Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 28
    baltomin
    Guest

halt på volte men ikke på rett spor

noen som har erfaring med halt hest på volta?når hesten går på en volte(lita)så halter den på en framfot,men ikke når den går rett fram.hesten er sprøytet 2 ganger nå med kortison.men er ikke blitt bra.prognosen for denne hesten er vel ikke så god om den ikke viser noen tegn til bedring etter sprøyting?.selv sier dyrlegen at hun ikke vil sprøyte mere siden det ikke har fungert for hesten.hva ville du ha gjort?han er blitt sjekket for låsninger å lignende i kroppen å behandlet for det

Ja, da er jo hesten utgangshalt og det er kanskje interessant å vite hvor mange grader, hvor det sitter og selvsagt hvorfor den er uren.

Nå skriver du ingen ting om hvilket ben den er uren på, men er den uren på utvendig fram så kan det tyde på at det sitter et sted mellom kneet og skulderen?

Jeg kjenner ikke til syeforløpet til hesten din, men du vet sikkert hvorfor den er sprøytet tidligere og selvfølgelig om den er halt på det samme benet nå?

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    47
    Bilder
    4803
    Større belastning også når hesten går på bøyd spor (om den halter på innvendig) så derfor og halter de ofte på volte selv om de ser rene ut rett frem.

Og som BIrre sier,ofte tyder det på at smerten sitter noe lenger opp.
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

baltomin
    Guest
    han ble sprøytet i kodeleddet på høyre fram.hun bedøvde han der å han ble ren i gangen etter det.han blir bedre når han kommer på større volte.han har blitt behandlet for låsninger i skulderen på høyre siden å framme med kjeven.han har gått med skjeiv beinstilling siden før jeg kjøpte han,men har brukt lang tid på å rette det opp(han ble forresten sånn etter han fikk ny hovslager som mulig kan ha rettet for mye på han en hva han tålte,men dyrlegen mente og at den betennelsen i kodeleddet har vært der lenge)han har og blitt rettet på i bekkenet flere ganger.han er ikke stiv lengre på venstre framfot som han var når han først ble behandlet av kiropraktor på grunn av den skjeive beinstillingen.han er fin ellers i kroppen ikke noe å si på det.han er høyere på den høyre skulderen over der han er blitt sprøytet.kan det være at det ligger lenger opp en kodeleddet?

baltomin
    Guest
    han har ikke vært halt før nu i vår etter han da ble skodd av denne hovslageren.vi har ikke andre til å sko så før han kom brukte jeg ei vennine som har kursa mye å skodde han bra.men han som kom nu har fagbrev å har skodd i australia new zealand å i norge før.så da ble han sprøytet nu i mai 2 ganger.han va først 3 grader halt å gikk ned til 2

baltomin
    Guest
    jeg fikk lov å ri han på tur.han verka ikke til å ha vont av å gå på rolig tur.det va det dyrlegen mente jeg kunne gjøre med han.

Min hest var voltehalt, uten å være halt på rett spor. Hadde heller ikke utslag på bøyeprøve. Han var halt rett og slett fordi han ikke hadde muskler nok til å gå bøyd, da det er veldig tungt for en hest.
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

jeg har hørt forskjellige ting om haltheter på volte. Det han kan være tøylehalt (men da ville han ikke vært bøyehalt) eller så har jeg hørt noe om at hestern som har problemer med sener/ligamenter kan også få utslag på volter. Men dette kan jeg lite om.

AK's Parnet

baltomin
    Guest
    når han ble bøyd opp så halta han men trava det av seg.da var han 3 grader halt.hun bedøva leddene å fant ut han ikke halta da i kodeleddet å at det lå en betennelse der,leddveska var dårlig.han fikk kortison.han ble bedre men ikke frisk så hun sprøytet han en gang til uten at han bel bra.han er ikke fylt eller varm.helt fin i alle beina.han ser stiv ut i den skulderen.

Jeg har vært borte i et lignende tilfelle. Hesten gikk urent på bøyd spor. Når den ble filmet med høy hastighet video, var det helt klart at den landet skjevt, noe som ble forsterket på bøyd spor. løsningen ble å trimme "skjevt", slik at hoven lander mer riktig og da også får mer riktig belastning på skjelettet.

Å rette opp en skjevhet i hovkapselen kan fryktelig fort bli feil, fordi skjevheten i hovkapselen kommer som følge av en skjevhet et annet sted. Når hovkapselen blir skjev, så er det fordi da står leddene riktig sammen. "Retter" man skjevheten i hovkapselen, vil leddet bli feilbelastet og problemet er et faktum. Kan godt være det som har skjedd i ditt tilfelle. Sjekk om den ene siden av skoen slites mer enn den andre, enklest å sammenligne ved å se på sømmene.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg