Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22

Spørsmål om torv

Har kjøpt meg to sekker torv som jeg skal prøve og lage talle av, har dermed et par spørsmål jeg håper noen kan svare på. :) Prøvde å søke, men fikk ikke opp noe relevant. Torva er forresten fra FK, Degernes med 30% spon.

1. Det er allerede masse ren spon i boksen, må jeg ta dette ut før jeg forsøker på tallen, eller kan jeg strø torva oppå sponet(siden den er tyngre)?

2. Hvor lenge kan tallen ligge før jeg må skifte den ut?

3. Hvor ofte burde jeg fylle på ny torv?
    Sist endret av ~ Guro : 29-12-2010 kl 17:21

På skolen våres så har de talle med torv til hestene.
    Når de lager tallen så kjører de først inn 5-6 baller med torv.
    Dette blir flatpakket med en sånn "ting" (sånn dampveivals i miniversjon).
    Så er underlaget klar til bruk, og hesten blir satt inn.
    Det blir fylt på ny torv ca. annenhver dag vil jeg tippe. Kanskje 3. hver dag hvis du har en renslig hest.
    http://www.hestene.no/forum/image.php?type=sigpic&userid=1014&dateline=1239482983
    En hov, flere høver

To sekker er alt for lite til å lage talle i en vanlig boks. Du trenger som nevnt over her ca 5 sekker. Jeg vanner torva i bunnen med hageslangen for å få den til å sette seg skikkelig i starten.
    Du må ta ut spona fra boksen, ellers vil du får en salig blanding av talle med både masse spon og torv og mye av effekten av torv vil forsvinne
    Jeg etterfyller 1 sekk torv til min hest pr uke. Det er ganske passelig.
    Min talle ligger helt til våren når hestene skal ut på beite og stallen skal vaskes ned. Jeg tar bort overflaten av våte flekker i torva dersom hesten tisser på samme sted hele tiden og fyller på med tørr torv.

Å lage talle er nesten et "håndtverk" i seg selv og krever faktisk at man setter seg litt inn i sakene. Jeg hadde selv talle i fjor vinter og fikk opplæring i hvordan det skulle gjøres. (Den engelske måten). Og jeg ble overrasket over hvor effektivt og godt det fungerer, selv om det var langt mer jobb enn jeg hadde regnet med. Tallen krever nøye vedlikehold og vedlikeholdsarbeidet vil selvsagt variere alt ettersom hvor mye hesten tråkker rundt.

Når du skal starte med talle tar du ut ALL flisen du har i boksen og feier gulvet rent og pent. Fyll på med torv, tråkk det sammen til ca 10 cm tykt, jevnt fordelt utover hele boksgulvet. Vann godt og fyll på med et nytt lag mad torv som du tråkker til og vanner. Det er fuktigheten som binder torven og som gir den gode, lune og støtdempende matten. På toppen legger du tørr torv.

Tallen setter seg best om den kan få stå i fred og ro noen uker mens du bearbeider den, så det kan være smart å begynne å lage den når du f eks har hesten på sommerbeite. Selv lagde jeg den når hesten sto på boks hver dag og det funker det også, men du må være påpasselig med hele tiden å fylle på med torv, vanne og tråkke den til der hvor du ser det "forsvinner".

Når du møkker en boks med talle skal du la urinen ligge igjen da den er med på å binde tallen. All hestebæsj skal selvsagt ut. Og tisser hesten mye på ett sted og du ser det blir for bløtt, så må du fjerne det som er for vått og legge inn ny torv. Vanne og tråkke til igjen for å tette igjen "huller".

Har tallen føst satt seg og du får det til å fungere så finnes det vel knapt bedre matte å ha på et stallgulv. Torv har en fantastisk sugeeffekt, langt bedre enn flis, og det er luktfritt. Tallen bytter du ut en gang pr år. Å bytte ved beitetider er ideelt.

Jeg var selv veldig spent på hvordan det ville se ut under all tallen i våres da jeg skulle bytte den ut. Ville det være fuktig og ekkelt på gulvet? Jeg ble overrasket da jeg oppdaget at under tallen var det knusk tørt og luktfritt.

"Jinx" her inne er talleekspert og lurer du på noe så kan du spørre henne. Hun lærte meg om talle og selv har hun hatt talle i mange år.

Lykke til!

Siter Opprinnelig skrevet av Birre Vis innlegg
    Å lage talle er nesten et "håndtverk" i seg selv og krever faktisk at man setter seg litt inn i sakene. Jeg hadde selv talle i fjor vinter og fikk opplæring i hvordan det skulle gjøres. (Den engelske måten). Og jeg ble overrasket over hvor effektivt og godt det fungerer, selv om det var langt mer jobb enn jeg hadde regnet med. Tallen krever nøye vedlikehold og vedlikeholdsarbeidet vil selvsagt variere alt ettersom hvor mye hesten tråkker rundt.

Når du skal starte med talle tar du ut ALL flisen du har i boksen og feier gulvet rent og pent. Fyll på med torv, tråkk det sammen til ca 10 cm tykt, jevnt fordelt utover hele boksgulvet. Vann godt og fyll på med et nytt lag mad torv som du tråkker til og vanner. Det er fuktigheten som binder torven og som gir den gode, lune og støtdempende matten. På toppen legger du tørr torv.

Tallen setter seg best om den kan få stå i fred og ro noen uker mens du bearbeider den, så det kan være smart å begynne å lage den når du f eks har hesten på sommerbeite. Selv lagde jeg den når hesten sto på boks hver dag og det funker det også, men du må være påpasselig med hele tiden å fylle på med torv, vanne og tråkke den til der hvor du ser det "forsvinner".

Når du møkker en boks med talle skal du la urinen ligge igjen da den er med på å binde tallen. All hestebæsj skal selvsagt ut. Og tisser hesten mye på ett sted og du ser det blir for bløtt, så må du fjerne det som er for vått og legge inn ny torv. Vanne og tråkke til igjen for å tette igjen "huller".

Har tallen føst satt seg og du får det til å fungere så finnes det vel knapt bedre matte å ha på et stallgulv. Torv har en fantastisk sugeeffekt, langt bedre enn flis, og det er luktfritt. Tallen bytter du ut en gang pr år. Å bytte ved beitetider er ideelt.

Jeg var selv veldig spent på hvordan det ville se ut under all tallen i våres da jeg skulle bytte den ut. Ville det være fuktig og ekkelt på gulvet? Jeg ble overrasket da jeg oppdaget at under tallen var det knusk tørt og luktfritt.

"Jinx" her inne er talleekspert og lurer du på noe så kan du spørre henne. Hun lærte meg om talle og selv har hun hatt talle i mange år.

Lykke til!

Tusen takk for informativt og utfyldende svar, Birre! Setter pris på at du tar deg tid til å hjelpe meg :)
    Hestene tilbringer lite tid inne(utegang), så boksunderlaget spiller foreløpig ikke så stor trille, har bestemt meg for å vente til de drar på beite, for så å "jobbe" med tallen da. Gleder meg veldig til å få prøvd det ut :)

Siter Opprinnelig skrevet av HesteHeidi Vis innlegg
    På skolen våres så har de talle med torv til hestene.
    Når de lager tallen så kjører de først inn 5-6 baller med torv.
    Dette blir flatpakket med en sånn "ting" (sånn dampveivals i miniversjon).
    Så er underlaget klar til bruk, og hesten blir satt inn.
    Det blir fylt på ny torv ca. annenhver dag vil jeg tippe. Kanskje 3. hver dag hvis du har en renslig hest.
    Siter Opprinnelig skrevet av AnnaLene Vis innlegg
    To sekker er alt for lite til å lage talle i en vanlig boks. Du trenger som nevnt over her ca 5 sekker. Jeg vanner torva i bunnen med hageslangen for å få den til å sette seg skikkelig i starten.
    Du må ta ut spona fra boksen, ellers vil du får en salig blanding av talle med både masse spon og torv og mye av effekten av torv vil forsvinne
    Jeg etterfyller 1 sekk torv til min hest pr uke. Det er ganske passelig.
    Min talle ligger helt til våren når hestene skal ut på beite og stallen skal vaskes ned. Jeg tar bort overflaten av våte flekker i torva dersom hesten tisser på samme sted hele tiden og fyller på med tørr torv.
    Tusen takk for svar :)

Siter Opprinnelig skrevet av ~ Guro Vis innlegg
    Tusen takk for informativt og utfyldende svar, Birre! Setter pris på at du tar deg tid til å hjelpe meg :)
    Hestene tilbringer lite tid inne(utegang), så boksunderlaget spiller foreløpig ikke så stor trille, har bestemt meg for å vente til de drar på beite, for så å "jobbe" med tallen da. Gleder meg veldig til å få prøvd det ut :)
    Om du kan vente til de er på beite så er det helt perfekt mtp å lage talle. Da kan du lage den i fred og ro og den kan få sette seg uten at den blir tråkket opp av hestehøver. Talle er morsomt å lage og jeg er sikker på at du vil bli positivt overrasket!

Birre, kunne jeg få sett bilde av din talle?
    http://www.hestene.no/forum/image.php?type=sigpic&userid=1014&dateline=1239482983
    En hov, flere høver

eier av to trav-vrak! Ajax sin avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    indre enfold
    Vi lagde torvtalle i fjor vinter, og den tok jeg ikke ut før enn i høst. Det funket som bare juling, og den var tørr og fin ta vi tok den ut. Vi lagde den etter anvisning fra torvstrøfabrikken her ute, (bor i Degernes) og tok ikke ut flisen, men blandet den godt med torven vi hadde i. Vi har jo en stor binge til hestene, og i deler av den er det spalteplank underst, (gammel oksebinge) Der la vi et tykkt lag med halm under torven for å danne en matte som ikke forsvant i spaltene. bæsj ble tatt ut daglig, og som Birre sier, de værste tissestedene ble tatt ut og spadd igjen. så strødde jeg et tynt lag med torv oppå et par ganger i uken.
    Det største problemet mitt var egentlig at når det er så kaldt som nå, (femten til tjuefem blå) så blir ballene med flis bånnklaka, så jeg må alltid først bære ballene inn i huset og la dem tine et par dager før jeg kan bruke dem. Med vond skulder etc er det litt upraktisk, derfor har vi brukt flis i år, (går jo an å lage talle av flis også,m men det blir ikke like bra) så jeg vurderer å kjøpe torv neste gang jeg kjøper strø. Det blir billigere i lengden også.

Siter Opprinnelig skrevet av HesteHeidi Vis innlegg
    Birre, kunne jeg få sett bilde av din talle?
    Jeg har ikke talle nå, så det blir desverre vanskelig.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg