Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 34

Tråd: Sitshjelp!

Sitshjelp!

Denne burde vel egentlig ligge under problemadferd

Jeg har en flott tendens til å legge all min vekt i stigbøylene. Jeg sitter overhode ikke på rumpa, fordi jeg ikke klarer å slappe av i hoftene. Dette fører til at helene mine peker for mye nedover og det blir en vondt belastning på ankelen. Er jeg ordentlig flink klarer jeg å vri tåen utover i tillegg. Uansett for mye jeg tenker på det, tar jeg meg selv i å gjøre det hele tiden. Jeg har prøvd å ri litt uten stigbøyler, dette går fint i skritt. Men ponnien min er veeeldig var og når jeg humpler mye i traven blir han spent og jeg faller nesten av. Selvom jeg rir uten stigbøyler føler jeg fremdeles ikke at jeg klarer å slappe av i hoftene og kniper sammen som om jeg skulle sittet på en tennisball. Skikkelig lei a problemet nå, og føler ikke jeg får ridd hesten ordentlig med setet. Spiller heller ingen rolle hvem sal jeg rir i. Noen med øvelser/tips til trening?

Her sitter jeg 3 cm over salen

Godt eksempel på hva jeg gjør med beina

Gotta love it
    Sist endret av C'est La Vie : 03-02-2012 kl 05:23
    Don't be lonely, get yourself a pony!

Jeg ville prøvd å korte ned travet veldig mye til du har et snegletempo, da er det gjerne mye lettere å sitte ned. Pust inn og ut, og tenk at hver gang du puster ut skal skal du "blåse ut" noen av spenningene du har i underkroppen slik at du blir sittende mer på rumpen. Så kan du øke tempoet etterhvert som du blir stabil i kort trav. Dette er ting som har hjulpet meg

Få hesten til å roe seg, så du ikke spenner fra både i tøyle og bøyler (ser slik ut på bildet, sorry hvis jeg tar feil), ri masse overganger. Kan være lettere å slappe av de første stegene, slik at du etterhvert trener de rette musklene og får trent vekk uvanen du har.
    Har du prøvd med litt forskjellige bøylelengder?
    Du bør kanskje også trene litt utenom? Både for å løsgjøre hofter og bli sterkere i kjernemusklene

Usosial tulling flaana sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Ri uten stigbøyler, klarer du det ikke i trav skritter du noen økter til du klarer å slappe av. Og begynn forsiktig i trav, helt rolig og bare noen steg av gangen.

Har du helskinn-bukse? Det øker friksjonen mot salen, og man føler ikke så mye at man sklir rundt med baken - og spenner seg.
    Ville prøvd å gjøre noe med fotstillingen - tenk at tærne skal peke rett frem, og hælen skal ikke være lavere enn forfoten. Dette vil bedre kontakten i både over- og under-sjenkel.
    Ja, og å senke hastigheten - som flere sier - vil være lurt, inntil du mestrer høyere hastighet.
    Rir du for instruktør?

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    På bildene synes jeg ikke du legger vekten i stigbøylene. Du sparker derimot ifra fremover, kun hindret av stigbøylene. Selv om dette føles ut som om du legger vekt i stigbøylene, skjer kraften fremover og ikke ned.

Jeg ville forsøkt følgende: Tramp godt ned med tåballene (stå på tå i bøylene), og ha god bøy i knærne. Tramp deretter så godt i fra at du løfter baken noe opp av salen. Vær NØYE på å beholde bøyen i kneet, og at du virkelig tråkker ned (gjør ingentingom hælenkommer høyere - da sparker du i allefall ikke fra). Behold denne stillingen (lett sete, noe fremoverlent men med stram mage og rett korsrygg), be hesten trave rolig, vent til du finner takten og sett deg deretter rolig ned i noen steg (4-5 pleier holde), og så opp igjen i lett sete.

Det er viktig at du hele tiden beholder bøyen i kneet og IKKE slipper hælen ned.

Mens du står der i lett sete, er det en utmerket mulighet til å la hesten strekke seg ned og frem. Forsøk å la den strekke seg også mens du sitter nede. Blir den løpete (ser veldig løpete ut på bildene) mens du sitter nede, er det bare å jobbe på med å sitte noen steg når takt og tempo er riktig.

Det kan nok også være lurt å få hjelp av en instruktør som ser hvor problemet sitter, og dermed kan gjøre noe med det. Det skumle med å bare "klore seg fast" er at man gjerne ender opp med å "nikke" i korsryggen heller enn å slippe bevegelsen gjennom hofta.

På meg hjelper det hvis jeg tenker at jeg skal være kalvbeint, dvs jeg vrir foten innover. Men det er vanskelig å rette opp sitsen uten hjelp fra instruktør (synes jeg ihvertfall). Men ta en titt på Trollspeilets ridelære, her er det mange gode tips.

http://www.trollspeilet.no/forum/vie...38b460536d1b36

Tibia
    Guest
    Kom deg på kurs med Maria Terese Engell, hun er den eneste jeg vet om som tar tak i problemene som ligger bak sitsfeil. Alle andre behandler kun symptomer.
    Maria Terese har bakgrunn som balettdanser, er dressurrytter og veterinær. Anbefales på det sterkeste!

http://rytteribalanse.no/

Husk at det ikke er på hesteryggen sisten blir bra. Det er faktisk alt arbeidet en legger ned utenom som teller. Er du ikke i balanse uten hest, så kommer du heller ikke i balanse på hesteryggen.

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Siter Opprinnelig skrevet av Tibia Vis innlegg
    Kom deg på kurs med Maria Terese Engell, hun er den eneste jeg vet om som tar tak i problemene som ligger bak sitsfeil. Alle andre behandler kun symptomer.
    Maria Terese har bakgrunn som balettdanser, er dressurrytter og veterinær. Anbefales på det sterkeste!

http://rytteribalanse.no/

Husk at det ikke er på hesteryggen sisten blir bra. Det er faktisk alt arbeidet en legger ned utenom som teller. Er du ikke i balanse uten hest, så kommer du heller ikke i balanse på hesteryggen.
    Nå synes jeg du var bra streng, Tibia... Det finnes en hel rekke instruktører som tar tak i årsakene til sitsfeil annet enn Engell.
    Og at man ikke kan komme i balanse på hesteryggen om man ikke er i balanse ellers? DET er da sjøsprøyt!

Tibia
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av mallilen Vis innlegg
    Nå synes jeg du var bra streng, Tibia... Det finnes en hel rekke instruktører som tar tak i årsakene til sitsfeil annet enn Engell.
    Og at man ikke kan komme i balanse på hesteryggen om man ikke er i balanse ellers? DET er da sjøsprøyt!
    Forklar meg hvordan du kommer i balanse på hesteryggen om du ikke er i balanse ellers?

Kom gjerne med tips på andre instruktører som tar tak i roten til problemet.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Sitshjelp !! (dressur)
    Av Kaja&HP i forumet Dressur
    Svar: 35
    Siste innlegg: 08-01-2009, 11:47

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg