Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 31 til 32 av 32

Tråd: Elana og Gry

De siste ukene har vi gått fra kjempefrisk hest, til hest som er urein. Begynte med at hun var litt stri på tur i påsken, så jeg longerte henne på banen etter turen. Da var hun urein i venstre hånd, bøyd spor. Tenkte hov, sene, ligament, mest sannsynlig i framben ettersom jeg ikke klarte å se skikkelig hvor urenheten satt. Kontaktet veterinær som skulle komme sammen med barfottrimmeren fordi jeg mistenkte hoven, men de fant aldri en dag som passet for å komme samtidig.

Da hun var urein, red jeg litt på banen eller tømmelongerte det hun selv syntes var greit. Ingen tur, for da sier hun ikke ifra - bare løper fortere. Fant etter hvert ut at jeg mistenkte h. framhov.

De gangene vi var på banen, red jeg barbak og bittløst (hack). Hun har nektet å åpne for bittet etter turen da hun ble stri, så jeg har gått veldig back to basics. Fordi hun har vist laber interesse for det bittløse hodelaget, forsøkte jeg å ri på hack, og det fungerte utmerket. Eneste er at jeg mister muligheten til ledende tøyletak, men siden vi har ridd AR har jeg hentet frem igjen det med å legge tøylen inn mot halsen i stedet. Hun kobler fint disse to måtene å ri på, og jeg har til og med klart å formidle til henne at hun skal løfte ryggen når hun strekker seg, og la hode/hals henge på ligamentene! Deretter be henne heve seg via muskelkraft og bruk av iliopsoasmuskulaturen for å bære seg riktig. Hun er svett mellom lårene etter vi har ridd, og skummer. Herlig!

Så en dag viste hun halthet på leietur, på hard grusvei. Da gikk jeg bort fra teorien om hoven og tankene gikk til forkalkningene i carpus, spesielt i h., siden den siden bare er sprøytet en gang (den andre to).

Ringte derfor veterinær Martin, som kom i går. Han ga full friskmelding for alle ledd! Ingen signifikante utslag. "Ikke bekymre deg for leddene, de er gode. Bedre enn på de fleste kaldblodser, hun er i knallform i forhold til alderen", sa han! O hell og lykke!

Problemet var som jeg først tenkte, i hoven. Veterinær mistenker for bratt vinkel i hovbeinet mot underlaget + tynn såle. Forordret derfor spesialbeslag, noe hun nok må ha i en periode akkurat nå. Etter en stund vil jeg hente inn Anne til å korrigere problemet i stedet for å behandle symptomet når sålen er tykkere og hun kan gå på den over tid igjen.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Noen bilder fra barbakridning med hack i uka etter påske:

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg