Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 31 til 37 av 37
    Shenzi
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Mandy Vis innlegg
    Jeg forstår hva du mener, har sett det selv, men det mener jeg ikke er dominansatferd, ettersom han ikke noe behov for å sette makt bak kravene. Det finnes slike individer over alt, og det første som slår meg er at ordet "respekt" er mer anvendelig. Hadde en hund i 15 år som aldri noen ville sloss med, hun bare kastet et blikk på selv den mest aggresive hund, så var det hele over, før noe i realiteten hadde begynt:) Men dette var mer hennes personlighet, men av den helt spesielle sorten:) Har aldri sett en slik hund verken før eller etterpå.
    Da tenker jeg at hun er naturlig dominant. Men kanskje autoritær er et bedre ord?

Harneshaug
    Guest
    Eller veldig tydelig? Mange situasjoner dyr mellom, eller mellom mennesker og dyr, oppstår jo ofte pga feiltolkning, missforståelser eller bare at man ikke forstår hverandre?

Mandy
    Guest
    Enig:)

Mandy
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Shenzi Vis innlegg
    Da tenker jeg at hun er naturlig dominant. Men kanskje autoritær er et bedre ord?
    "Naturlig dominans" er definert og det var hun iallefall ikke, ei heller "autoritær". Heller veldig rolig og avbalansert, og som ikke lot seg vippe av pinnen av andre hunders opptreden. Det vi lærte mest av henne, var hvor lite dominans faktisk betyr i en hundeflokk. Vi beholdt valper etter henne, som i dag er godt voksne:) og hun tok seg av hele "oppdragelsen". Det som var mest oppsiktsvekkende med denne var hennes bevisste forhold til å bygge opp selvtilliten til valpene. Når hun lekte f.eks pinneleken var hun alltid bevisst på å etterlate de som "vinnere". Det hun ikke gjorde, og som også påvirket vårt hundehold for alltid, var å "dane" de, heller tvert i mot. Det hadde vi forventet fordi vi hadde hørt så mye om mødre som ristet valper i nakkeskinn og det som verre var. De ble utrolig enkle å håndtere for oss, fordi var så rolige og tillitsfulle, men hunder har jo et eget språk og ører som vifter litt i en retning og andre marignale kroppsignaler som vi ikke forstår, fungerte utmerket mht resultatet. Det manglet verken på grensetting og konsekvens, ,men det var først og fremst læring uten verken straff eller aggresjon. I dag foreligger det en helt annen kunnskap om hvordan også f.eks ulvers sosiale fungering, og mange myter er avlivd. Men på det tidspunkt, må jeg medgi at det var rimelig "nytt" for oss, at dominans var så fraværende i oppdragelsen hunder i mellom.

Shenzi
    Guest
    Mandy, hvorfor var hun ikke autoritær? Eller har vi forskjellige definisjoner igjen? Hva betyr autoritær for deg?

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er dominans, i hvert fall ikke etter den definisjonen du beskriver (jeg jobber enda med å finne min definisjon av ordet).
    Men selv om noen er tydelig, så er det ikke sikkert at de som blir "pratet" til gidder å høre. Noen vesener er mer autoritære enn andre, og blir lett respektert. Mens andre må jobbe mer for det. Mye av det tror jeg har med selvtillit å gjøre. Individer som stråler selvtillit og trygghet, blir også hørt. Jeg kaller dette naturlig autoritet, men det kan jo hende jeg bruker ordet feil.

Dette ser man jo i hestehåndtering også. Er man usikker, så kan hester lettere utnytte dette, og gjøre "jobben" vanskelig for mennesket. Er man trygg på det man gjør, så er dette også tydelig for hesten, og den "underkaster seg" (i mangel på et bedre ord) lettere. Noen hester er selvfølgelig snille og velger å følge lydig også den usikre personen. Men dette er gjerne hester som selv er trygge og selvsikre, og som vet hva som er forventet av dem.

Det er uansett ganske så komplisert det hele, og et veldig interessant tema.

Mandy
    Guest
    Skal det være noen mulighet for å kommunisere, må vi snakke samme språk:)

Dominans mellom dyr har en bestemt og konkret betydning, og det hersker ingen faglig uenighet om definisjonen. Vil man lage sine egne, hjemmekomponerte definisjoner, så blir det helt umulig å diskutere uten at forvirringen blir totalt. Det finnes dyretrenere i dag, som tviholder på dominansteorien, men samtidig tar innover seg at den faglig sett er forlatt, og dermed lager sin egne "begreper" for å kalle det noe "annet". Det er jo det som er så facirende med retorikkens kunst, man kan tilsyelantende kalle en spade for en elefant, bare man er dyktig nok:)

Etter hva jeg kjenner til, kan vel dyr vanskelige være "autoritære", men jeg forstår jo hva du mener ift. menneskelig forståelse av begrepet. Å være:
    autoritær,

betegnes den som uten saklig grunnlag eller uten å gi saklig begrunnelse, søker å bestemme over andre; i motsetning til autoritativ, hvor saklig grunnlag er til stede. En autoritær innstilling kan også medføre overdreven respekt for enhver som står over en i sosial rang, slik at man lar seg dominere på følelsesmessig grunnlag uten fornuftsstyrte argumenter. En autoritær oppdragelse bygger på prinsippet om at barn skal lystre uten nærmere forklaring, og godta den voksnes påbud og meninger som riktige.

Ifølge T. W. Adorno m.fl. (The Authoritarian Personality, 1950) er den autoritære personlighet preget av å være underkastende, konvensjonell, lite fleksibel, overkontrollert og upersonlig, en holdning som kan gi seg utslag i fordomsfull og intolerant atferd.

http://snl.no/autorit%c3%a6r

Synonymt med bl.a:
    despotisk, diktatorisk, egenmektig, enerådende, eneveldig, selvbestaltet, selvrådig, suveren, totalitær, tyrannisk, uavhengig, uinnskrenket

Noe av det som forundret meg mest ved oppdragelsen var hvordan hun bevisst lot valpene "vinne", og dermed styrket selvfølsen. En autoritær oppdragelse, gir det motsatte resultatet (når det gjelder mennesker), nemlig barn med lav selvfølelse.

God selvfølelse er viktig for alle inidvider (forutsatt at det ikke bikker over da), og at hestene reagerer ulikt på ulike tobeinte er jeg ikke i tvil om. Forstår fremdeles ikke hvorfor min lille sønn har fått innvilget egen toleransegrense for hva som er tillatt av menneskelig atferd, for de behandler han helt annerledes enn voksne. Jeg oppfatter hester som fredelig og lettlærte, bare man forstår hverandre. Så hvor du bruker ordet "underkastelse", vil jeg erstatte det med forståelse. Har faktisk aldri møtt en "vrang" hest, men mange hester med menneskekapte problemer. Det blir litt som i den andre diskusjonen når tamhester får problemer i flokken:

"Heste er fredelige dyr. De er ikke af natur magtsyge eller krigeriske, så når flokken ikke fungerer på folden, er det per definition et menneskeskabt problem. Ved at sikre ressourcernes rigelighed; plads, vand, grovfoder, skygge, læ, kammerater, mineraler og tørt leje, kan man undgå de fleste konflikter."

Kilder:
    The importance of social relationships in horses / Machteld Claude van Dierendonck - [S.l.] : [s.n.], 2006 - Tekst. - Proefschrift Universiteit Utrecht

Equine Behavior - A Guide for Veterinarians and Equine Scientists
    By Paul McGreevy, BVSc, PhD

Ja det er blir jo en slags innlært oppgave når han rygger. Han må forstå beskjed om å rygge og å stå for at det skal gå. Men det gjøres jo ved at jeg presser han litt. Peker på han og lager lyd. Første gangen måtte jeg trykke hånde på bogen hans, men etterhvert så skulle det mindre og mindre til. Med en gang han tenker bakover så slutter jeg å gir press, da tolker han det som riktig ettersom han får fred da. Men hvis jeg har en holdning som sier "hei, kan du være så snill å flytte for lille meg så skal du få maten din" så flytter han ikke en fot selv om det er en beskjed han har lært. Det må være "rygg, stå, værsågod".
    Men jeg er jo ikke grusom fordet? Gampen er fornøyd han. Ser noe om naturlig autoritet over her.. har tro på det.
    Hest og friluftsliv!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg