Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18

"Bøyeprøver på hest - et misbrukt hjelpemiddel?

http://www.sshh.holistiskterapi.no/a...r-p%C3%A5-hest

Ved en bøyeprøve bøyes et eller flere ledd i ca 1 minutt, hvoretter hesten observeres i trav på et fast og plant underlag. Veterinæren kontrollerer om sammenbøyningen av leddet resulterer i halthet.
    En positiv bøyeprøve kan være tegn på leddinflammasjon, leddkapselinflammasjon, forkalkning eller leddbandsskade. Når leddet bøyes øker trykket inne i leddet og trykket mot knokkelvevet under leddbrusken, hvilket medfører smerte og etterfølgende halthet, om leddsykdom foreligger. En del av forklaringen på dette antas å være, at trykket i leddet og i knokkelvevet under leddbrusken i forveien er forhøyet ved en rekke leddsykdommer.
    Positive bøyeprøver kan også oppstå på friske, haltfrie hester uten forklaring, hvilket kan komplisere så vel en halthets- som handelsundersøkelse.
    For å komplisere forholdet ytterligere viser det seg at styrken, hvormed bøyeprøvene foretas, varierer kraftig fra veterinær til veterinær, hvilket medfører at samme hest undersøkt av to forskjellige veterinærer kan vise så vel positiv som negativ bøyeprøve. I tillegg kan resultatet av en bøyeprøve utført av samme person på samme hest variere over tid.
    En studie utført ved universitetet i Utrecht, Nederland 1997, som omfattet 8 friske og haltfrie hester, viste at så vel styrken som varigheten av en distal bøyeprøve på frambenet har betydning for resultatet. Forskergruppen viste, at en bøyeprøvestyrke på 150 N og en varighet på 1 minutt medførte en positiv bøyeprøve på 2 av 8 hester. Når styrken ble økt med 25% blev 3 av 8 hester halte. Når varigheten av bøyeprøven ble økt til 2 minutter, med en styrke på 150 N, blev 4 av 8 halte. Da styrken redusertes med 25% og varigheten minkedes til 30 sekunder, var alle hester haltfrie.
    I studien ble et spesielt instrument brukt for å måle bøyeprøvestyrken. Hestenes bevegelsesmønster før og etter bøyeprøvene blev bedømt så vel subjektivt som objektivt ved hjelp av et bevegelsesanalysesystem basert på en infrarød kamerateknikk.
    I en annen mer omfattende studie utført på universitetet i Gent, Belgia 1997, kom man fram til samme konklusjon; så vel styrken som varigheten av en distal bøyeprøve har innflytelse på resultatet. Dessuten viste forskergruppen, at haltfri hester i trening har signifikant økt tendens til en positiv bøyeprøve sammenlignet med hester som ikke er i aktiv trening.
    I en studie fra 2001 utført i Utrecht utsattes 8 friske og haltfrie hester for en relativt kraftig bøyeprøve på 250 N i 1 minutt, hvilket resulterte i positiv reaksjon på alle hestene. Herved hadde man grunnlag for ved hjelp av leddbedøvning at teste hvilket eller hvilke ledd som gav anledning til bøyeprøvereaksjonen. Verken bedøvning av hovleddet, kronleddet eller hovsenebensbursaen hadde noen innflytelse på bøyeprøvereaksjonen. Derimot resulterte bedøvning av kodeleddet i en signifikant reduksjon i bøyeprøvereaksjonen.
    Samme år utførtes en stor studie omfattende 100 haltfrie varmblodshester i trening ved universitetet i Utrecht. Over 60% hadde positive bøyeprøver. Studien viste at eldre hester og hopper oftere har positive bøyeprøver. Videre viste studien at om man utfører en bøyeprøve mer enn to ganger ved samme halthetsundersøkelse, er det økt tendens til et positivt resultat. Når bøyeprøvene blev gjentatt etter 6 måneder, var det fallende tendens til positive bøyeprøver.
    Konklusjon
    1. Bøyeprøver kan tilsynelatende ikke brukes som screeningtest av haltfrie hester for subkliniske leddproblemer.
    2. Om man bøyer tilstrekkelig hardt, kan man få en positiv, distal bøyeprøve på stort sett alle haltfrie hester. Bøyeprøvereaksjonen kan bedøves vekk i kodeleddet, men man skal være forsiktig med å konkludere med at hesten har en behandlingskrevende kodeleddsinflammasjon, om ingen andre tegn på leddsykdom som galle og/eller hevelser i leddkapselen foreligger.
    3. Om ikke mønstring eller longering avslører halthet, men man har lavgradige distale bøyereaksjoner, skal man være forsiktig med å dra for vidtgående konklusjoner og heller gå videre med en utvidet halthetsundersøkelse, som f.eks. kan omfatte ride- eller kjøreprøve, ryggundersøkelse eller munnsjekk.
    4. Der er en naturlig forklaring på, at samme hest, undersøkt ved to forskjellige tidspunkter av to forskjellige veterinærer, kan vise forskjellig reaksjon på en bøyeprøve.
    5. Et kommersielt tilgjengelig apparat, som viser bøyeprøvestyrken, vil kunne gjøre bøyeprøver til en mere sikker og reproduserbar undersøkningsmetode. Inntil et slikt apparat eventuelt har vunnet almén utbredelse, bør praktiserende veterinærer bruke bøyeprøver med omtanke og alene betrakte dem som en subjektiv diagnostisk metode, som i noen, men ikke i alle situasjoner, kan gi et fingerpek om et subklinisk leddproblem.
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Alle veterinærer er ulike i bøyeteknikk...
    Skal du kjøpe hest så bruker du "den" dyrlegen...
    Skal du selge hest så bruker du "den andre" dyrlegen....

Bøyeprøver har jeg alltid sagt er noe tull.

Jeg hadde en varmblods som jeg fikk hos ei venninne. Han var bøyehalt grad 3 eller 4 beina forran og ca 2 bak, men skulle da bare brukes som selskapshest og viste ingen tegn til smerte når han fikk beveget seg litt. Der han kom fra, sto han ute i ca 2-4 timer maks hver dag, og når han sto lenge i boks så fyllte han i bakbeina. Men når han kom hit og sto ute i minst 12 timer pr dag og leide turer osv, så var han helt fin i beina. Så etter ei stund fikk vi han bøyd opp av en veterinær. (En annen veterinær enn han som bøyde først) og hun bøyde han og han hadde ingen utslag i det hele tatt. Så vi startet å ri litt og han virket helt fin. (Han var en hest som var veldig flink å fortelle når noe var galt, og det gjorde han ikke da) Så måtte vi ta ny bøyeprøve og av samme som bøyde han første gangen, og da var han halt igjen... Etter jævla mye frem og tilbake ble hesten avlivet, fordi ene veterinæren mente han ikke engang kunne gå som selskapshest uten å ha vondt, å dermed gjorde jeg mitt livs vanskeligste avgjørelse, og ba om å få hesten avlivet. (Dette er en veldig kort versjon av hele historia - og hadde jeg visst det når jeg vet i dag, hadde han aldri blitt avlivet.. Og i VÆRTFALL ikke av en veterinær som står å ler av at hesten blir avlivet, og prøver å trøste venninna mi med at; Det er jo bare ett dyr...)
    The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched. They must be felt with the heart.

Men man avliver jo ikke på grunnlag av en bøyeprøve...:Sjokkert:
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Å fy fader hadde den veterinæren vært hos meg hadde han fått en god omgang med god, gammeldags juling! Går ikke an å oppføre seg sånn!

Men ærlig talt: om min veterinær bøyer opp hesten mange grader, og sier "vi må avlive", så gjør jeg jo ikke det.

Man må jo vite hvorfor hesten halter..
    [/CENTER]

Noe å tenke på ved bøyeprøvers resultat er om de gjøres på en "stall-kald" hest, eller om hesten er varmet opp, så sirkulasjon og smøring av leddene er satt i funksjon.
    Dette er enkel fysiologi - som man skulle tro vet'er har lært (litt?) om.

Siter Opprinnelig skrevet av julnil Vis innlegg
    Men man avliver jo ikke på grunnlag av en bøyeprøve...:Sjokkert:
    Som jeg skrev, så avlivet jeg fordi Veterinær mente at han ikke engang kunne stå som selskapshest uten å ha vondt.. Og veterinærtilbudet her oppe er ikke det beste, pluss at jeg har opplevd snodige ting med veterinærer som har vært tidligere ansatt som blant annet; 2 veterinærer skulle vaksinere hestene våre, men ene veterinæren kunne ikke engang holde i hesten fordi da kunne den nye regnjakka bli skitten. Samme veterinær lo når hesten ble avlivet, kom med grove og nedlatende kommentarer til meg, snakket OM meg til andre med hester i området, dopa ned den ene hesten min for å sjekke hoven hennes da hun hadde trødd en bitteliten pigg (fra vinterdekk faktisk) inn i hoven (som forsåvidt var tatt bort før vet kom, men tenkte å sjekke for sikkerhetsskyld) fordi hun hadde hørt at hesten var "kokt" i hode. (Det var akkurat det hun sa også, og spurte ikke meg engang om hva jeg synes om bedøvelse. Hesten sto som en engel når jeg løfta hover og tok ut piggen. Jeg trodde først det var en spiker som satt dypt, men jeg kunne jo nesten pirke den ut med fingrene, for den var ikke mer enn maks 2 cm lang)

Hadde jeg som sagt visst da det jeg vet i dag, hadde nok aldri den historia der fått en så trasig slutt.. Men jeg visste ikke bedre, og stolte på veterinær..
    Sist endret av Keeta : 26-01-2012 kl 03:31
    The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched. They must be felt with the heart.

Siter Opprinnelig skrevet av T.B. Vis innlegg
    Noe å tenke på ved bøyeprøvers resultat er om de gjøres på en "stall-kald" hest, eller om hesten er varmet opp, så sirkulasjon og smøring av leddene er satt i funksjon.
    Dette er enkel fysiologi - som man skulle tro vet'er har lært (litt?) om.
    Rett ut fra kaldstall og på en grusvei foregikk bøyeprøven. Ingen oppvarming. Hesten haltet noen steg, så gikk han fint igjen. (Men det er vel kanskje vanlig?)

Ja, min 28-årige gamle dame hadde vel blitt avlivet på flekken etter en bøyeprøve....
    Hun har "utbrent spatt" bak, og er litt stiv rett etter utslipp - men når hun får fjomsa litt rundt ute, er hun sprek og beveger seg fint.
    Fikk henne skodd før utslipp herforleden, og hovslager kjenner henne godt og vet at hun er stiv i bakbeina, så da han skulle til med bakbeina, plasserte han henne inntil en vegg, så hu fikk god støtte, og kunne slappe av, og det hele gikk som en drøm. Etter å ha fått "pedikyr" ville hun ut og kose seg - på lette bein.

Er selv et gammalt "menneskevrak" - som trenger litt tid på mårran for å komme i siget med å bevege meg - ja, jeg hadde vel blitt "avliva på stedet" hvis jeg hadde vært hest....

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Bøyeprøver på hest - et misbrukt hjelpemiddel?
    Av whisket i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 4
    Siste innlegg: 29-11-2010, 05:07
  2. Hjelpemiddel til barfottrim?
    Av Keeta i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 4
    Siste innlegg: 25-10-2010, 04:54
  3. Bøyeprøver - unødvendig?
    Av Birre i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 38
    Siste innlegg: 26-12-2007, 00:10
  4. Ca. pris på bøyeprøver