Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 9 av 9 FørstFørst ... 7 8 9
Viser resultater 81 til 90 av 90
    kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Siter Opprinnelig skrevet av Engla Vis innlegg
    Har du en hest nå Maria??? :-0
    Neinei. Begge mine lever, men hest nr.3 som har hatt stallplass her, ble avlivd på torsdag:/ hadde det vært en av mine egne så tror jeg verden virkelig hadde rast sammen for meg.

1,5 fjording- avlastet Engla sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2009
    Sted
    Gjøvik
    Alder
    36

Re: Jeg og bilsertifikatet...Kap. 283

Der begynte jeg å lure! Kjedelig uansett :s

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Å denne tråden vil ingen ende ta har oppkjøring igjen neste uke, men har aldri følt meg så lite klar... Har kjørt litt i de helgene jeg har vært hjemme, men har ikke fått tak på å hoppe over en haug med gir ennå og bruker lang tid på rygge. Jeg har fått en skikkelig knekk på selvtilliten grunnet en mindre heldig praksisperiode og tanken på at oppkjøring nærmer seg med stormskritt tar nattesøvnen fra meg.. Har vurdert å avlyse da jeg vil føle meg tryggere og får mulighet til å øve på det jeg ikke kan og det er jo ikke akkurat billig å stryke heller... Men der møter jeg mye motstand fra nærmeste familie. De skjønner ikke problemet mitt og forstår ikke at en student ikke kan kaste flere tusen ut av vindu ved at man ikke tror litt engang, på at man skal klare det.. For min del er det ikke det at jeg er redd lenger, men en ærlig sak på at dette kan jeg ikke godt nok. Hva tenker dere? Skal man bare hoppe i det og kanskje klare det og risikere enda et stryk eller avlyse og så får bare familien tenke sitt?

Jeg ville utsatt dette når du føler det slik. Da er ikke hodet klart. Og som du sier, masse bortkastete penger! Bedre å være klar og bestå enn å stryke og knekkes en gang til.

Eg tør ikkje gje råd om du skal utsette eller ikkje. Det kan vere du berre opplever sunn nervøsitet, eller det kan vere at du faktisk ikkje er klar. Det er normalt å grue seg og vere spent, men det er også grenser for kva ein skal tvinge seg sjølv igjennom. Eg tok lappen i voksen alder og utan nevneverdig talent for bilkøyring. Eg tenkte å dele mi oppkøyringsoppleving, for den har eg friskt i minne, og eg trur det kan vere nokre små tips å hente der.

Før prøven sa eg ifrå til sensor om at eg var veldig nervøs. Eg trur det er lurt å vere open om det. Undervegs i kjøringa fortalde eg kvifor eg tok dei valga eg tok. Alt gjekk ikkje knirkefritt undervegs, til dømes bomgira eg ute på hovudvegen og på eit tidspunkt måtte eg bråbremse for ein bil som kom litt fort på (og akkurat då trudde eg at løpet var kjørt). Svetta litt då. Etter oppkøyringa skulle eg seie kva som hadde gått bra og dårleg. Eg svarte så ærleg og utfyllande eg kunne, og sa også ærleg ifrå om at eg var noko prega av nervøsitet. Sensor sa at dei punkta eg nevnte var dei same som ho hadde notert. Ho meinte at eg var trygg nok i trafikken til å øve vidare på eiga hand, og prøva var bestått. Mykje knot og ingen flying colours, men lappen var min.

Eg trur det er lurt å tenke at sensor i grunnen er på ditt parti, og vise at ein er reflektert og fornuftig sjølv om dei tekniske ferdighetene ikkje sit som spikra endå.

Etterkvart begynte eg å trivast bak rattet, men Rom var ikkje bygd på ein dag. Mitt utgangspunkt var nok litt som ditt, eg var veldig engsteleg for å vere til fare for andre i trafikken. Og eg syntes bilkøyring var ganske så stressande og forvirrande.

Kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver og føler virkelig med deg.

Ble skremt halvt ihjel på min aller første kjøretime da kjørelæreren bare trøkka inn bremsen når jeg gjorde noe galt, i stedet for å forklare hva jeg gjorde feil. Det har balla litt på seg, og kjøretimer, oppkjøring, etc har alltid vært assosiert til fælt og nei og huff. Men etter over 4 år, 5-6 forskjellige kjørelerere, 2 teoriprøver og 3 oppkjøringer besto til og med jeg.

Ang det dilemmaet du står ovenfor nå vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg stort. Når er fristen for å avlyse uten å måtte betale for oppkjøringa? Om du har muligheten burde du bare kjøre så mye fram til da, og så se an hva magefølelsen sier.

Masse lykke til uansett! Du gir deg i hvert fall ikke, og da ender man alltid opp med lappen til slutt :)
    & Lykkens Pilgrim på Fjordane FHS

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Tusen takk for svar alle sammen og takk for at du delte din historie Kaia og hvordan du har opplevd det VictoriaTh:) endte opp med avbestilling da jeg ikke føler meg klar...

Nervøs er man jo uansett, men har ikke fått øvelseskjørt mye de siste månedene grunnet praksis langt hjemmefra. Å får ikke kjørt mye de siste dagene heller grunnet en samboer som jobber doble skift og når han har fri har undervisningen på skolen blitt flyttet til akkurat de dagene. Merker at jeg ikke er godt nok forberedt egentlig.

Har lest gjennom tråden din og må si jeg er lettet over å lese at det er flere som har slitt/sliter med lappen

Jeg holdt på i nesten fem år med lappen, men jeg hadde ikke så ofte kjøretimer som deg da jeg skulket unna dem så det gikk ofte 6 mnd mellom hver gang.
    Sparket jeg fikk for å komme skikkelig igang igjen etter fire år var da lillesøster også begynte på lappen og jeg fikk en kjøretime hos hennes lærer. Det gikk så om så, jeg hatet fortsatt kjøretimene og fikk nesten ikke sove dagene før timen.
    Denne læreren ble syk etter ca fem timer og den nye læreren hadde den personligheten jeg trengte.

Han hadde holdt på med hest i mange år og om jeg ikke kunne forstå «bilspråket» så forklarte han ting på «hestespråk», ta nesten en halvparade her, ta en volte, osv.
    Jeg hatet uansett kjøretimene mine og det hendte at jeg skulket litt unna, men jeg likte godt denne kjørelæreren og derfor ville jeg prøve litt til. Det var en stund hvor jeg følte jeg ikke fikk til noe og tror selv kjørelæreren var oppgitt av meg noen ganger. En kveld sendte jeg han en melding om at jeg gav opp kjøring, det var kanskje ikke ment for meg, jeg hatet å kjøre bil. Han ringte meg med en gang og fikk pratet fornuft i meg. Samtidig prøve han å holde utgiftene mest mulig nede for meg siden jeg allerede hadde betalt en del for lappen.

Da oppkjøringen sto like rundt hjøret følte jeg meg ikke klar. Spurte kjørelæreren om vi kunne flytte den for jeg kom til å stryke, men han ville ikke flytte den. Jeg hatet det å kjøre bil og han visste det godt. Det var noe jeg nevnte ofte til han.

Noen par dager før oppkjøringen var jeg på en kjøretur med læreren og noe plutselig sa klikk oppe i hodet mitt. Det var den artigste kjøretimen jeg hadde hatt noen gang, jeg klarte det som skulle gjøres og jeg glemte helt å telle ned minutter (som jeg pleide å gjøre på timene).

På oppkjøringen følte jeg at jeg holdt på å dø. Var så sikker på at jeg strøk og sa det til sensor også, men han sa jeg besto med glans.

Den gode følelsen av å kjøre bil har jeg enda. Elsker å kjøre bil og har hatt lappen siden 20 februar i år :). Jeg gikk fra å hate å kjøre bil, å grine på timene, å ikke klare å sove før timene og skulket timer, til å elske å kjøre bil. Det er faktisk mulig, du må bare få det klikket oppe i hjernen

Klarer jeg det så klarer alle det. Skal krysse fingrene for deg!!
    Tannlegeskrekken.no

Følg med på hverdagen til miniatyrhestene Speedy og Junior: https://www.facebook.com/SpeedyogJunior

"Do something everyday for no other reason than you would rather not do it, so that when the hour of dire need draws nigh, it may find you not unnerved and untrained to stand the test." - William James

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31
    Tusen takk for at dere har fulgt meg i tykt og tynt i dette her, å nå kan jeg si at jeg har bestått førerprøven:)

Gratulerer så masse!!!!!!! ble veldig glad på dine vegne da jeg så det på fb!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg