Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 26
    Access Allowed! jankaa sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Nord Odal, Hedmark
    Alder
    25

Unhappy Ringorm i stallen, kan man slippe unna?

For... en måned siden fikk hest nr. 1 ringorm. Det ble ikke sjekket av veterinær, men hesteeierene fikk beskjed om at det bare var en mild grad av ringorm (hvordan kan veterinæren si det uten å se på hesten?), og at det ikke var noen 'karantenetid' i vente. Den smittede får dermed reise på stevner etc.

Det eneste som ble gjort anderledes enn til vanlig var at hestens dekken ikke ble lagt sammen med de andres, og den ble smurt med soppdrepende krem.
    Den ble stående ute sammen med alle de andre hestene i sin paddock, 6 andre hester.
    Fra deres 'paddock' har de full mulighet til fysisk kontakt over gjerdet, og får dermed kontakt med 12 hester til, blandt annet min.
    For tre dager siden ble hest nummer to også påvist smittet. Den står også i den paddocken som allerede er smittet.

Kan jeg gjøre noe som helst for å slippe smitte?
    Finnes det vaksine ? Kan jeg sprite hesten min ren? :p

Noen tips? Jeg holder selvfølgelig avstand fra alle de andre hestene, og bruker kun mitt eget utstyr. Dekken holder jeg helst langt unna de andres dekken. Tar alle forhåndsregler.

Hesten min skulle egentlig vært til undersøkelse hos akupunktør førstkommende onsdag, men det ser ut som jeg kan se langt etter den turen gitt...

Ringorm er veldig smittsomt, så det blir litt sånn at hvis en hest på stallen er smittet kan man like greit bare regne med at resten av hestene har/får det også. Men farlig er det ikke. Noen hester blir jo såklart hardere rammet enn andre, men som regel er det nok å smøre på litt jod og så går det vekk etterhvert.

Så lenge akupunktøren vasker hendene og smører seg med sprit seg jeg ikke noe i veien for den behandlingen?

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    For mangen mangen år siden hadde vi også en "mild" type av ringorm på stallen. Av 40 hester var det vel 4 skolehester (av ca 10) og bare 1 privathest som ble smittet.

Vi har ringorm på stallen der mi står. Send en pm om du lurer på noe :)
    SKRIVEFOBI
    Den eneste useriøse norske rosabloggeren. Resten er bare for seriøse for mitt vedkommende, til at jeg kan legge for mye vekt på deres rosablogger. Dessuten bruker de feil rosanyanse... HØRT OM SJOKKROSA????

Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Nord Odal, Hedmark
    Alder
    25
    Hun driver stor behandlingsstall, så vet ikke hvor keen hun er på å få inn dyr fra stall med smittefare..

Du får høre. Du gjør jo allerede det du kan for å hindre smitte, du kan gjerne vaske hesten din med jod forebyggende også. Men hvis de klør hverandre mye over gjerdet så er det jo en viss fare for smitte.

Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Nord Odal, Hedmark
    Alder
    25
    Er det mulig å vaske hele hesten med jod?

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Det ville jeg ikke gjort! Er veldig sterkt for huden!

Jada, bare å vanne ut etter anvisningen til bruk på hud. Vask og spyl hesten først i såfall så det ikke er noe skitt igjen i pelsen, skitt minker effekten på desinfeksjonsmiddel, så hvis ikke det er rent fra før så det ikke vits.

Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    Det ville jeg ikke gjort! Er veldig sterkt for huden!
    Det kommer helt an på konsentrasjonen. Følger man anvisningen for bruk på hud er det ikke noe problem, men mindre man er allergisk mot jod så klart.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg