Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 31
    BenteB
    Guest
    Ja, mulig det er knestøtten på denne som gjør at jeg synes den er så dårlig å ri med i terrenget? Jeg får ikke beina lenger frem enn hva man ser på bildene, og dermed blir det ingenting å tråkke i mot med i bratte nedoverbakker/nedoverhopping - og det er slett ikke vennlig for den kvinnelige anatomien :P

Har hørt flere som synes barokksaler blir altfor oppbygget over hestens rygg.
    Jeg skjønner hva som menes med det, men de fleste salene vil alltid synke litt når de er ridd i en stund..
    Jeg liker barokksaler fordi sitsen min blir fri og jeg føler jeg har full kontakt med hesten.
    Har bare erfaring med Startrekk Espaniola, men den er super både til banebruk og tur i tillegg til at den er forholdsvis billig.
    "Baroque'n'roll" - Philippe Karl

Som skrevet tidligere så finnes det et uttall barokksaler på markedet. De bomløse har jeg hørt noen synes blir til løse lærfiller med mye bruk. Jeg har ikke prøvd bomløs selv. De portugisiske er ofte veldig oppbygde og dermed tunge. De mer moderne gjenskapte salene er gjerne mindre oppbygd fordi rytterne ønsker den maksimale kontakten, men forstatt har stabilitet med en moderne lett bom.
    Min sal har innstillbar bom så jeg kan regulere som jeg vil ettersom hesten legger seg ut eller hvis jeg bruker den på flere hester. Den har flyttbare ryggputer som kan taes helt bort hvis man vil. Bommen er hypermoderne fleksibom og salen er meget lett. Det er snakk om gammelt utseende, men hypermoderne sal med de beste kvaliteter.
    jeg får en mye bedre sits i min sal enn jeg gjør i en vanlig dressursal. I en vanlig sal sklir jeg bakover og opplever at sitteknokene mine havner bak på opphøyningen og jeg sliter med å holde dem i salens dypeste punkt. I barokksalen er dette ikke noe problem. Jeg får også ha den knefriheten jeg vil uten å være fastlåst av kneputer og dermed kommer jeg bedre til med hele beinet rundt hesten da låret mitt får ligge i den posisjon det skal ha. Foten blir da også liggende parallellt med hesten uten at jeg anstrenger meg.
    hesten min har kommet veldig mye lenger på kort tid i denne salen enn han gjorde i den forrige og mye av det kommer av stor forbedring i min sits.

Nå er ikke jeg kommet dit hen i ridningen min at jeg strengt tatt trenger en skolesal, kunnet meget fint klart meg med en vanlig dressursal.

Jeg har en ecuyer http://www.freehorse.no/webfotos/Sal/DP%20Ecuyer.jpg

Grunnen til at jeg kjøpte en barokksal at de er gode å ri i, både til banerinding og turridning. Jeg rir MYE i bratt terreng, men har ikke noe å utsette på salen i den situasjonen. Salen ligger godt og støtt på hesten, og (føler jeg ihvertfall selv ) sitsen min er mye bedre!

Og til slutt, som noen nevnte over her; jeg syns salen min er nydelig, og og kvaliteten på læret og utførelsen er prima!

*får litt lyst på*

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    30
    Siter Opprinnelig skrevet av Bea Vis innlegg
    De ser iallefall utrolige gode ut, men aldri sittet i en ! Vil gjerne se flere bilder i bruk hvis noen her har ? :)

Her rir jeg i en Gomes Pombal som ser sånn ut uten rytter:

Har forøvrig også en startrekk espaniola og en av ukjent opphav, men finner ingen bilder av disse for øyeblikket.

Har selv vurdert en startrekk espaniola til min lille gule (men det blir nok ikke enda, da hun er satt bort på fôr). Det er delvis fordi jeg har blitt anbefalt det til hennes vanskelige salleie, og delvis fordi den eneste jeg har sittet i var helt sykt god. Vi rir stort sett kun dressur og tur (og likevel har vi kun sprangsal, forstå det den som kan ) og etter det jeg leser virker det som en sal som vil fungere til vårt bruk. :) Men det får bli når jeg får henne tilbake igjen :)

Flott sal Gunhild

Hvordan fungerer det å ha knestøtte når man rir i loddrett sits?

Kjempefin Gunhild !
    If God made anything more awesome than a horse he kept it for himself.

Siter Opprinnelig skrevet av Dølegampen Vis innlegg
    Flott sal Gunhild

Hvordan fungerer det å ha knestøtte når man rir i loddrett sits?
    I engelsk sal mener du? Etter min erfaring dårlig. Du blir feilplassert og får ikke strukket deg så mye opp som man ofte ønsker. Jeg merker enorm forskjell når jeg rir i Espaniolaen kontra den engelske dressursalen, man må virkelig jobbe seg til å finne den riktige sitsen, jeg kjenner jeg hele tiden leter etter kneputene og mister balansen i starten av hver økt, men mot slutten pleier det å komme seg når jeg kommer inn i rytmen. Man sitter på en helt annen måte i barokksalene rett og slett. Ihvertfall i barokksalene uten så mye støtte.

Er fremdeles dårlig med bilder fra oss, men her er et fra forrige helg, her har jeg funnet balansen og sitter rett med godt med vekt i bøylene og fin balanse. Jeg har veldig lange bein og må virkelig SLÅSS med kjernemuskulaturen min for å ikke havne i stolsits, det svir i magemusklene!

Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Barokksal m bom, fra Freehorse
    Av Fjollabolla i forumet Barokk/klassisk ridning
    Svar: 11
    Siste innlegg: 06-04-2010, 12:24
  2. Barokksal/portogisisk sal/hodelag?
    Av irenee i forumet Utstyr
    Svar: 6
    Siste innlegg: 08-03-2010, 05:55
  3. Underlag til barokksal.
    Av Gudhild i forumet Utstyr
    Svar: 11