Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Asa Garsy
    Guest

Ømmer i ryggen!

Veit ikke om jeg skal legge til denne tråden i trykksår, så ynskyld om det ble sømr på flesk.

Funnet ut at jeg ikke vil ha Griffin salen, ble endelig en enighet av selgeren av denne salen at jeg kunne sende den tilbake, så da er den ut av verden.

Sømfarer hele hesten før og etter riding, gårsdagens tur ble med masse galopp både samlet og latt henne få strekke seg i strak galopp, gamla ble sliten, i dag tenkte jeg å ri en skrittetur hjemmat, ble en tur med masse farlig langs veien og en del rygging, hesten var ganske svett da vi kom tilbake, sjekket over ryggen, og til min forferdelse ømmet hun, noe hun aldri har gjort så lenge jeg har eid henne. Stalleieren tror Gamla har brukt noe muksler som har vært i dvale, men vil høre med dere, hesten skal ikke ris mens hun har vond rygg, å skal bruke gamle salen min som jeg veit hesten ikke får vond rygg av, men hva skal jeg gjøre med henne.. kontakte dyrlege med en gang? La det gå litt tid, leie på tur og longere/tømmekjøre henne i noen dager?

Hjelp, føler meg som en dårlig hesteeier når dakkar gullet mitt har fått vondt bare pga meg :neutral:

Huff, er forferdelig når ryggen begynner, har samme problemet.
    Hesten min fikk vondt i ryggen etter vi begynte med økninger. Dette var i helhet pga at salen ikke passa og hun tok shettis skritt (dette er snakk om en 1.68 stor spranghest)
    Så greit, vi skulle begynne med å øke stegene med treneren.. Joda Flight hadde litt problemer, men gjorde nå sitt beste.. 2 dager senere kom hun inn fra beite og holdt på å knekke sammen hvis noen rørte ryggen hennes. Så veterinær var kontaktet, men fant ikke ut så mye mer enn "vondt og øm i ryggen" hun masserte henne litt, og etter noen dager gjorde hun store fremganger. Etter lang ventetid uten å bli ridd, ble hun fin i ryggen igjen. Så vi startet å ri (veterinæren sa at salen passet, så trodde jo vet'en hadde peil)
    Flight fikk vondt i ryggen igjen og vi fikk veterinæren igjen. Hun så meg ri henne, men sa at salen fortsatt passet og hun hadde fine steg og alt det der.. Her om dagen hadde vi en fysioterapaut som sa at salen ikke passet lengre, og at hun hadde veldig vondt i ene siden på nedsiden av manken og i krysset.

I går fikk jeg en massage maskin og skal massere henne helt til tirsdag, så hvis hun er bra til da, skal jeg ri henne for henne og hvis alt stemmer og hesten er på bedringens vei så skal jeg få en opptreningsplan for å styrke alle muskler å ledd

Ja, kanskje litt mye om min hest.. Men hvis jeg var deg ville jeg heller kontaktet en fysiotrapaut, som regel (jeg sa bare som regel) så pleier veterinærene å bestille eller si du skal bestille en fysio.

Men sjekk hvordan hun er i morra, hvis hun ikke er bedre ville jeg vurdert nermere å ringe enten vet eller fysio. Så ville jeg smørt og massert ryggen og der hun ømmer, hvis du har arnika eller noe tilsvarende kan dette også smøres mens du masserer.

Gjør også gjerne noen øvelser for å strekke ryggmusklene, kan være (som du sier) at hun bare har brukt muskler hun ikke har brukt på lenge og er litt stiv og støl (som oss mennesker). Gjerne gullerot stretching :) Eller bare strekking av bein ++, men husk å strekke beina når hesten er varm, for det er ikke vits å tøye ut hvis du er kald

Lykke til videre

Vickie begynte å ømme seg med det samme jeg fikk henne for snart et år siden. Jeg tror i vårt tilfelle så har det kanskje vært en kombinasjon av å blir brukt og en sal som ikke passet.

Jeg solgte salen som fulgte med da jeg fikk henne og gikk til innkjøp av en sal som lå bra på ryggen henne. Ja, du kjenner jo til det...
    Hun har ikke ømmet seg en dag etter at hun fikk en ny sal, så jeg velger å tro at det er salen hesten din har fått vondt av, iom at hun ikke har ømmet seg tidligere.

La ryggen hennes få hvile, og heller fokuser på mykgjørende øvelser.

Jeg spør deg om en sak, siden vi først er inne på sal og du er på jakt etter en god dressursal til hesten din. Jeg kjøpte som du vet en Lemetex dressursal til Vickie nå like før jul. Den sitter som støpt og jeg tror vi trives godt med salen begge to. Nå har det seg sånn at det er kommet inn en brukt dressursal i butikken til Gry som jeg har enda mer lyst på enn den jeg har nå. Jeg må da selge den jeg har og betale et mellomlegg.

Kunne du kanskje tenke deg å kjøpe den jeg har? Jeg tenkte at siden vi har varmblodstravere begge to at kanskje salen jeg har passer godt til hesten din også?

Er du interessert så kan du jo sende meg en pm

Asa Garsy
    Guest
    Får meg ikke i stallen i dag, nettop hjemmat fra sjukehjemmet å har trafikk mellom do og pc, men skal sjekke dette i morra.. Har ikke arnika men kjøpte slik flutespray fra horze og det er slik muskelavslappende i...

Asa Garsy
    Guest
    Etter en dag med masarsje og ro er ikke Garsy bedre i ryggen, sur og gretten, hadde på henne et bobledekken etter min pleie, og hun går ute mye av dagen med et føll som hun forguder, disse leker som oftest... Men nå skal jeg få ordnet opp i rotet mitt, braste ut i tårer i går, alt er min feil, min feil at salen ikke låg bra, min feil at jeg faktisk prøvde å ri i denne salen og min feil at hun har fått vodt i ryggen=(

Skal ringe en hestemasør i ringsaker i dag, men har noen peil nr og til disse? Event hvor de holder til?

Jeg er hestemassør, men jobber dessverre ikke på din kant av landet...
    Dersom hesten reagerer med ømming i ryggen, så har den som oftest hatt vondt i ryggen lenge. Det skal være noe veldig galt med salen dersom hesten skal få akutt vondt etter én ridetur.

Når det er sagt, så er det ofte "bedre" at hesten et trykkøm enn at den er helt "døv" i muskulaturen. Gi hesten din fri fra riding og hold henne varm over ryggen frem til du får noen som kan gå over henne. Siden jeg ikke har sett hesten uttaler jeg meg på på heeeeelt generelt grunnlag. Ikke longere henne eller driv med noe voltearbeid før du har fått sjekket hva som er galt. Prøv også å unngå bratte nedoverbakker. Hold henne lett i gang, for hånd.

Ikke plag deg selv med hva-hvis-tenk-om. Du gjør så godt du bare kan, og det finnes nok av mennesker som ville ridd i vei på en hest med vondt rygg i den tro at "det går seg nok til".

Lykke til :smile:
    Den siste stemme man hører før verden eksploderer, vil tilhøre en ekspert som sier: "Det er teknisk umulig!"

Asa Garsy
    Guest
    Snakket med Line som har slik hestemasør skole, hun sa det at kunne tømmekjøre henne, hun hadde ikke tid å komme nå... ikke flr event om 2 uker... Hmm, kjenner på ryggen og beina hver dag, men etter den siste turen, ja ble en slosskamp for sto en traktor over veien vi skulle ri så da ble det slik at det ble en del rygging men hun var frisk of rin på tur, men sjekket da ryggen i gjen og hun ømte, kan jo være noe jeg ikke har sett, men hun er stiv på ene siden oxo, dette har hun vært så lenge jeg har eid henne, men blir bedre og bedre, vil ikke ri henne før jeg får massør på henne eller noe, blir vel det at vi går på tur og tømmekjører... Kan ikke noe for at jeg føler det er min feil, hun har i det siste vært så gretten (se generelt) Men Line sa det at hun kunne komme oppom å se på hesten, event laserbehandle det og få noen av elevene sine til å massere hesten og jeg ville det.. Da Gratis som praksis

Hesten min fikk kraftig vondt i ryggen etter at jeg red med sal som ikke passet. Dessverre var min kunnskap på det punktet altfor dårlig og jeg grøsser ved å tenke på at jeg red han med den salen jeg fikk med han.

Han slo også ut på bøyeprøve, og veterinæren mente at det var årsaken til ryggvondten. Lipdonn er en hest som spenner seg lett, går med hodet på og "slipper" ryggen. Når han går sånn blir skrittene veldig harde i motsetning til hester som går avslappet og bruker rygg og bakpart ordentlig.

Så i sommer var han hos noen som trente han til å slappe av, senke hodet, strekke ryggen, og de red han så han gikk riktig med bakpart og rygg. Han ble trent til sammen annenhver dag i tre uker (med en sal de hadde som passet han), noe han tidligere ville fått veldig vondt i ryggen av. Men til min store forandring var han mye bedre enn tidligere.

Så, det at han bruker rygg og bakpart riktig, fører til at stegene hans blir mykere og ryggen sterkere, i tillegg har jeg nå en sal som passer, og han har ikke lenger vondt i ryggen :) Dessverre har jeg for lite tid til å gi han all treningen han trenger for å legge om ganglaget sitt helt.

Det trenger ikke å være ryggen det er noe galt med, det kan være noe et helt annet sted i kroppen. Det var det jeg egentlig ville fram til med å fortelle alt dette.

Marie
    -Marie og Lipdonn-

Asa Garsy
    Guest
    JA fundert på det jeg oxo, men hor? beina er bra, skal få hovsalger dit ut i uka, beina er ikke væskefylte eller noe.. Ble mye bedre etter vi flyttet, for da hadde hun halveis hovne bein, Vurderer om jeg skal vente å se hva massøren sier, eller om jeg skal tilkalle dyrlege? Veit en gang for mye er bedre enn en gang for lite, men er ikke lenge siden jeg hadde dyrlege til henne pga noe vitamin mangel som er ordnet opp i, veit hun ømmer i ryggen... ser dette da jeg tar å drar fingeren min over.. er akkuret en plass som ømmer... Har ikke så masse å rutte med så tenkte jeg skulle vente med dyrlege til massøren kommer... *huff*

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Øm i ryggen.
    Av Tinka i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 10
    Siste innlegg: 30-08-2009, 15:51
  2. Ømmer på grus i kulda.
    Av Isadora i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 4
    Siste innlegg: 07-02-2009, 14:21
  3. Hesten min ømmer, synspunkter?
    Av Isadora i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 24