Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 9 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 90
    Med unghest i fokus! StallNes sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Grimstad
    Alder
    27
    Siter Opprinnelig skrevet av insolita Vis innlegg
    Jeg vet ikke om det fremdeles er mulig å ta lappen bare på automatgir? Det vil jo gi deg mindre å tenke på, og gjør det umulig å kvele den. Det er selvsagt en begrensning, men det er bedre å måtte kjøre automat enn å ikke kjøre i det hele tatt. Etter hvert kan det hende at du får så god kontroll på det at du kan gå tilbake til manuell og ta oppkjøring på det. Alternativt kan noen måneder/år på automat gjøre at du kan ta manuell-lappen senere. Men jeg vet altså ikke om dette fremdeles er mulig, jeg har bare hørt det omtalt for mange år siden.
    Dette er ifølge typen fremdeles mulig, men man må nok ta kjøretimer, kurs og slike ting om man skal opp til manuell seinere!
    Men det er jo bare å snakke med kjøreskolen i nærheten så finner man ut om det går eller ikkje sånn 100% :)

Blogg
    Stall Nes & Nes Storm

I give you courage, than you can release your fears!

Det går an og ta oppkjøring med automat, men du får en kode på førerkortet som gjør at du kun får lov og kjøre med automatgir (iflg. gubben her) :)

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Tusen takk for mange svar.Jeg prøver å tenke at det er bare en bil og det er bare en veg og der er det en annen bil med et vanlig menneske som meg inn i og der er det en rundkjøring å det går kjempefint o.s.v.
    jeg pleier egenlig aldri å ha noe sånn over-respekt for "autoriteter" fordi de er jo bare mennesker de også.Men kjørelærere der i mot...

Merker det på pappa også at han blir nervøs når jeg forteller hvordan det går på kjøretimene,så Kjører heller en del med samboeren og det går bra.Han har den roen jeg trenger men jeg tror jeg har mistet litt futten fordi jeg føler jeg aldri kommer i mål og når jeg spør hvor lang tid kjørelæreren tenker seg at det tar så blir han bare stille nå.Før var han jo så positiv i forhold til at nå skal vi kjøre litt i bilen og kjøre litt lyskryss før vi kan begynne på glattkjøring og slikt. Folk rundt meg forventer jo at jeg skulle ha klart lappen på 1-2-3 fordi jeg pleier å ta ting ganske raskt,men det må jeg bare prøver å overse og ta det i mitt tempo.

Problemet angående kjørelærere:Jeg bor jo på Toten,så det er ikke akkurat flust av kjøreskoler her.Jeg tok trafikalt grunnkurs på den ene av de to skolene som ligger i nærheten.Ringte de tre ganger med tre måneders mellomrom fordi de sier de har skrevet meg på lista,å ringe meg innen tre måneder etter som de får inn ledig timer.Å hver gang jeg har ringt dem opp igjen,så har navnet mitt på mystisk vis forsvunnet.Men når venninner av meg har ringt de så har de fått time uka etter.Selv om damene bak kassen kansje ikke er verdens hyggligste,så har jeg hørt de har flinke kjørelærere der.

Så der jeg driver nå:Han jeg begynte med satt i telefonen i private samtaler og jeg kjørte bare rundt uten noen mål og meningen med opplæringen. Så begynte han etter hvert å bli skikkelig irritert på meg når jeg gjorde feil,å jeg lærer ikke av sånt.Jeg tåler selvfølgelig at folk prater til meg men i en opplæringsprosess så synes jeg faktisk kjørelæreren burde tilpasse seg eleven.Jeg lærer ikke noe av at han plutselig ber meg om å kjøre rett fram og så bråtråkker han inn bremsen.Det fungerer sikkert for noen,men det er ikke en måte jeg lærer på.

Han jeg kjører med nå virker ok,selv om vi kansje ikke akkurat har en god kjemi.Hvis jeg føler det frustrerende så bare sitter han der uten å si noe.Det kan jo godt hende at han synes det er ubehagelig når jeg plutselig tyr til tårene i ren frustrasjon.Men er ikke kjørelærere trent til slikt?
    Så virker det som det er det samme igjen og igjen og man føler nesten at man har så mange timer bare fordi de skal ha inn mest mulig penger.

Du har helt rett Marianne.Jeg har kjørt i Gjøvik med samboeren der jeg sliter med kjørelærer og da går det helt fint.Men med en gang kjørelærern er ved siden av meg,så blir jeg kjempenervøs og klarer ikke å tenke.Jeg synes at kommunikasjon er veldig viktig og kjørelærern får jo ikke hjulpet meg om han ikke vet hvordan jeg føler det,så jeg har fortalt hvordan de er men da blir han bare stille og gir meg ikke noen betryggende ord på at dette går fint eller noe sånt.Jeg har jo også fortalt hvordan det var med den andre kjørelæreren og hvorfor ikke det gikk.Han synes jo dette var merkelig,å det skal han da få lov til å synes.Men jeg føler meg som et skikkelig problem-menneske for andre venninner har jo hatt timer med han,å da har det gått kjempefint.Eneste som har vært fellesnevneren er at det tar lang tid på den kjøreskolen.Etter å ha hatt en del kjøretimer var det plutselig to måneders opphold før jeg fikk ny time.Å så ble jeg også så frustrert over at han ringte rett før kjøretimen og hadde forsovet seg,skulle plutselig i begravelse o.s.v.Den "gamle" kjørelæreren altså.

Det er godt å lese at det også ikke har gått knirkefritt for alle andre.Jeg er helt enig i at man må gjøre en innsats selv.Det går jo ikke ann å si at man ikke lærer noe om man ikke gidder å følge med.Læreren er jo der for å hjelpe,ikke for å gjøre tingene for meg.

Det er jo også en mulighet å reise til gjøvik per kjøretime,men problemet er da at det går en time bort med bussing der,så tar det en time med buss tilbake til skolen.Det hadde jo ikke gjort så mye om jeg ikke gikk på skole,men det er bare det at jeg kommer til å få et forferdelig høyt fravær da og mister mye verdigfull undervisning.
    Det hadde jo sikkert vært en ide å ha med seg noen,men da er vel problemet at alle som jeg kunne tenkt å ha med meg går på skole eller jobb på dagtid når det er kjøretimer tilgjengelig.
    Jeg er faktisk en av de som ikke kan forskjell på høyre og venstre,så jeg har alltid enten klokke eller et armbånd rundt venstre arm når jeg kjører.

Jeg kan fint kjøre med venner og familie,men det er når det kommer en kjørelærer i setet det går helv...Har tenkt litt på dette med automatgir for å få mindre å tenke på,men det er fryktelig upraktisk i forhold til at min egen bil har giring,men altså om det kan hjelpe meg til å få lappen innen rimelig tid så er det jo verdt et forsøk.

Jeg føler meg egentlig bare kjempeteit som gjør dette til et så stort problem,fordi vanligvis så er jeg ikke sånn nervøs og redd og bekymringsfull.Men greia er at drømmen er å begynne å gjøvik på høyskole til høsten,å da er jeg rimelig avhengi av å kunne kjøre for å komme meg både dit,i stallen,på trening og hjem.Der jeg går på skole nå går det jo stort sett busser,å ellers sykler jeg.Kan fint sykle til hestene og skolen som ligger ved siden av hverandre hver dag.Er cirka 2 mil hver veg,men tar jeg buss så slipper jeg unna med å gå 1 time hver dag til bussholdeplasser.Men om jeg begynner på gjøvik til høsten så må jeg først sykle til gjøvik som er cirka 1 mil,så til stallen som er 2 mil og så hjem igjen som det da er 2 mil til igjen.Det går jo buss,men da er det en times ventetid før skolen begynner å slik.Å ikke kan jeg sykle f.eks. til gjøvik og så ta buss senere grunnet at det er forbudt med sykkel på buss.

Sånt blir man søvnløs av...

Ikke gå for noe begrensninger med automatgear. Det vil du angre på senere.. og da må du kjøre opp igjen.
    Men kunne du fåt med deg noen når du har kjøretime? Samboer eller noe?

Det er veldig viktig at kjørelærer har forståelse for at man kan bli nervøs. Trist at noen ikke helt har forstått det. Man forlanger jo pedagogiske evner hos en skolelærer og man bør forvente det samme av en kjørelærer.

Jeg hadde litt samme problem som deg. Var nesten på gråten både før og etter kjøretimene. :p Byttet kjørelærer bare noen dager før oppkjøringen, og kjørte noen timer med en annen kjørelærer. Denne kjørelæreren forstod at jeg var nervøs og brukte mye tid på å få meg TRYGG bak rattet. Når tryggheten kom på plass var jeg plutselig en flink sjåfør, og bestod førerprøven etter en uke med kjøring med min nye kjørelærer.

insolita
    Guest
    Spør om å ha på radio/cd på lav lyd? Da blir det ikke helt samme stillhet. Hva gjelder mobiltelefonsnakkende kjøreskolelærere er jeg ganske sikker på at dette er ulovlig med mindre de har godkjent handsfree? Det er jo de som er førere av bilen sånn egentlig?

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Er det jeg er redd for også,Marianne.Å kjenner jeg meg selv,så kommer jeg aldri til å somle meg til å ta oppkjøring og slikt på nytt når jeg først har fått lappen. Jeg skal ringe litt rundt igjen i morgen,å høre med kjøreskolene i hvert fall.Å så få samboeren med på en kjøretime og se om jeg føler meg tryggere da.

Embliss: Det hjalp.For føler jo det er jeg som er "den store stygge ulven" som bare klager på kjørelærere.Men jeg vet jo det finnes mange flinke,så det er bare å finne seg en som passer for meg:)Kjempeglad på dine vegne av at det ordnet seg så du fikk lappen.

Vi har hatt på radioen,å det gjør meg faktisk verre for da klarer jeg ikke å konsentrere meg på kjøretimen og er redd for å ikke høre hva kjørelærern sier.Har litt dårlig hørselSå da blir jeg bare enda mer nervøs,men vet det fungerer for mange altså.
    Å ja.Det er fryktelig forbudt å snakke i håndholdt mobiltelefon for det er den som veileder som regnes som føreren av bilen.Ringte kjøreskolen å sa det,å det var bare jada,jada til svar..Men han nye kjørelærern jeg fikk lovde å ikke snakke under kjøretimene i telefon og hittil har han bare gjort det to ganger.Men det var korte samtaler,så gadd ikke gjøre noe stort nummer ut av det egentlig.Synes det var nok tull fra før

Skjønner godt at du blir nervøs av å ha noen ved siden av deg som bedømmer med argusøyne hva du gjør og ikke gjør! Har kjørt bil i .. 14 år og tar timer nå for å få BE-lappen, og jeg blir nå nervøs av han fyren ved siden av!! Så skal man ha begge henda på rattet, og ikke clutsje for tidlig, og ikke geare opp for tidlig, og sette på blinklyset før! Etter 1 time var jeg så nervøs at jeg såvidt klarte å liste meg inn på motorveien og kjørelærer måtte tråkke på gassen for lastebilen bak begynte å nærme seg. Jeg som svipper inn på motorveien og legger meg i forbikjøringsfeltet etter et par hundre meter som ingen ting :/

Hadde også 30 kjøretimer, og kjørelæreren bare dro det ut i tid og opp og ned i mente med alt mulig tull. Så bytta jeg lærer og han meldte meg opp til oppkjøring etter den ene timen. Noen lærere får en nervøse, andre har man god klikk med. Men det nytter jo kanskje ikke å bytte i det uendelige heller. Kan du få noen du ikke kjenner så godt til å øvelseskjøre sammen med deg? Som sitter og kommenterer hva du gjør og ikke gjør? GRATIS slik at du på en måte blir vant til det og får veiledning...
    Har folatt åstedet for grønnere enger... Eller noe sånt. Jeg er i hvert fall ikke pålogget lengre.

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Da har jeg ringt litt rundt.Havnet på en kjøreskole på Gjøvik og fortalte om hvordan ting var og han var kjempehyggelig.Begynner der i begynnelsen av februar:)
    De har de billigste kjøretimene rundt her da de er litt nyoppstartet.Forhørte meg litt rundt og fant flere som var kjempefornøyd med den kjørelæreren som var der.Ja,jeg får nok en del fravær,men jeg kunne få kjøretimer på morgenen og ettermiddagen,så det ikke skal bli så mye uansett.Dessuten slipper jeg å bruke 40 minutter av kjøretimen bare å kjøre til og fra Gjøvik da det er der jeg trenger å trene.Dette skal gå bra
    Å så skal jeg være mer på samboeren sli kat jeg får øvelseskjørt masse i byen,så dette skal gå fort.Er så glad:)

Issa:Er det ikke rart hvordan noen mennesker klarer å påvirke hverandre på godt og vondt?:)

Så bra!!! da håper jeg det løser seg for deg. Ikke stress med å få det gjort på kortest mulig tid.
    Pust dypt og ta det i ditt tempo.

Og nå vet de jo at du er litt nervøs så da håper jeg de tar litt hensyn. Det er MANGE som har det som du

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg