Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 9 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 90
    kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    31

Jeg og bilsertifikatet...Kap. 283

Trodde det var en tråd om dette fra før,men fant den ikke.

Problemet mitt er at jeg sliter så med å ta lappen.Å siden mange av dere er så heldig å ha den,så lurte jeg på om jeg kunne få litt tips og råd nå jeg må ha den før høsten.

Kort historie:Jeg har kjørt siden jeg ble 18 og begynte å ta kjøretimer.Ting gikk veldig dårlig og jeg ble fryktelig nervøs sammen med kjørelærer,men det gikk bra å kjøre med foreldrene mine.Jeg sluttet på kjøreskolen siden jeg begynte å gråte bare ved tanken på å ha kjøretime.Fortsatte å kjøre en del privat,både på langturer og korte turer.Fikk ny kjørelærer,men er fortsatt fryktelig nervøs og tyr til tårene når jeg kveler bilen fordi jeg føler meg så utrolig håpløs.Å så får jeg dårlig samvittighet fordi pappa har bestemt at han ville betale lappen for meg og hittil har jeg hatt 30 kjøretimer og er ikke i nærheten av å kunne begynne på det obligatoriske.

Jeg forstår trafikkregler og slik når jeg blir spurt,men blir forvandlet til en amøbe når jeg sitter bak rattet i byen da det er der jeg sliter mest.Glemmer alt,blir kjempestressa og er livredd for å kræsje i noen eller kjøre over noen.

What to do?
    Sist endret av Gudhild : 03-01-2011 kl 01:05 Årsak: leif

Du må prøve å riste nervøsiteten av deg. Jeg sliter en del med det å treffe nye mennesker. Å det å sitte i en bil med et menneske jeg aldi har møtt før var utrolig vanskelig. Gjorde mye feil. Men jeg var heldig og hadde en snill, tolmodig og forståelsesfull kjørelærer.

Det å snakke med kjørelære når du kjører tror jeg er en fin ting. Få en god tone.

Det andre er at du må tro at du kan. For det kan du.

Ikke vær redd for å gjøre feil i trafikken når du har kjøretimer. Kjørelærer følger med og har bremser, så du er helt trygg.

Dette går kjempe fint om du bare går inn for det og tror på deg selv:) Lykke til
    Man vet ikke hva man har, før man mister det...

Besøk vår hjemmeside http://www.julieogdyrene.com/

Kan du kjøre med andre enn foreldrene dine?
    Og få en kjørelærer som du føler deg mer trygg på?

Virker som du overfører angsten over på kjøringen, for jeg er sikker på du kjører bil helt fint
    Pusteøvelser?

Eller hva med å få med deg noen du stoler på under kjøringen? er det lov?

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Kan du kjøre med andre enn foreldrene dine?
    Og få en kjørelærer som du føler deg mer trygg på?

Virker som du overfører angsten over på kjøringen, for jeg er sikker på du kjører bil helt fint
    Pusteøvelser?

Eller hva med å få med deg noen du stoler på under kjøringen? er det lov?
    Tror du har lov å ha med deg en i bilen under kjøretimer
    Man vet ikke hva man har, før man mister det...

Besøk vår hjemmeside http://www.julieogdyrene.com/

Går det an å fortelle kjørelæreren hvordan du føler det?
    En kjørelærer skal jo liksom være pedagogisk utdannet, og har sikkert opplevd en nervøs elev før.

Flyr på PegasusNebb Birgitte&Kongen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    35
    Bilder
    11
    Finn en (erfaren) kjørelærer du føler du kan snakke med, fortell hvordan du har det bak rattet og hvordan ting har gått tidligere. Legg gjerne også til hvorfor du tror du er så nervøs i de forskjellige situasjonene. En god kjørelærer finner fort ut hvor problemet ligger og vil også ha forståelse for at du syns ting er vanskelig.
    I starten var jeg kjempenervøs selv, stresset VELDIG mye og endte opp med å gjøre dumme ting. Men etterhvert som jeg hadde dummet meg ut så mye som det omtrent gikk an å gjøre og tvang meg selv til å prøve igjen og igjen på de vanskelige tingene; f.eks det forbannede lyskrysset som lå på toppen av en bakke, der du var dømt til å MÅTTE bakkestarte med biler bak deg, den dagen jeg fikset det uten å kvele motoren var jeg så stolt at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Etter det ble plutselig alt mye lettere fordi jeg hadde klart én vanskelig ting én gang. Det er ikke så mye som skal til for å få psyken på riktig plass men du MÅ faktisk gjøre en innsats selv for å få det til. Hele denne greia går på selvtillitt. Er du redd for å f.eks ri sprang så er det faktisk du som til syvende og sist må tørre å prøve, ikke ridelæreren din. Kjørelærer kan bare hjelpe deg *så* langt.

