Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 36
    Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8

Foretrukket størrelse på hest/ponni

Hei!
    Dette er et emne jeg vet det er mange meninger om :)
    Hva størrelse på hest foretrekker du? Hvorfor?
    Syns du man trenger en større hest om man f.eks skal ri sprang istedet for dressur, eller omvendt?
    Er det noen grener høyde på hest og rytter ikke teller like mye?
    Velger du hest etter størrelse? Har du noen grenser på hvor store eller små hester du rir?
    Er du fornøyd med høyden på din hest? Har høyde mye å si for deg når du velger hest?

F.eks meg og Fiola, hun er omtrent 144cm, jeg er vel 177cm. Hun kunne vært et par cm større,
    men hun er ikke for liten liten heller.
    Men jeg har ikke særlig lyst på en hest under 140 cm eller over 160cm.
    Dere kan gjerne legge med bilde, legger ved et selv som en slags illustrasjon.
    :)
    Vedlagte bilder
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Makset ponni er nok min laveste høydegrense, og da må den være kraftig. Ellers trives jeg på hester opp rundt 170 :) Selv er jeg litt over 170 cm.

140, for liten:

160-ish, sånn passe:

173, ganske passe:

Rundt en 140-150 finner du meg, såfremt ponnien er kraftig. :) Er knappe 160 selv.

Helst ikke under 145 og ikke over 170.
    Liker best kraftige hester, er 175 sjøl. Er såpass tynn at jeg kan ri rideponnier, men jeg har så lange bein så det blir litt kronglete:p

Ulvar min egen fjording er vel like under 150tror jeg.. Har ikke målt han.
    Bilde av og meg og ulvar:

Team Terror

Liisa&Ulvar

Jeg foretrekker hester mellom 155 og 160 cm. Det er fordi jeg har prøvd meg fram med mindre og større hester. Mindre synes jeg blir for små, i og med at jeg veier litt. Større hester ser jeg ikke noe poeng i å ha, blir for nøye i forhold til stell, ridning, av og på stigning, henger o.l. Og til mitt bruk, westernridning, så er det vanlig med små hester.

Nå er det jo sånn i de ulike grenene at de og de hesten egner seg best. Og i sprang og dressur er hestene store...

Jeg kan vel si at i western så spiller det liten rolle hvor høye hesten og rytter er i forhold til hverandre Alle typer ryttere rir hesten mellom 150 og 160 sånn ca. Hadde "litt kraftige jeg" ridd en dressurhest hadde jeg sikkert fått trekk for at ekvipasjen ikke ser helt samstemt ut. Jeg er ikke så høy, og er litt bred. I westernridning blir ikke dette kommentert og det er hvor godt man rir hesten som blir vurdert.

Jeg har stort sett vært veldig opptatt av høyde på hest for å være ærlig. Da jeg sist hadde islandshest var jeg ved neste hestekjøp (og det siste) opptatt av å finne en litt større hest. Jeg endte opp med han jeg har nå fordi han er en forholdsvis stor quarter med reiningstamme.

Jeg skulle nå i ettertid ønske at han ikke var 160, men 155. Jeg hadde ei kaldblodshoppe på 155 for noen år siden, og når jeg tenker etter var det den perfekte høyde for meg!

Høyde har en del å si når jeg velger hest Betydde mye mer før! Neste hest (som blir om 15 år, hvis ikke det skjer noe som jeg må avlive min nåværende hest) blir nok rundt 155.

Jeg er forresten 168-169 cm høy. Det er også meg og Hollywood på bilder til venstre

Dette er meg på Hollywood på 160:

Sist endret av Nikita : 27-07-2010 kl 23:56
    Hollywood og Henriette

Jeg er rett over 160. Foretrekker å ri hester på 155-170, men fra bakken synes jeg en gjennomsnittlig isis er det perfekte Liker ikke kraftige hester, og ponnier føler jeg meg som et enormt skogstroll på, pluss at det føles som jeg holder direkte i bittringene når halsen blir så kort...

Jeg har ikke egentlig noen grense på størrelse hester jeg rir, er ikke særlig tung så kunne sikkert ridd shettis også uten å drepe den, men det har jeg ingen glede av å gjøre... Og jeg føler meg dessverre for stor på islandshester, som jeg ellers er veldig svak for.

Jeg foretrekker hester på max 1.60. Da er det som regel passelig med steg i dem og samtidig tryner man ikke av fordi det blir for mye hest å sitte på. Trives aller best rundt 1.55:)
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Harneshaug
    Guest
    For meg er stegene og ridbarheten mye viktigere enn mankehøyde.

Det mest latterlige jeg ser er små fjortisser på hester 170+ som de ikke har sjans å ri Som om det er kult å ha stor hest azz...

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Rir alt, men om jeg skal kjøpe så foretrekker jeg mellom 160 og 170, ikke over og ikke under. Helst litt kraftige. Er 177 selv.

Her på den ene min, på 163 i mh

hmm.. Er bare 158 cm jeg.. Rir ponni, føler meg mest komfortabel med det. Fjordingen er nok hakket for liten føler jeg, han er makset 2.er. Skulle nok hatt meg en makset 1'er. Men gullklompen min kanke byttes ut så jeg får bare for engangskyld føle meg litt lang.. Gjør det jo aldri når jeg står på bakken så! ;P

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg