Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 46

Dårlig rundball eller hest med veldig omfintlig mage..?? :/

Hei

Nå begynne jeg å blir litt frustert. Har en fjordingvallak som er kjempe blaut i mage (har ku skit møkk) Nu har vi tilvendt nøye og gått ca 2 mnd på rundball så det skulle egetnlig stabilisere seg nå.. (?) De andre hestene er ganske normale i magen, ikke helt perfekt men de slippe å plages like mye som min.
    Nu er de andre varmblodser som tåler litt bedre kvalitet på foret.
    Runballene er mest laget til melkekyr/sau så det sier jo seg sjøl LITE egnet til hestefor.

Lurer på om jeg skal vente enda lengere for å se om det bedre seg? noen som har erfaring med tilskudd o.l som kan hjelpe heste som sliter med dårlig mage?

Merker nå at hesten min har tapt seg litt (men han er god og rund så er ikke kritisk enda). Ser han foretrekker halm som vi har som underlag fremfor rundball. Og kaster seg over høyet når han kommer inn på kvelden.
    Gir han 2 dl yeasacc i kraftforet for å se om det hjelper.. ?

Noen som har erfaring med likedan?
    Moro med fjordhest i Nord :)

Har han gått på rundball før i livet uten å bli bløt i magen av det?

Jeg tok en kur med Biola på min. 10 dager. Da magen var perfekt starta jeg med yea-secc 80 gram om dagen. Det ser veldig bra ut. Ser jo at sesongens grovfor ikke kan skrytes av hos oss, så da er det greit å videre forebygge. Biola fikk han sammen med hvetekli så det ble litt fastere form, men alikevel sånn delvis suppe/grøt.

Min fjording er også helt elendig i magen, de andre hestene tåler grovfôret godt, så jeg tenkte å prøve ut biola eller zolac i helga og se om jeg ser noe forbedring.
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Enkelte tåler ikke rundball uansett hva man gir av tilskudd, og da er vel å gå over på høy eneste alternativ.
    Aldri livet om jeg hadde tillatt at hesten min skulle gå med diare i 2 måneder!!!!

Har selv fjordhest som blir utrolig fort dårlig i magen, orgentlig diarè på kort tid ved bruk at dårlig grovfôr. Jeg har gitt mash for å få magen mer stabil, en periode tidligerer som han også var dårlig ga jeg biola også, og det hjalp, men selvfølgelig er jo å bytte grovfôr det beste :)
    Henriette & Skogagutten

Sikker på at hesten er market skikkelig? Tatt en marketest på den?

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Nordlandshesteier Johanne S. sin avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Straumen
    Alder
    43
    Bilder
    3
    Du hadde vel samme problemet sist vinter så det er vel egentlig bare å innse at han rett og slett ikke tåler rundball. Veldig vanlig at disse kaldblodige rasene reagerer på rundballer, det er noen av våre også som får diarre av slikt for. Vi bruker bare høyensilasje med minst 70% tørrstoffprosent, kan ikke la hestene gå med diarre. Å gi medisiner og tilskudd døyver bare symptomene, den eneste måten å få bukt med dette på er å bytte for. Jeg skjønner at det er veldig vanskelig for å deg å bytte grovfor siden din hest går på utegang, det er vel ikke bare-bare å få skiftet ut foret i stallen.

Min hests mage har ikke 'godtatt' årets grovfor på stallen, ifjor var han helt super i magan, men iår så har det ikke vært skikkelige pærer siden han stod på beitet, etter vi tok markkur forværra det seg & han gikk noen dager med fullstendig sprutbæsj, nå er vi over på kubæsj & det har han hatt flere uker nå, jeg gir han yeaa-Sac men det hjelper nada på min iallefall & jeg må vaske han daglig bak. Jeg er ikke happy eller tilfreds med å bruke tilskudd for å holde magan isjakk, grovforet vi har på stallen funker ikke for hesten min så jeg er nå i prosessen med å kjøpe inn tørt høy. Vil råde deg til å gjøre det samme.
    Somewhere between reality and a unicorn,
    Between Pegasus and the Earth.
    Here, noble, thundering with feathers flying is the fabled Clydesdale.

Kan det ha noe med at fjordinger spiser mer og fortere enn andre hester? Ser ihvertfall at min fjording spiser dobbelt så fort som de andre varmblodsene på stallen. Gir jeg han for mye blir han også litt løs i magen.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Dårlig rundball
    Av Keeta i forumet Fôring
    Svar: 21
    Siste innlegg: 15-10-2011, 22:24
  2. Føll og dårlig mage
    Av ToveIr i forumet Avl og oppdrett
    Svar: 12
    Siste innlegg: 11-06-2009, 09:52
  3. Er rundball dårlig hestefor?
    Av Isadora i forumet Fôring
    Svar: 9