Som sagt, skaff deg en kjørerlærer du kan snakke med og som har forståelse for problemene, blir vant til å kjøre med han/henne og så en dag så spør DU om dere kan ta turen dit eller dit (dvs til et av stedene hvor du har mest nerver for å kjøre). Utfordre deg selv og problemene og se hva som skjer. Og går det ikke første gang så prøv igjen!

Lykke til :)
    Nebbi frá Efri-Gegnishólum

Som alle de andre skriver, finn en kjørelærer du har det behagelig med. Jeg tok intensivkurs, sånn som går over to uker, og jeg hadde på den tiden to kjørelærere. Han ene var rolig, avbalansert og utrolig tålmodig og grei, men jeg tenkte veldig mye på hva som kunne gå galt og ikke osv. Han andre jeg hadde, var rett og slett bare kjempekul. Jeg fikk en virkelig god tone med han, og lo og preiket shit hver gang jeg kjørte med han. Da gikk alt som en lek. Nå skal det sies at jeg hadde to fantastiske kjørelærere, og at jeg aldri kunne hatt noen bedre!

Ellers, så ja, det er lov å ha noen med seg. Noen sliter med enkle ting som høyre/venstre, det kan faktisk bli litt vanskelig. Så anbefalingen der er å skrive høyre og venstre oppå håndflatene dine, om du har det problemet. Ellers, skal du bare tenke på at det er bare kjøring. Kjørelæreren din er der for å hjelpe deg, og er han flink, så har han tålmodighet som er laget av gull. Han bryr seg ikke om du kubber bilen 25 ganger i samme rundkjøring, han er definitivt vant til det.
    Hvis du ikke føler deg trygg på å kjøre ett sted, si ifra, så får du helt sikkert kjøre et annet sted.

Finner du den rette kjørelæreren så er alt på plass, og ta gjerne med deg en venninne eller noe de første gangene du kjører med den personen Det er ofte betryggende, og de kan sitte og mase om alt mulig, så du har noe å tenke på istedenfor å tenke på alt som ikke er verdt å tenke på der og da
    Mitt hverdagsliv Oppdatert!

Jeg har aldri sagt at jeg er den smarteste kniven i skuffen

Vil bare legge til at jeg kvelte bilen to ganger på oppkjøring, og stod likevel. så det er ikke verdens undergang. (sa bare ops, der stod jeg i 3 gir og ikke 1, skiftet gir og kjørte videre )
    Ellers så er jeg enig med de andre over, prat deg ut av stresset, da glemmer du ting du er redd for og bare gjør det du skal :)
    Laila med Tara, og Snerten er med i tankene og hjertet.

Med unghest i fokus! StallNes sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Grimstad
    Alder
    27
    Eg begynte å kjøre med mamma vinteren 2010, før den tid hadde eg kjørt (kremt) ulovlig med bror min, som kunne godt ha gjort seg som kjørelærer!
    Han er slik, istedenfor å sei ka eg skal gjøre så sitter han bare der "kjør" og ser resten "ut vinduet".
    Etter eg klarte å brette panseret på bilen til søstra mi som 16åring har eg vert LIVREDD å i det heile sette meg inn i ein bil på fører siden!
    VG2 Kjøretøy kunne eg få lov å rygge ut og kjøre inn biler på verkstedet, men eg såg for meg at eg skulle treffe grava og havne nedi der med bilen

Da eg begynte med kjøretimer så gikk det igrunn greit, og veldig fort! Hadde 4 kjøretimer før eg gikk opp til det oblikatoriske og kan igrunn takke bror min for sin avslappede holdning under kjøring + eg har kjørt mykje heime på tunet med bilen min :)
    Finn ein kompis som er gammel nok til å lærekjøre, kjør med han litt og bare overvinn stresset!

Blogg
    Stall Nes & Nes Storm

I give you courage, than you can release your fears!

insolita
    Guest
    Jeg vet ikke om det fremdeles er mulig å ta lappen bare på automatgir? Det vil jo gi deg mindre å tenke på, og gjør det umulig å kvele den. Det er selvsagt en begrensning, men det er bedre å måtte kjøre automat enn å ikke kjøre i det hele tatt. Etter hvert kan det hende at du får så god kontroll på det at du kan gå tilbake til manuell og ta oppkjøring på det. Alternativt kan noen måneder/år på automat gjøre at du kan ta manuell-lappen senere. Men jeg vet altså ikke om dette fremdeles er mulig, jeg har bare hørt det omtalt for mange år siden.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg