Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 13 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 123

Trøbbel med en hov som ikke holder på sko!

Etter to år hvor skoene har sittet som støpt, så har jeg begynt få trøbbel med en framsko nå.
    Samme sko hele tiden.

I vår byttet jeg hovslager, og gikk opp en størrelse i sko, da forrige hovslager har skodd med såpass små sko at det ikke har vært støtte i draktene.
    Funket flott en måneds tid, så ble skoene tatt av for beiteslipp.
    Dem gikk da en uke uten sko, for å stabilisere flokken, og jeg red en tur uten sko. Det ente opp med at samtlige høver ble oppfliset.
    Hovslager slo på sko på alle fire beina da, og etter en uke henta jeg inn hest fra beite med tre sko.
    jaja, tenkte jeg, er jo litt gjørmete. Fikk slått på sko igjen, og 4 dager senere mistet hun den samme skoen på tur.
    Nok en gang ble det slått på, og to uker etterpå forsvant den enda en gang.
    Fikk da ikke kjøpt samme sko igjen, men fikk kjøpt litt lettere sko, og byttet ut begge framskoene for å få balansen på vekt. Hesten bevegde seg supert!
    Mye mer aksjon i frampart, gikk mer villig fram, og i forhold til bevegelse så virker det veldig som at det er den balansen hun skal ha. Flere har kommentert hvor fin bevegelse hun har fått nå.
    Tok henne samtidig inn fra beite, og til tørr luftegård, i håp om at hun nå skal beholde skoa.
    Men i dag rev hun den av seg IGJEN!
    Luftegård er tørr, ikke gjørmete eller myr... Jeg drev å klatret i dag, men ikke noe gjørmete, helt tørr og fin sti.

Men hver gang hun mister sko, så faller det småbiter av hoven, så det er mindre og mindre å feste søm i.
    Fikk satt på skoen igjen i dag, men om hun river den av enda en gang, så vil jeg måtte lime/støype eller no sånt.
    De andre tre skoene sitter som bare det...
    Noen tips til hva som kan gjøres for å unngå at skoen faller av?
    Skal begynne stramme søm hver dag nå, og unngå skog/klatring...

Boots:p
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

vurderte det sterkt på vei hjem fra turen i dag mens jeg gikk å plukka søm ut av den skoen :p
    Men hvordan er det egentlig med boots, i forhold til luftegård og slikt?
    dvs om hesten blir satt ut kl 09, tatt inn i 17-tiden, for å så bli ridd... kan dem stå såpass lenge med boots? eventuelt kan dem ha dem på 24/7?
    jeg kan null og niks om boots:p

Om det er samme skoa, så har hesten en skjevhet/ubalanse i kroppen ellet hoven.

Det kan være alt fra en forkalkning, til låsning, til for treig overrulling etc etc
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Som julnil så fornuftig påpeker, tyder dette på en endring i bevegelsesmønster. Det kan nok være en fordel å få sjekket dette opp, og jo før jo heller.

Hun ble sjekket opp torsdag sist, blir jevnlig sjekket for låsninger og stivhet.
    Hun har vel blitt sjekket tre ganger for låsninger og stivhet siden skoen begynte falle av.
    Har laserterapaut (eller hva dem kalles) som kommer til stallen ganske ofte.

Hesten har tidligere vært stiv i skulder på samme side, men er nå helt fin der igjen.

Men kan det ikke være at det er samme som faller av, fordi det er mindre og mindre feste for den skoen, og hoven blir mer og mer slitt for hver gang hun mister den?

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Selv om skoen kanskje faller lettere av, så er det jo noe som gjør at hun er bortpå og tråkker den av? Den faller jo ikke bare av helt av seg selv

Hvordan er hovhelsen generelt? Høver med strukene lameller og/eller andre "defekter" vil ha problemer med å gi sømmene feste.
    In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Blir skoen bare slått på igjen? Enig med de over, her er det noe muffens. Når du sier det skjer etter at du byttet hovslager syns jeg det høres enda mer muffens ut. Her skulle man tro at det har kommet noen form for ubalanse.
    Hovslagern jeg har brukt etter jeg flytta sørover snakker mye om såletrykk, og at det hemmer vekst og helsen til hoven. Altså at de rasper flatt for hele bredden av skoen og at skoen da trykker for mye mot sålen (ene hesten jeg nylig hentet hadde træl mot skoen, og veldig flisete høver)

Jeg syns også det høres litt muffens ut at dette problemet dukket opp ganske rett etter at du byttet hovslager. Hva sier hovslager da til dette problemet, hva mener h*n burde gjøres/kan gjøres for å rette opp? Eller noen formening om hva som kan være problemet?

Selv fikk jeg problemer en gang etter at jeg byttet hovslager på den gamle hesten jeg hadde. Hadde brukt Stig D i alle de år, og hadde aldri noen problemer. Etter at jeg bytta hovslager begynte plutselig hesten å slå sko, KONSTANT.
    KALDBLODSPOWER<3

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg