Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 37
    Tore LPP
    Guest
    Forøvrig tror jeg respekt er et dårlig ord å bruke i denne sammenhengen, for det er ganske forskjellig hva forskjellige mennesker legger i ordet. Slik jeg forstår det ønsker du at hesten skal akseptere deg som leder og være mer villig til å gjøre det du ber om uten alle uvanene han har fått. Stemmer det?

Shenzi
    Guest
    Å få respekt handler også om å sette grenser.

Man skal spørre, men det er også lov å kreve.
    hvem gidder å høre på en person som alltid sier ja eller la en gjøre som en vil?

Nei, så det er lov å sette grenser, det er lov å si nei.
    Og når det gjelder steiling, så er det mitt aller viktigste punkt å si nei, det er IKKE lov, under noen omstendigheter (og jeg må si at jeg virkelig hater at folk lærer hester det som et triks...) Og jeg er faktisk ikke fremmed for å gi hesten et skikkelig rapp på rumpa når den steiler opp. Så lenge hesten går framover, så kan den ikke gå opp.

Om hesten er ulydig og vrang er det første spørsmålet du må stille deg selv:
    Ber jeg hesten på riktig måte? Forstår hesten det jeg ber den om?

Om du er sikker på at du spør riktig, og hesten forstår, men den bare ikke vil (tillært uoppdragenhet), da kan du begynne å kreve "du skal". Hesten må ha grenser, den må vite hva som er lov og ikke. Og det gjelder like mye på bakken som på ryggen/bak vognen.

Respekten kommer etterhvert.

Mandy
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Tore LPP Vis innlegg
    Forøvrig tror jeg respekt er et dårlig ord å bruke i denne sammenhengen, for det er ganske forskjellig hva forskjellige mennesker legger i ordet. Slik jeg forstår det ønsker du at hesten skal akseptere deg som leder og være mer villig til å gjøre det du ber om uten alle uvanene han har fått. Stemmer det?
    Jeg vil våge den påstand at intet har skapt flere konflikter mellom hest og menneske, enn nettopp en del "lederteorier". Og er det nettopp et begrep som er har svært ulikt meningsinnhold, for hva er god leder?

Konfliktene oppstår fordi mange da tror at man blir man hestens "leder" så løser man alle problemer. Intet kunne være mer misforstått. Veldig ofte handler det tvertimot om læring, innlæring og avlæring. Da trenger man innsikt, forståelse og kunnskap om både hvordan hesten er satt sammen, fysisk og psykisk, og ikke minst kompetanse om hvordan hesten lærer. Etologien løser ikke det alene, det kreves kunnskap innen psykologi/fysilogi. For hvor ofte hører men ikke: hesten min er "uhøflig, ulydig, vrang" osv. Problemet er bare at det ikke finnes "høflige" hester, det er ikke mulig for en hest å være "høflig", det er en mennskeliggjøring av hesten, som ofte bare er et produkt av hvordan den er blitt håndtert.

For øvrig er det meg rivende likegyldig om mine hester ser på meg som noen "leder" eller ikke. Det som betyr noe, når alt kommer til alt, er gjensdige respekt, og det kan man aldri trene seg til, det må man gjøre seg fortjent til, og det er en adskilling lengre vei å gå og krever mer av menneske, enn hest, fordi hesten av "natur" er en ydmyk og forhandlingsvillig. Der tror jeg også utfordringer ligger, for det er lettere å skylde på hesten, og "trene" den, enn å gå i seg selv, og heller se hesten som det speilet den ofte er.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut øvelsene som Parelli kaller de sju lekene. Om du registrerer deg på www.parelliconnect.com (som er gratis de første 30 dagene), så vil du få tilgang på undervisningsvideoer til Level 1. Hvis du finner ut at dette ikke er noe for deg, så melder du deg bare av og betaler ingenting. Om du fortsatt vil være medlem, koster det 7 dollar og 50 cent pr mnd (ca 42 kroner) og du vil hver mnd få nye videoer og artikler om horsemanship og du vil også ha tilgang til hundrevis av instruksjonsfilmer om forskjellige temaer når det gjelder både bakketrening og ridning.
    Om du lurer på noe i forhold til dette er det bare å spørre meg enten på mail eller du kan ringe.
    Adressen til siden min på parelli.com er:

instructor.parelli.com/torejohanolaussen

Tore
    Det er mye kontrovers rundt parellimetoden og organisasjonen rundt dette, så vil anbefale søkende hesteeiere å lese seg opp på det positive/negative fra flere kilder før de eksperimenterer med nye metoder, det gjelder alt annet enn parelli og forøvrig.

Tore LPP
    Guest
    Vel, det er kontroverser rundt alt som frontes høyt. Som regel bunner det i manglende forståelse, fordi folk gjør seg opp en mening uten å ha alle fakta, men det får bli opp til enhver. Alle teknikker kan misbrukes og Parelli er langt fra den eneste veien til Rom, men Julie beskriver et problem og Parellimetoden kan faktisk gi henne konkrete ting å jobbe med som kan forbedre ting. Vi kan diskutere forskjellige teorier om hesters psykologi til vi blir blå i fjeset, men her og nå har Julie et problem som skaper farlige situasjoner. Om noen andre kan hjelpe henne med andre metoder er det helt supert, så lenge hun og hesten ender opp med å være trygge og kunne ha det bra sammen.

Vel, det er kontroverser rundt alt som frontes høyt.
    DET stemmer ikke. Det er enormt mange treningsformer og -teorier som er helt uten kontrovers.

Som regel bunner det i manglende forståelse, fordi folk gjør seg opp en mening uten å ha alle fakta, men det får bli opp til enhver.
    Dette stemmer heller ikke. Flere av dem som nå kritiserer Parelli HAR vært på kurs, HAR fått med seg alt, men har tatt et informert og reflektert valg om ikke å gå den veien likevel. Å si at enhver kritikk av et opplegg kun kommer av folk som ikke har forstått, er et billig argument.

Det finnes, som du selv sier, mange veier til Rom.

Faktisk vil jeg foreslå at TS får hjelp med hesten, av en som kan mer. Ikke begi deg ut på noen som helst metoder, ikke betal penger til et opplegg som det der. Forhør deg rundt etter en som kan jobbe sammen med deg og hesten, med deres problematikk, i levendes live - en som helst ikke jobber etter en bestemt metode - men har et individuelt opplegg og klarer å se hver hest og person som enkeltstående individer.

Ellers vil jeg oppfordre Tore LPP til å lese innlegget til Mandy en gang til.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Også synes jeg du like gjerne kan si at det rett ut at du selv tjener penger som Parelli-instruktør, når du skal dytte opplegget på en frustrert hesteeier.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Tore LPP
    Guest
    Vel om du har tatt et informert valg så er det flott. Alt passer ikke for alle. Om hun kan få hjelp hos noen med andre metoder er det også flott. Jeg tror også at det kan være nødvendig å få hjelp av noen som faktisk kan være der, men uansett vil jeg fortsatt anbefale Parelli, og ettersom dette er et horsemanship forum, så regner jeg med at jeg har lov til det. På samme måte som jeg har full respekt for alle som er uenig i Parellimetoden. Men jeg forventer at de da kan bruke energien på å gi råd og hjelp til denne hesten og eieren heller enn å angripe Parelli.

Tore LPP
    Guest
    Ettersom jeg har sagt at jeg er instruktør, sier det seg vel selv at jeg tar betalt for det om noen vil ha timer. De fleste instruktører tar vel betalt? Men jeg tjener ingen penger på å anbefale henne å se en gratis instruksjonsfilm på nettet.

Nei, men skal hun se hele opplegget må hun betale - og ingen kan si noe kritisk uten å ha sett hele opplegget. Det er jo rimelig.

Jeg kom med et veld overveid råd, og flere andre har kommet med råd.

Og ja, selvsagt kan du komme med forslag - det jeg responderte på, er måten du reagerte på kritikken ved å si glatt at "alle kritikere er uinformerte". Det blir feil.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg