Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 31
    Tror nok også at en del velger barokksal også pga utseendet og at salen da viser litt hva man driver med:).

Siter Opprinnelig skrevet av BenteB Vis innlegg
    Nå har jeg ikke store erfaringen med barokksaler, men har ridd en del i denne:

Ultraflex Renaissance heter den visst.

Jeg er uenig i at man blir nærmere hesten i en slik sal, tvert i mot føler jeg at den er såpass oppbygget at jeg ikke riktig får kontakt med hesteryggen under meg. Nå er jeg vant til å stort sett ri barbak, så for meg er det uansett uvant å ri med sal, men denne varianten skaper mer "avstand" mellom sete og hesterygg ift hva jeg er vant til fra min egen klassiske dressursal.

Føler meg langt mer fastlåst i barokksalen, men på en ok måte; jeg blir låst til å sitte i en korrekt, loddrett sits, og salen har fungert veldig godt som et hjelpemiddel i så måte. Derimot er den helt forferdelig å ri på tur i (bratt terreng, særlig nedover, er direkte helsefarlig), og til den prisen de ligger på synes jeg det burde være mulig å gjøre annet enn å ri omkring inne på banen også. Menmen, hver sin smak.
    Så er spørsmålet .. Hvor mange barokksaler har du ridd i som gir dette grunnlaget? Jeg har ikke sittet i noen Ultraflex Renaissance så den kan jeg ikke uttale meg om, men i de salene jeg har sittet i så har jeg tvert imot hatt helt motsatt opplevelse av det du hadde i Ultraflexen du har ridd i. To av disse er dog bomløse.

Jeg hopper og klatrer i min Startrekk Espaniola. Kanskje setet ditt ikke passet deg og derfor følte du deg fastlåst?
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Siter Opprinnelig skrevet av Gudhild Vis innlegg
    Dette må du forklare nærmere... Skjønner ikke helt hva kneputer har med muskelbygging å gjøre?:)
    Her var jeg nok litt rask i svingen, ble jo skrevet relativt sent på kvelden til hverdag å være, hehe.
    Mente vel egentlig bomløs, eller noe i den duren.
    So many times riders attribute bad character to horses having a habit of rebellion, when often it is caused by starting certain work without sufficient preparation.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

Legger ut et bilde av salen min. Det er et salgsbilde da og ikke min in life, men den er jo lik bildet.

Den er så flott den salen din! Vinne i lotto....

BenteB
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Batmat Vis innlegg
    Så er spørsmålet .. Hvor mange barokksaler har du ridd i som gir dette grunnlaget? Jeg har ikke sittet i noen Ultraflex Renaissance så den kan jeg ikke uttale meg om, men i de salene jeg har sittet i så har jeg tvert imot hatt helt motsatt opplevelse av det du hadde i Ultraflexen du har ridd i. To av disse er dog bomløse.

Jeg hopper og klatrer i min Startrekk Espaniola. Kanskje setet ditt ikke passet deg og derfor følte du deg fastlåst?
    Vel, som sagt - jeg har begrenset erfaring med denne type sal. Visste ikke at man måtte kvalifisere til noe for å få lov til å synse? :) Eller skulle det bare være positive tilbakemeldinger i denne tråden?

Jeg har ridd i denne, og i et par andre varianter som jeg ikke husker navnet på. De andre prøvde jeg dog bare et par ganger, så jeg valgte å uttale meg om Ultraflexen, siden jeg red på timer og kurs (og tur) med den med ujevne mellomrom i et par års tid.

De ser iallefall utrolige gode ut, men aldri sittet i en ! Vil gjerne se flere bilder i bruk hvis noen her har ? :)
    If God made anything more awesome than a horse he kept it for himself.

BenteB
    Guest
    Her er noen bilder fra første gang jeg red med salen - min første dressurtime noensinne, og på lånt hest, så bær over med meg :)

Var disse jeg hadde liggende på nett nå, kan sikkert rote frem flere om ønskelig.
    Sist endret av BenteB : 09-01-2012 kl 21:17

Gah, nå forsvant alt jeg skrev! Orker ikke skrive alt på nytt, men poenget mitt er at det visst enorm variasjon i de ulike barokksalene for hvor mye støtte du får, og det var igrunn veldig nytt for meg. Hittil har den generelle oppfatningen min vært at de fleste kjøper en slik sal for å få bedre kontakt med hesten, jeg har til og med møtt trenere som omtaler dem som ubrukelige lefser fordi de ikke gir noe støtte og fordi rytteren får så mye frihet og tvinges til å bruke kjernemuskulaturen på en helt annen måte for å holde seg inne i hestens rytme.

Men jeg sitter veldig annerledes i min Espaniola om man skal sammenlikne med dine bilder, Bente! Det er ihvertfall en stor forskjell på både kappene der det er opphøyd knestøtte og setet kontra min Espaniola som er veldig enkel. Skal prøve å få noen til å ta noen bilder neste gang jeg rir. For det er tydeligvis langt større variasjon mellom de ulike modellene enn hva jeg tidligere har trodd ..
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    29
    Ja, det finnes en haug med forskjellige barokksaler. Jeg har tre og alle gir helt forskjellige rideopplevelser. Hovedgrunnen til at jeg endte opp med barokksal er at gampen er veldig kort i ryggen og barokksaln tar en del mer hensyn til kvinneanatomien enn en del andre saler.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Barokksal m bom, fra Freehorse
    Av Fjollabolla i forumet Barokk/klassisk ridning
    Svar: 11
    Siste innlegg: 06-04-2010, 11:24
  2. Barokksal/portogisisk sal/hodelag?
    Av irenee i forumet Utstyr
    Svar: 6
    Siste innlegg: 08-03-2010, 04:55
  3. Underlag til barokksal.
    Av Gudhild i forumet Utstyr
    Svar: 11