Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17

Hvor mye kommer hesten til å koste totalt? Import fra Danmark.

Hvor mye koster det å kjøpe en hest til 75 000 dk i Danmark?:) Skal ha den med hjem til Norge og lurer veldig på hvor mye som kommer ekstra, og hvor mye den til slutt vil koste. Med frakt og moms osv..
    Det er sikkert allerede startet en slik tråd, men fant liksom ingen som ga meg svar på akuratt dette :/

LisaFi
    Guest
    Du må ha dyrlege for å attestere at hesten er frisk og kan reise ut. Vanlig vetsjekkpris. La oss si ca 1000?

Så skal du betale frakt av hesten, (la oss si ca 4500, kommer jo alt an på hvor langt hesten kjøres) dette skal du også betale moms (ca 25 %, rundt 1200 kr) på når den skal inn i Norge.
    Videre skal du betale moms av kjøpesummen ( i ditt tilfelle da 18750) samt 5000 (mener jeg det er) i kjøttavgift.

Da står vi igjen med:

Kjøpesum: 75000
    Moms på kjøpesum: 18750
    Transport (forslag): 4500
    Moms på transport: ca 1200
    Veterinær før utreise: ca 1000
    Kjøttavgift: ca 5000
    Avgift til evt spedisjonsbyra: ca 1500

Totalt altså i overkant 106 laken ferdig inn i Norge.

Hvis du kontakter et spedisjonsbyrå som driver med sånne ting, er det hjelp å få. Hvis du har en transportør som du har gjort avtale med, har de som oftest et firma de pleier å jobbe med og anbefale. Dette firmaet skal selvsagt også ha noen kroner for å fikse papirene for deg slik at alt er klart når hesten kommer på tollen.

Jeg brukte disse; det var ryddig og greit, jeg fikk all info jeg trengte og alt var veldig ryddig og ordentlig. De kan nok også hjelpe deg med å sette opp regnestykket om du lurer, bare å ringe eller sende en mail. http://www.bl-shipping.no/

Aktiv bruker tigergutt sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog, Akershus
    Alder
    45
    Kjøpesum DKK 75000 må omregners til NOK som etter dagens kurs vil blir NOK 78713.

Fraktgrunnlaget avhenger veldig av om får noen til å frakte hesten for deg eller henter den selv.

Ser det er flere her på forumet som opplyser at det skal betales kjøttavgift på kr 5000. Riktignok er beløpet korrekt men avgiften er ren toll avgift. Og det skal betales 25% moms av denne avgiften også.

Prisen hos en speditør vil nok varierer stort men de skal ha betalt for å lage utførsel fra danmark, innførsel til norge, gebyr for selve fortollingen pluss ett par ekstra gebyrer. Ca kr 1500 kan nok være en grei sum å gå ut i fra.

LisaFi
    Guest
    Jupp, moms på kjøttavgiften også, det er nok rett.

Islandshest! Anne&gneistene sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lillehammer
    Alder
    34
    Bilder
    6
    tjuvlåner denne... en hest til f.eks 20.000 NOK fra norge til island, hvordan blir summen der? eller, kanskje noen bare kan gi meg regnestykket over hvordan man finner ut moms og toll for island, så kan jeg regne ut selv :)
    Spot,Huldra og Glampi fra Skiftestad.
    Glampis B L O G G på hest.no - Fotograf Anne Kirketeig - instagram: annekirketeig

Siter Opprinnelig skrevet av Anne&gneistene Vis innlegg
    tjuvlåner denne... en hest til f.eks 20.000 NOK fra norge til island, hvordan blir summen der? eller, kanskje noen bare kan gi meg regnestykket over hvordan man finner ut moms og toll for island, så kan jeg regne ut selv :)
    Du mener vel fra Island, til Norge?

hihi, Anne skal smugle inn en hest på island
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Aktiv bruker tigergutt sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog, Akershus
    Alder
    45
    Regner med at du mener FRA Island til Norge og da er regnestykket alltid det samme uavhengig av hvilken land hesten sendes fra.

Toll kr 5000
    25% moms av tollbeløpet

Frakt
    25 % moms av fraktbeløpet

Salgssum
    25 % moms av salgssummen
    Sist endret av tigergutt : 26-01-2011 kl 01:35

Kjøpesummen + tollavgift på 5000,- + transportkostnader + 25%. Speditøren skal også ha for jobben.

Jeg betalte 18 600,- te den norske stat for å få min hest inn i landet. Itillegg te den prisen kom selve kjøpesummen av hesten & transporten.

Speditøren fikk tilsendt alle nødvendige dokumenter av meg, regnet ut summen & jeg fikk regning på Mail, betalte denne på forskudd, hesten blei tolla inn i landet av sjåførane & jeg fikk levert hesten på stalldøra, enkelt & greit.
    Somewhere between reality and a unicorn,
    Between Pegasus and the Earth.
    Here, noble, thundering with feathers flying is the fabled Clydesdale.

Du slipper å betale kjøttavgift ved import av hest fra Island til Norge, de to landene har en tollfri avtale på hest.

Tollfri kvote må søkes om, skjema finnes på statens landsbruksderpartement, https://www.slf.dep.no/no/

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg