Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Jeg har glemt alt! *flau* Hvor bør man begynne?

Uff, jeg er så flau. For jeg har glemt så ekstremt mye når det gjelder ridning og trening.
    Jeg har ikke ridd ordentlig på evigheter føles det ut som.

Så nå lurer jeg på hvor jeg burde begynne å plukke opp trådene? Regner med jeg må lese meg opp en del.
    Skulle vel egentlig fått undervisning, men det er litt kinkig. Har ikke henger eller bil. Så da må jeg evt. dra et sted og få undervisning på en annen hest.

Etter jeg solgte mora til M for 3-4 år siden så har ridningen vært litt i rykk og napp. Jeg har ikke problemer med å sette meg opp, holde balansen og ri rett frem.
    Men nå er jo Mirakel 4,5 år så jeg synes det begynner å bli på tide med litt mer.

Når jeg hadde hesten før der(Nordlandhest) så lærte jeg henne å vike for press, galoppsjenkel og sånne artige ting som å styre med en hånd, rygge fra ryggen osv. ALENE, og da var jeg 14-15 år..

Mirakel er veldig lettlært, men jeg lurer på om det er jeg eller hun som er idiot

Gode kanaler på youtube, litteratur, tråder, sider som jeg kan lese har vært knall! :)

Det kan sikkert være lurt å lese litt ja. Men min erfaring er at det kommer tilbake etter hvert :) Ingenting fungerte for meg i starten, etter noen års pause. Koordinasjonen og ballansen var rævva, og alt var vanskelig. Men jeg red nå på tur, og da ballansen var tilbake, og hender og føtter gjorde det de skulle litt mer av seg selv, ble det jo mye lettere :)
    Har folatt åstedet for grønnere enger... Eller noe sånt. Jeg er i hvert fall ikke pålogget lengre.

*FJORDHEST* JeanetteU sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Elverum, Hedmark
    Alder
    28
    Jeg var der jeg også ! også kjøpte jeg meg min første hest. jeg bare kastet meg ut i det. Og tok opp gammel kunnskap :P gravde den fram !!

Jeg begynte rett og slett på ridekurs igjen jeg. Og det er noe av det lureste jeg har gjort! Jeg hadde jo bare kjørt i mange år, og ridd litt tur,så følte meg veldig rusten. Men det var utrolig hvor fort ting kom tilbake bare jeg fikk en instruktør til å plukke på ting med jevne mellomrom. :)
    Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
    -Edgar Alan Poe-

Har prøvd å lest litt i sånn dressurbøker, men det er gresk for meg
    Jeg må nok grave dypt og langt for å finne all kunnskapen gitt. Helt utrolig at alt er søkk borte!

Kanskje jeg må vurdere ridetimer da.
    Jeg har jo hatt hest i alle disse åra, men har kun drevet med enkel bakkearbeid, litt kjøring og stell..

Morro å høre at andre også har hatt det sånn!

Jeg har det også sånn, jeg har ikke ridd på 15 år, og neste uke skal jeg antakelig ta min første ridetime igjen. Er ganske spendt på om jeg husker det jeg lærte for mange år siden :)

Høres lurt ut med noen ridetimer, finn deg en enstruktør som er god på det grunnleggende og kan å formidle det. Og har du ikke mulighet for å reise ut, så hør om instruktrøen kan komme til deg .

Jeg hadde ikke ridd på 22 år når jeg satt meg opp på hesteryggen igjen for 2 år siden.
    Stedatteren min var veldig intr i hest så i julegave fikk vi ridekurs.. så jeg begynte faktisk på barneparti sammen med henne. (hun var da 10 år)
    Det var en hyggelig ting vi hadde sammen og lærte det samme. Selv de tingene vi lærte kom sakte men sikkert tilbake var det trygt og godt å gå der.
    I dag går jeg på voksenkurs med fokus på western og hest på fullfôr med intensjon av kjøp i løpet av sommeren.

Det tøffeste var egentlig balanse og følelsen av å ikke kunne nok, samt usikkerheten om at alt jeg gjore var feil. Tilogmed sale av og på var skummelt.. men med trening kom sikkerheten tilbake.

Lykke til, håper du lar oss høre hvordan det gikk :)

Anbefaler at du tar ridetimer, både med tanke på at det er lenge siden du selv har ridd, og også med tanke på hestens alder, de lærer fort i den alderen, også unotene. Jeg har jo ridd jevlig i 20 år, men ville ikke ta på meg innridningen av Tora alene, og da har trenerne mine vært gode å ha, går an å ta timer litt intensivt et par ganger, så har dere noe å jobbe med en stund.
    Min hest er mitt speil,
    som uforfalsket gjengir mine dårlige sider.
    Se din hest i øynene,
    og la deg ikke skremme av sannheten.
    (Bent Branderup)

Det går faktisk veldig bra med oss. Jeg tok meg litt tid å jobbet med henne fra bakken. Plukka opp noen tråder inni meg selv hvordan hestekroppen er, mtp signaler vi gir, press osv.
    Så nå har hun skjønt sjenkel, og har blitt veldig stødig på tur. Hun er ikke den slangen lengere som bevegde seg i alle rettninger. Men går taktfast rett frem.

Åh, ja drømmen er å ta ridetimer! Men nå rekker ikke tiden til kjenner jeg. Så kanskje det blir mot sommeren..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hvor begynne?
    Av Blå i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 12
    Siste innlegg: 06-03-2010, 01:12
  2. Hvor skal jeg begynne?
    Av tari i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 25
    Siste innlegg: 30-03-2009, 21:17
  3. Hadde glemt hvor gøy det var med unghest
    Av Aggy i forumet Unghest
    Svar: 4
    Siste innlegg: 27-02-2009, 18:41
  4. Grrrr...! Hvor skal jeg begynne å lete?
    Av Birre i forumet Etterlysninger
    Svar: 2
    Siste innlegg: 20-10-2008, 21:38
  5. Flau
    Av Kaja i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 28
    Siste innlegg: 29-08-2007, 15:40

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg