Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 32

Tråd: Elana og Gry

Elana og Gry - fra stressa traver til rolig dressur(?)hest

Elana kom til oss for litt over et år siden, så mye av treningen vår har allerede skjedd. Legger inn noen bilder og stikkord av og om det vi har jobbet med og gjort i denne tiden.

Ikke så mange ridebilder i begynnelsen, men de kommer! Synes uansett det er viktig å ta med alt som har skjedd før vi begynte å ri også :)

Elana er 18 år gammel. Gikk noen prøveløp som unghest, men etter det jeg vet gikk hun rundt med vogna og fikk en skade i h. bak. Har vært redd for vogn siden. Ble solgt som ridetraver (?) men kom til oss med relativt lav ridbarhet. Kan komme av at hun sto et drøyt halvår før vi fikk henne, men kan også komme av feil utstyr/ridning.

Uansett satte hun nærmest i galopp fra vi satte foten i stigbøylen, var alt for sterk for datteren min, fløy ut, sparket og bet etter oss.

Treningen begynte med at vi tok vekk alt av utstyr og fjernet alt av ridning, før vi gradvis tilvente henne igjen og red henne inn på nytt.

Nå har vi flyttet på treningsstall og skal se om det kan få oss videre i dressuren :)

Desember 2010

På stallen, nettopp kommet av transporten. Veldig lite interessert i folk.

En lukket, sur og innesluttet dame.

Emma prøver julegaven sin. Går ikke så bra, veldig stressa hest.

Jeg prøver også å ri henne. Hun stresser, det er et svare strev å holde henne i skritt - er som en udetonert bombe under meg. Rett etter bildet er tatt, løper hun ut og stopper ikke selv om jeg "bender" nakken hennes helt rundt. Hun flyr i blinde, og det går FORT. Vi forsøkte litt til, og dro på noen løpeturer for å "få ut energi" (etter råd fra andre) men det funket mot sin hensikt.

Januar, februar, mars 2010

Men på beitet viser hun takter Og hun storkoser seg med de andre hestene, humøret blir sakte bedre ettersom vi fjerner ridningen.

Vi begynner heller å trene på helt grunnleggende ting fra bakken. Jobber med dette hele januar og februar.

Går leieturer hver dag når vi ikke har bakketrening på banen. Legger gradvis på utstyr, som bomløs sal, bittløst hodelag, og vekter gradvis ned salen så hun skal bygge ryggmuskler til å bære oss med. Går mye i skogen så hun får opp beina og bruker ryggen skikkelig. Hun blir etterhvert en drøm å håndtere fra bakken, og knytter seg veldig til oss.

Etterhvert begynner jeg å ri henne i korte strekninger når vi er ute på tur. Rir med taugrime og bittløst hodelag, bruker det bittløse men tar i taugrima om hun ikke lytter til tøyletaket. Stresser hun seg opp, går jeg av og leier resten av veien hjem.

Det viser seg at hun helst vil ha rytter på, ørene hennes settes rett til vers når vi setter oss opp, og hun er ivrig etter å vise oss at hun KAN. Dette fungerer som en motivasjon for henne til å roe seg på tur, og til å slutte å bloddope seg.

Emma og Elana :)

Så blir hun sparket sønder og sammen i det ene bakbenet. Får advarsel om slakt, men med masse hvile og rolig opptrening igjen, går det bra.
    Sist endret av GryCat : 27-05-2011 kl 10:54

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Hun blir mer og mer positiv i ridningen.

Men av og til bobler det over.

Mai, juni 2010

Begynner med ridetimer i AR i april/mai og har kjempestor fremgang! Men i juni blir hun forfangen og må stå igjen.

Etter ny opptrening og igangsetting fortsetter vi med AR-treningen, og hun husker det meste.

Hun blir mer og mer Emma-vennlig utover sommeren.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

I juli/august drar vi på sommerferie med Elana og Leon, som Emma har fått på fôr. Tar dem med på hytta, og bor sammen der i to uker. Lange turer hver dag i nydelig vær, og Elana blir finere og finere å ri. En fantastisk turhest!

August 2010

Bommer er gøy!

I slutten i av august blir Elana halt og det viser seg at hun har stygge forkalkninger i venstre framkne. Hun sprøytes, vi får atter beskjed om at hun kanskje må slaktes, lang hvileperiode før ny, gradvis opptrening (leieturer, bomarbeid fra bakken, bakkearbeid osv osv).

Vi kommer enda nærmere hverandre i denne perioden og plutselig kan jeg "leie" henne uten grime eller tau.

Fortsettelse følger :)

Høsten 2010

Vinteren 2010/2011

Januar 2011:
    Begynt såvidt med timer for trener. Gir motivasjonen tilbake for å øke eget og hestens kunnskapsnivå.

Tredje eller fjerde gang i ridehuset. Går overraskende bra.

Litt løpete på slutten!

Ser ut for at du har gjort en kjempejobb med hesten, til tross for mye motgang og skader. Hun ser mye mer avslappet ut enn til å begynne med :)

Ja, tusen takk! Nå er det på tide med en oppdatering allerede, for vi har hatt tre arbeidsøkter der vi har jobbet med trav - to med trener og en uten - og nå traver hun med fott holdning på tur! Helt fantastisk å kjenne, det flate travertravet er på vei til å bli borte (når vi ber om det, altså. Det vil jo alltid være der).

Håper å få tatt noen nye bilder snart, også har jeg noen videoer jeg kan legge ut

og en Pille på slep StelpaogMalin sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Oslo/Ås
    Alder
    27
    Virkelig flott hest! Du har gjort en veldig bra jobb med henne synes jeg. :)
    Stelpa fra Toregarden<3
    Never give up on the things that make you smile.

Flinke dere er med henne!!
    If God made anything more awesome than a horse he kept it for himself.

åh, flotte bilder! dere ser ut til å være veldig flinke. ikke bare-bare og måtte ri inn, tilvenne og roe ned en hest
    Wanda
    KWPN f.03
    e. cambridge cole u. ranka

sprang/allround ekvipasje

ÅÅ, søte Elana :p husker henne kjempegodt, red forbi henne flere ganger, kom alltid bort å hilste på. Dere gjør en super jobb med henne:)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg