Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 25

Balansering av kaldblods

Har ei 4 år gammel kaldblodshoppe, som det virker som sliter med balansen.
    Hun traver jevnt og fint, men når speedometeret på vogna viser ca 30km/t, så begynner å trøble med travet. Hun "hopper over" noen steg, jumper litt med bakparten, og sliter tydelig med å holde en jevn og fin rytme. Presser jeg henne da, så slår hun over i galopp.

Equiterapeuten min, som også driver med trav, kikket på henne når hun løp, og mente på at dette har med balansen å gjøre. Hun sa jeg skulle kjøre henne raskt opp og raskt ned en slak bakke, og legge merke til hvilken vei hun travet best. Hesten travet merkbart bedre nedover, enn oppover, ikke perfekt, men bedre, og da mente equiterapeuten at hesten trenger busser bak.

Noen som har noen formening om dette? Og evt hvor tunge busser bør jeg begynne med? Jeg er rimelig grønn på trav, har drevet med ridehester i 15 år, før jeg kjøpte meg traver for 8 måneder siden, og ville prøve ut dette her.

Blir takknemlig for alle tips og råd:)
    Vold og tvang begynner, der fornuft og kunnskap slutter...

Bakke testen høres merkelig ut. Første steg i fasen er å se hvordan benstilling og høver er og ta det derfra. Er hesten skodd? Veldig mange travhester er skodd med for kort tå bak, noe som gir store balansemessige problemer. Når farten øker blir problemene mer fremtredende. Hester med for kort tå bak har en tendens til at hoven ikke får den glidende bevegelsen langs bakken etter landing. Tåa stus ned i underlaget og koden slår fram. det er smertefullt og hesten unnviker smerten ved å skifte til en mer komfortabel gangart, som blir galopp.

Hesten er ikke skodd. Har gått barfot så lenge jeg har hatt henne, og har igrunn hatt disse problemene hele tiden. Har hatt et par ganger, der det virker som at alt har klaffet for henne, og da har hun travet helt fantastisk.
    Vold og tvang begynner, der fornuft og kunnskap slutter...

Det kan også være at hun ikke er sterk nok til å trave fortere enda :)

Aktiv bruker Smileyvero sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Jonsvatnet
    Alder
    32
    Bilder
    9
    Siter Opprinnelig skrevet av Cathrine og Lena Vis innlegg
    Det kan også være at hun ikke er sterk nok til å trave fortere enda :)
    Ja,den tanken slo meg også. Var borti en slik kaldblods med akkurat de samme problemene som TS her beskriver,og hos denne kaldblodsen var det manglende muskler. Når hun ble sterkere,var ikke dette noe problem :)

jeg tenker også muskler... men hvis hun går barfot ville jeg også skodd henne. balanse har mye å si for en såpass ung kaldblods, og de går ofte bedre med sko enn uten sko i den alderen.

Lurer på hva som var meningen med den bakketesten jeg :) Hvorfor trenger hesten busser om den traver bedre nedover?

Jeg vil tro at hesten er født med den hov den trenger for å klare sine egne gangarter? Greit nok at travet vi krever er hurtigere enn hva som er normalt, men å sko unghester fordi de trenger skoen for å trave synes jeg er idiotisk. Det er mye bedre at hesten faktisk er sterk nok til å trave hurtig, fremfor å sko den.

Hun er jo veldig ung enda!:)
    Mi er også bare 4, og ettersom vekstkurven endrer seg, har også balansen gjort det! Om hun er i vekst nå, er det jo ikke rart hun sliter med balansen.
    Kan godt hende at det bare er litt god tid og trening som skal til før det ordner seg.
    Men det er også lurt å få en skikkelig god hovslager/barfottrimmer til å se på høvene, mye kan ligge der også!:)
    Håper du finner en løsning, det er spennende med unghest!
    KALDBLODSPOWER<3

en ting man ikke skal være i travsporten er å være bastant på hvordan ting skal være...her må man være open-minded. hurtig trav er ikke naturlig for en hest, og mange kaldblodser trenger hjelp for å få travet til å fungere....enten det er muskler,sko ledd osv... vi kan ikke sitte å si at denne hesten ikke har muskler for det vet vi ikke, vi kan ikke si at alle som traver dårlig har lite muskler.
    vil eier på død å liv ikke ha på sko så anbefaler jeg å prøve med tunge busser på enten alle 4 eller bare bakbein...prøv deg litt frem.
    equiterapeuten ville jeg personlig ikke hatt som hjelp når det gjelder travet på denne...der tror jeg en dyrlege vil være bedre.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg