

Om jeg ikke skulle ri alene hadde jeg bare fått ridd en gang i mnd eller noe.. Så ja jeg rir alene. I går tenkte jeg da tullehesten (som vanligvis er grei) heiv seg rundt å tullet en plass han ikke ville gå at det var jammen godt jeg var nært folk så noen ville sett meg om jeg lå på bakken ! Mobil så si alltid med.

Snuser rundt med Tapatalk på iPadda
    Traverbloggen- vårt nye liv sammen oppdateres stadig så ta gjerne turen innom :)

Her er det ikke saa vanlig ri ut alene, det er mer en organisert ting som ikke foregaar ofte.
    Veldig annerledes i Norge, aldri tenkt paa det der engang. Naa er det litt mer trafikk rundt her og ikke norske turmuligheter da.

Aa baneri alene maa man vel nesten regne med aa gjoere innimellom..
    If God made anything more awesome than a horse he kept it for himself.

jilmavi
    Guest
    I Amerika får ein ikkje gå på ski åleine heller, virka det som.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Køyre åleine?
    Av Ingvild i forumet Kjøring
    Svar: 26
    Siste innlegg: 25-02-2008, 21:22

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg