Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 32

Første ritt, noen spm

Nå har jeg endelig det grønne kortet i boks og planlegger å legge turen til officersrittet i juni. Men da har jeg noen spm.

Jeg regner med å bruke i underkant av 2 timer på å kjøre dit. Tror dere vi kan kjøre dit på morgenen før vi starter? Vi skal jo bare starte LD, så jeg tenkte å gjøre det hele litt enklere enn å styre med overnatting. Iflg proposisjonen er det ikke vet. kontroll før kl 12.

Kan jeg ha på bakbeinsbelegg? Hesten min er fæl til å stryke seg, så jeg har ikke lyst til å ta noen sjanser på en såpass lang tur.

På 20 km ritt. Må jeg ha hestepasser ute i løypa?

Kommer sikker flere spm underveis, men det får jeg ta når jeg husker de
    Sist endret av RebeccaK : 26-04-2010 kl 11:23 Årsak: Skriverleifer

Ja du kan kjøre bort dit samme dag, og du kan ha på bakbensbeleggene under rittet men ikke i vet.gaten.
    ( Du trenger ikke grønt kort for å ri clear round, men det er jo greit at det er i boks også da :) )
    Om det ikke er gruelig varmt den dagen så trenger du ikke hestepasser ute i løypa. Men det kan være greit å ha med seg mobilen og ha den muligheten til å ringe hestepasser som da kan komme ut i løypen om det skulle være nødvendig likevel.
    Siden rittet er i juni er det vanskelig å si om det blir så varmt at kjøling bør skje underveis i rittet også.

Jeg har en del blogger på Hest.no bloggen min, om nettopp distanse og det å komme igang osv. De ligger på fremsiden, om du vil inn å lese :)
    Flere kommer etterhvert, jobber med en blogg om treningstips innen distanse som kommer ut snart :)

( Vi kommer også kanskje bort og starter på det rittet, i såfall må du si hei om du ser meg! :) )
    Sist endret av Bente & Etanec : 26-04-2010 kl 14:16
    R.I.P. gode herlige Kelly-gutten min... Glemmer deg aldri...

FOTOGRAFI, blogg på Hest.no, og hjemmesiden til kennelen min.

Bente; du er en engel! Skal tråle bloggen og distansesidene i tiden fremover. Var ute i skogen med han i går, og han klarer nok vår lille 2 mil tenker jeg. Har med pulsmåler på trening så han i alle fall ikke får noe særlig melkesyre. Iflg vår test i går skulle han finfint klare pulskravet. Men ser de på musklene? Han er vanskelig å bygge muskler på, og har den siste tiden mistet litt muskler på røytesesong (alt skal spille inn her tydeligvis).

Bør jeg starte i sprang eller dressur sal? Nå skal det sies jeg elsker å ri tur i dressursalen min.

Jeg har jo aldri startet stevne før. Er det premie utdeling til de minste klassene? Og må jeg i så fall ha hvit ridebukse eller bare rene klær? Skal nok investere i hvit ridebukse i løpet av sommern, men har ikke lyst til å skille meg ut :o
    Sist endret av RebeccaK : 27-04-2010 kl 14:06

Oooh, tusen takk for herlige ord hihi
    De sier vel at melkesyregrensen er på rundt 190 på en godt trent hest :)
    Høres supert ut at han er istand til 2 mila, det er ikke sååå mye som skal til heller. Bare at han er i jevn trening.
    Nei de ser ikke SÅNN på musklene, men skulle de nevne noe så er det bare å si at han sliter litt med å få på seg muskler.
    Men jeg har aldri opplevd dem si noe på det.

Da syntes jeg du skal ri i dressursalen. Det beste er å ri i den salen du føler deg mest vel i :)
    Ja der er premieutd. på de små klassene også. Alle får premier der :)
    Men du trenger ikke hvit ridebukse i de lave klassene, der stiller du til premieutd.i de klærne som du rir i :)
    Spennende spennende!!! Fortell hvordan det gikk på ditt første ritt da

bare tipser om å lese gjennom KR for distanse før du starter :)
    Vurderer selv en tur til det stevnet, høres ut som et fint stevne!
    Masse lykke til, det kommer til å gå bra, ri jevnt og hold deg innen tiden så vil nok både du og hest kose dere.
    Husk å sett deg inn i hvordan vet-gaten fungerer. Det er ikke noe hokuspokus, enda mindre hokuspokus i en 20km CL (i en etappe), men ikke vent for lenge med å vise dersom hesten er nede i puls og er frisk og fin.
    Sist endret av Ferrari & Miriam : 27-04-2010 kl 21:43
    My treasures do not chink or glitter, they gleam in the sun and neigh in the night

Blogg

to finish first - you first have to finish

Gyland Hestesportslag

Siter Opprinnelig skrevet av Ferrari & Miriam Vis innlegg
    bare tipser om å lese gjennom KR for distanse før du starter :)
    Vurderer selv en tur til det stevnet, høres ut som et fint stevne!
    Masse lykke til, det kommer til å gå bra, ri jevnt og hold deg innen tiden så vil nok både du og hest kose dere.
    Husk å sett deg inn i hvordan vet-gaten fungerer. Det er ikke noe hokuspokus, enda mindre hokuspokus i en 20km CL (i en etappe), men ikke vent for lenge med å vise dersom hesten er nede i puls og er frisk og fin.
    Med vet.gaten trykker du på et ømt punkt. jeg skjønner jo at de skal måle puls og jeg skal mønstre hesten, men foregår alt i en spesiell rekkefølge? Vil du forbarme deg over en nybegynner og forklare hvordan vet.gaten fungerer?

lager utegang:) JanneogTanha sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Gyland ved Flekkefjord
    Alder
    32
    Bilder
    25
    først måler de puls
    så sjekker de etter sår og ømheter
    sjekker slimhinner
    øynene

til slutt er mønstringen.

(litt om dette har jeg også skrevet i en blogg.som ligger ganske øverst på blogg siden min på hest.no)

Ingenting er umulig,alt er mulig!

Janne; Bra blogg! Skal følge med der også. Jeg vet jo nå hva som skal skje, så skjønner jeg vel fort hvordan ting foregår når jeg kommer dit. Hvis ikke får jeg spørre :) Må huske på å øve på møsntring, jeg regner med jeg ikke kan mønstre med pisk? Han min er så forferdelig treg å få fremover på mønstring.

Men en ting, blir det kun 20 minutter for å få ned pulsen for alle klasser?

Må legge til; Tusen takk for at dere hjelper meg! Liker å ha mest mulig info før jeg kaster meg ut i det. (Nå er jeg jo påmeldt og alt :) )
    Sist endret av RebeccaK : 29-04-2010 kl 12:59

lager utegang:) JanneogTanha sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Gyland ved Flekkefjord
    Alder
    32
    Bilder
    25
    Ja,nå er det kun 20min på å få hesten ned i puls.noe som ikke gjør noe jo fortere man blir ferdi med å få ned pulsen,jo bedre føler man seg:)

Ingenting er umulig,alt er mulig!

Et lite tips,- ha hesten ferdig påsalet før du går til ryttermøtet :) Det er som regel altfor lite tid til å sale på etter ryttermøte..
    Fortell hvordan ritt gikk når du har vært i løypene da.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg