Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 31

Hvorfor barokksal?

Fikk et ganske interessant spørsmål fra en bloggleser her. Hvorfor foretrekker mange akademiske/barokke saler fremfor engelske når man rir klassisk/akademisk/barokk dressur?

Personlig har jeg kjøpt barokksal (Startrekk Espaniola) fordi jeg ønsket et alternativ som ga meg mer kontakt med hesten og mer frihet til å påvirke hesten gjennom sitsen. Den gir definitivt mer frihet grunnet mangelen på kneputer, den hjelper deg inn i en stående sits og du kommer langt tettere på hesten.

Men hva er det med oppbygningen til en barokksal (uavhengig av bomtype, bomfri osv) som gjør salen så anderledes, og foretrukken i da spesielt den akademiske ridekunsten? Hva er det man ønsker å oppnå ved å utvikle denne typen saler videre?
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Jeg vil tro at grunnene du nevner her over er hovedårsaken til at mange ønsker å bruke s.k barokksaler. I tillegg har man jo dette med tradisjoner.

Alle saler som "slår an" er i kontinuerlig utvikling, og da spesielt mtp komfort for både hest og rytter. Jo mer produsentene tilegner seg av kunnskap om hestens anatomi og bimekanikk, jo bedre saler vil de kunne lage. Det er ikke så altfor mange årene siden at de fleste saler kom med en kanal som var max 3 fingre bred for eksempel. Kileputer er vel også noe som er relativt nytt (husk at jeg begynner å dra på åra, nå da)

Om jeg ikke tar helt feil er det også blitt utviklet en sprangsal med to forskjellige deler satt sammen til en: Den ene delen skal passe hesten, den andre delen skal passe rytteren, og kan flyttes både fremover og bakover avhengig av rytterens preferanser.

Det "evige jaget" som nok er felles for produsentene er nok nettopp dette med kontakten med hesten, som stadig skal kunne bedres, samtidig som salen mer eller mindre skal være så godt tilpasset og ha så gode bruksegenskaper at hesten beveger seg like godt med den som uten.
    Målet er selvfølgelig å tjene mest mulig penger på produksjonen, men for å bli en vellykket aktør i markedet MÅ de jo imøtekomme hesteeierenes ønsker.

Jeg ønsket en sal med bredere ryggputer til min friserhingst som stadig la seg ut i bredden.Jeg måtte også ha en sal med stor skulderfrihet som ikke ble liggende for langt fram mot manken. Jeg ville ha en sal som ikke tippet opp i bakkant samt en sal med et sete som passer kroppen min mer. I tillegg måtte salen være bygget slik at man ikke risikerte å skli forover eller bakover når man skulle gjøre levader eller kapriole. Valget ble ganske klart for min del.
    Jeg rir i en Bückeburg skolesal fra Deuber&partner med innstillbar bom og er veldig fornøyd.
    Skal også innvestere i en dressursal fra samme leverandør da jeg ikke får bruke min barokksal på konkurranser

Pier har du bilde av hest med sal??
    Interessant med frieser :)

Jeg kan ta et bilde av han med sal uten meg men imellomtiden her er et med meg i salen:

gud så nyyyydelig!!!!!!!!

skulle jeg hatt noe annet enn islending måtte det blitt frieser... *sukk*

På grunnlag av spørsmålet ditt, så er jeg usikker. Som sagt har de ingen kneputer som gir hesten mer rom til å bygge muskler (og mer bevegelsesfrihet), samt oppbygningen av salen som gjør at man kommer tettere på hesten og kan med mindre signaler påvirke via setet. Det er jo mange tradisjoner innen AR og barokkridning som nok har påvirket utseendet på disse salene en del og gjør disse veldig attraktive innenfor disse grenene. Noen som har et konkret svar på dette?
    Vet iallfall at jeg skal ha en espaniola den dagen jeg skal kjøpe sal. Knallgode å sitte i samt at jeg sitter OG rir mye bedre i de enn jeg gjør i "moderne" saler. Kan godt ha noe å gjøre med det at jeg har ridd rundt i en bomløs sal på samme hesten i 2 år, hehe.
    So many times riders attribute bad character to horses having a habit of rebellion, when often it is caused by starting certain work without sufficient preparation.
    Nuño Oliveira
    Bloggen vår!

BenteB
    Guest
    Nå har jeg ikke store erfaringen med barokksaler, men har ridd en del i denne:

Ultraflex Renaissance heter den visst.

Jeg er uenig i at man blir nærmere hesten i en slik sal, tvert i mot føler jeg at den er såpass oppbygget at jeg ikke riktig får kontakt med hesteryggen under meg. Nå er jeg vant til å stort sett ri barbak, så for meg er det uansett uvant å ri med sal, men denne varianten skaper mer "avstand" mellom sete og hesterygg ift hva jeg er vant til fra min egen klassiske dressursal.

Føler meg langt mer fastlåst i barokksalen, men på en ok måte; jeg blir låst til å sitte i en korrekt, loddrett sits, og salen har fungert veldig godt som et hjelpemiddel i så måte. Derimot er den helt forferdelig å ri på tur i (bratt terreng, særlig nedover, er direkte helsefarlig), og til den prisen de ligger på synes jeg det burde være mulig å gjøre annet enn å ri omkring inne på banen også. Menmen, hver sin smak.

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    30
    Siter Opprinnelig skrevet av Grovegroven Vis innlegg
    Som sagt har de ingen kneputer som gir hesten mer rom til å bygge muskler (og mer bevegelsesfrihet),
    Dette må du forklare nærmere... Skjønner ikke helt hva kneputer har med muskelbygging å gjøre?:)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Barokksal m bom, fra Freehorse
    Av Fjollabolla i forumet Barokk/klassisk ridning
    Svar: 11
    Siste innlegg: 06-04-2010, 11:24
  2. Barokksal/portogisisk sal/hodelag?
    Av irenee i forumet Utstyr
    Svar: 6
    Siste innlegg: 08-03-2010, 04:55
  3. Underlag til barokksal.
    Av Gudhild i forumet Utstyr
    Svar: 11