Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Jeg begynte med fòr-ryttere for ca. 25 år siden.
    Stalleier der jeg selv hadde vært fòr-rytter 15 år tidligere hadde en fòr-rytter-avtale, som mine foreldre måtte undertegne, men tenkte ikke på å ha egen fòrrytter-avtale, før denne episoden, for ca. 20 år siden:

To venninner hadde hver sin hest på fòr, men disse hestene likte ikke hverandre, og vi heste-eiere visste dette, og gav KLAR beskjed: "S må gå bak F, og hold GOD avstand". Det gikk bra lenge, men så fant jentene ut at de skulle ri om kapp, og da S tok igjen F, og skulle passere, slang F ut et bakbein mot S, og traff min fòrrytter midt på leggen. Hun datt av, og opp på gården kom F med tårestrømmende rytter og S uten. Jeg var tilfeldigvis - og heldigvis - i stallen, og kjørte med bil til oppgitt sted for avramlet rytter. Hun hadde tydelig vondt i beinet, og oppe i stallen måtte jeg klippe av henne de kliss nye ridestøvlene (heldigvis gummi), før jeg kjørte henne til legevakten. Brukket leggbein. Foreldrene var varslet og møtte oss på legevakta, og tok gipset datter med hjem.
    Spørsmålet som da reiste seg var: Hvem har skylda, hvem skal betale (for ridestøvlene)?
    1. Eier av hest F?
    2. Fòrrytter på hest F?
    3. Fòrrytter på hest S?
    4. Eier av hest S (som hadde ødelagt ridestøvlene)?

Da historien om kappridningen kom for en dag, ble vi heste-eiere "frikjent", og jentene fikk høre litt om at man bør ta råd fra andre alvorlig. Foreldre til rytter på S fikk faktisk igjen penger for ridestøvlene på sin forsikring.

Siden hesten S var terapihest, kunne fòrrytter ri igjen etter kort tid - med gips.
    Fòrrytter på F byttet fòrhest - til en hest som var venn med S - og jentene kunne igjen ri på tur - sammen.

Etter denne episoden utformet jeg en fòrrytter-avtale, som alle foreldre siden har skrevet under på - og det har aldri vært noe problem. Men så har det ikke vært tilsvarende dramatiske hendelser siden - men jeg har fortalt om denne episoden til foreldre som spør om dette med forsikring og ansvar.
    Og de har vært hjertens enige i at det er greit å ha en slik avtale.
    Sist endret av T.B. : 24-04-2011 kl 02:17

Tibia
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av nanoq Vis innlegg
    jeg lurer ofte på hvorfor man i det hele tatt skriver kontrakt. halvparten av hva som står i de er jo aldri gyldig jo O_o....
    Det kan du si...

Enig her også, forrytter og den som rir hesten får stå for forsikring sjøl. Jeg holder hesten og hestehengeren forsikret så tillegg plikter alle som rir min hest å bruke riktig fottøy for ridning, hjel, og vest. Og viktigst av alt: jeg slipper ingen på egen hånd på min hest før jeg har forsikret meg om at enkelte håndtere hesten i alle ganarter og kan håndtere den i alle situsasjoner. :)
    Moro med fjordhest i Nord :)

Til info: Alle travhester er forsikret mot skade de gjør på andre personer. Uansett om de har gått løp, holder at de er registrert i DNT.

Når jeg skaffer meg forrytter eller om noen skal låne hesten min så skjer alt på eget ansvar. jeg har forsikret hest, å personen må ha egen forsikring.
    00000000000000000000000000000000000000000000000000 00C:\Users\Jan Andre\Pictures\2010-03-22\banner4.jpg
    Med Gamlemor Garsy gjemt i Hjertet<3

Om forrytteren er under 18 år så er det vel faktisk i prinsippet hesteeier som har ansvaret dersom ulykken skulle skje. Det gjelder da både for rytteren og evt. materiell (biler, hager, forbipasserende, sykler o.s.v.) som måtte komme til skade mens forrytteren rir. Så det gjelder å være godt forsikret som hesteeier.
    Selv om vi har god forsikring, så har vi også her på stallen laget en skriftelig kontrakt med alle som rir her fast (+ naboungene), om at all omgang med hestene skjer på eget- eller pårørendes ansvar dersom vedkommende er under 18 år. Og disse har vi fått signert enten av rytterne selv, eller av de pårørende for de som er under 18.

Det er et kjempe ansvar man har som hesteeier, og det er ikke bare ovenfor hesten. P.g.a. dette får ingen under 18 ri alene på tur her, uansett hvor dyktige de er, og ungene får kun drive med hestene her under tilsyn av en voksen. Ja, jeg tenker nok veldig mye på sikkerheten (kanskje litt for mye iblant), men det gjør man automatisk når man har opplevd så mye med hest gjennom årene.

Et spark i en bil, kan fort koste 10.000,- vis av kroner (da er god forsikring gull verd), men skader på personer/unger kan i værste fall ende med å bli ubetalelig. Enkelte ting kan ikke repareres for penger, og en slik erfaring ønsker man ikke å få. Så å tenke sikkerhet i enhver situasjon, å være føre vare, er et billig tiltak, men man har aldri noen garantier for at ulykker ikke skjer, uansett hvor mye man legger ting til rette og tenker på sikkerheten. Så du tar virkelig opp et kjempe viktig tema her, som mange ikke egentlig tenker så mye over før ulykker er ute.
    Sist endret av Heffalompen : 28-06-2012 kl 15:37
    [url]http://www.hest.no/blogg/?bid=1285[/url]
    [url]http://www.youtube.com/watch?v=OjnjPzsb9go[/url]
    :wav:

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg