Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 22 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 217
    Så veldig bra at du fikk en annen veterinær til å komme. Er litt skummelt at man skal være avhengig av den veterinæren som enn måtte være på vakt.

Håper dere finner svar på hva dette er, og kan være nyttig lærdom for oss andre..

God bedring til hesten din!
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Så godt at du klarte å overtale en anna veterinær og at ho tok dette alvorlig. Og ikke minst at ho gjorde noe den første ikke gjorde. God bedring til hesten din!

www.katrinefinstad.com Katrine sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    28
    Bilder
    4
    Tusen takk!
    Lopke, det der er kjempe interessant!
    Veterinæren snakket om at øynene kunne skifte farge på grunn av noe gift-ting (jeg sov to timer forrige natta på grunn av føll på Bjerke Dyrehospital, og var helt utslitt!), så han ble tatt masse blodprøver av, for å finne ut hva som kan være galt. Øyefargen forandret seg underveis mens han stod på drypp, og den mørke grønnfargen ble mer gulaktig og lysere etterhvert som han stod på drypp. Når vi var ferdige hadde øynene begynt å se blå ut igjen i takt med at han ble kvikkere. De var ikke blå, men begynte å likne på blå.

Virkelig fascinerende saker....

Misunn aldri noen deres tilsynelatende lykke. Du kjenner ikke deres hemmelige sorger.

Det er garantert noe om det da
    Jeg tror at øynene viser mye om helsa på mennesker. Bare se dem som har leverskader f.eks.
    Det må jo være noe lignende på dyr. Bare ikke så lett å se på de fleste hester som har så mørke øyne og ikke har det hvite synlig (som min).
    På en blåøyd hest viser det skikkelig godt.
    Det samme gjelder visst tungen.

Hun kollegaen min hadde en plakat på klinikken sin med masse forskjellige iris hvor menneskene hadde div. sykdommer og hvor forandret de ble. Det var ganske fasinerende bilder.

Fasinerende! Håper dere finner ut hva det er og at Diamond blir frisk.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Line Christine
    Guest
    Herregud så sjuk hesten din er, da!
    Forgiftning kan være en årsak, så jeg håper dere får raskt svar på blodprøvene.
    Guri land.. Jeg hadde fått helt hetta om en av mine ble så dårlige som det der.
    (Heldigvis har vi hesteklinikk en time unna, så det hadde nok ikke tatt lange tida før min hest hadde blitt lagt inn der.)

Fascinerende at blå øyne ble grønne, det har jeg aldri sett før.
    Men tydelig at hele kroppen er påvirket av sykdomstilstanden hans.

Stakkars hesten din, og minst like mye stakkars deg! Å ikke vite hva som feiler hesten når den er så åpenbart dårlig må være grusomt.
    Det er nok ikke "bare ørene" det er noe galt med kan jeg se, og når du forklarer sykdomsbildet så forstår jeg jo at dette er indremedisinsk.

Håper du holder oss oppdatert og at hesten din blir raskt frisk igjen.
    *trøsteklem*

Nei har du sett!
    Har opplevd låst kjeve på min også, da hun hadde sirkulasjonsvikt etter påkjørsel. Så det er nok dehydrering, stivkrampe begynner vel ikke i kjeve? Husker ikke i farta. Har du skrevet noe om feber? Ikke fått med meg, gidder ikke gå tilbake å lese nå når jeg skriver innlegg.
    Det har nemlig vært en litt uggen "influensa" hos hestene i Tromsø i vår. Noen fikk ganske (noen ekstremt) høy feber, andre ikke, felles for de fleste var at de ble slappe og sluttet å drikke. Mange spiste litt, men tok ikke til seg væske, så de måtte få drypp. En hest viste faktisk ingen spesielle sykdomstegn, bortsett fra at han ikke drakk noe som helst på flere dager. Kan det være at han er angrepet av noe lignende?
    Min fikk det også, men heldigvis ikke så kraftig som flere andre.
    Sist endret av carambee : 17-07-2011 kl 14:20

jilmavi
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Det er garantert noe om det da
    Jeg tror at øynene viser mye om helsa på mennesker. Bare se dem som har leverskader f.eks.
    Det må jo være noe lignende på dyr. Bare ikke så lett å se på de fleste hester som har så mørke øyne og ikke har det hvite synlig (som min).
    På en blåøyd hest viser det skikkelig godt.
    Det samme gjelder visst tungen.
    Eg trur det er farleg å henge seg opp i ein spesifikk del av kroppen og tru at ein skal kunne lese alt mogleg ut av nettopp den. Er det ikkje nettopp alternative behandlarar som skryt av at dei har ein holistisk tankegang og tek omsyn til kroppen og mennesket (eller dyret) som heilheit? Men det tyder vel kanskje ikkje at dei ser på heile organismen i eitt, snarare at dei legg vekt på kva for klokkeslett ein er fødd på som om det har noko å seie for sjukdomsbiletet...

Ikkje meininga å kuppe tråden, men for noko svada som sto på den sida der altså...

TS: håper Diamond blir frisk snart! Det såg ikkje noko godt ut, det der :(

www.katrinefinstad.com Katrine sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    28
    Bilder
    4
    På tide med en oppdatering!
    Vel... Han hadde både matlyst og drakk mye igår mens han stod på drypp, men når jeg kom idag hadde han ikke spist opp maten i høynettet, og drukket ca. halvparten av vannbøtta som jeg hang opp rundt kl. 12 i natt, rett før jeg reiste hjem. Han virket mer "i seg selv", det vil si at han reagerte på at jeg kom, han toppet ørene, og virket mer våken. Men mula hans hadde hovnet opp til det dobbelte. Den er blitt kjempe mørk, han har altså indre blødninger på mula.

Konklusjonen ble at hesten må på klinikk. Vi raste avgårde til Bjerke Dyrehospital, og det var et voldsomt bråk på hengern i alle svinger. Han hadde satt seg ned på hengern, og var tvers igjennom klissblaut av svette når vi kom frem. Heldigvis stod alt bra til, etter forholdene, og vi skrittet rolig rundt på plassen til han hadde fått tørket. Veterinærene kikket og lyttet, og måtte konkludere med at de aldri hadde sett noe liknende. Ikke hadde de noen ide om hva som kunne være galt heller. Forgiftning av noe slag kanskje, eller et form for bitt? (hoggormbitt?)

Han har hovnet masse opp i 3 av 4 bein også (de tre med hvite sokker), og mula bare vokser og vokser. Helt sinnsykt!
    Den har sprukket opp enkelte plasser fordi den er så hoven, og ut kommer det gult verk. Vi har kjøpt ned beina hans, lagt på kaldt håndkle på mula, og etterpå smurt med aloe vera. Han fikk antibioktika og ble satt på drypp, og må ses til for en eventuell forverring eller forbedring.

Hittil har han hatt en sakte men sikkert forverring, og det er helt grusomt å se den vonde mula hans, det ser så utrolig smertefult ut! :(
    Øynene er fortsatt grønne, dog ikke så mørke som igår. (kan ha noe med væskeinnholdet i kroppen å gjøre, muligens?) Han tisser fortsatt helt mørkegult, så han er på kanten mot dehydrering. Hvilket er grunnen til at han er satt på drypp. Allikevel nevnte veterinæren at det er en reaksjon i kroppen hans som gjør at cellene? Eller noe ikke klarer å holde på væsken, og han snakket noe om at væsken han fikk på drypp igår kan være grunnen til at han hovnet opp - og fortsetter å hovne opp sånn veldig på mula. Hevelsen har forresten begynt å sette seg oppover i ansiktet også.

Nei, detta er ekle greier. Skumle greier. Og det er så vondt å ikke ane hva som er galt :(

Blodprøver er tatt, og test mot hoggormbitt er også tatt. Vi får ikke svar på prøvene før i morgen. Vi skal også ta nye prøver i morgen, og sammenlikne. Det blir spennende å se hvordan levra hans ser ut, det er mistanke om at den kan være skadet, og årsaken til de grønne øynene....

Nedkjøling av mule mens jeg spylte ned de hovne beina.

Misunn aldri noen deres tilsynelatende lykke. Du kjenner ikke deres hemmelige sorger.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg