Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Longering

Funnet drømmehesten tebj0 sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland, 24år

Longering

Har prøvd å longere hoppa mi litt i horsemanship-grime/tau, men hun vil ikke gå frem.
    Vi har jobbet masse med leieøvelser og hun godtar helt fint at jeg er sjefen. Holder seg utenfor min "sone" så lenge hun ikke er innvitert inn og viker for press, men når vi kommer til longeringen så kommer problemene. Hun forstår ikke hva jeg vil og flytter bakparten sin i stede for å gå frem og rundt meg. Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt og hun blir frustrert fordi hun ikke forstår hva jeg vil

Kan noen forklare denne øvelsen for meg?
    Hva er vanlige feil?

Happy-emo! Tone Kristin sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Under garasjen, mot Ila
    Alder
    31
    Bilder
    50
    Du må peke riktig. Stå med hesten rett foran deg. Den skal se på deg med begge øynene. Så peker du veien hesten skal gå (Om den skal til venstre så peker du til venstre med venstre arm), og svinger tauet mot det andre øyet (Altså, høyre øye). Når hesten flytter hodet så flytter du presset til skulderen (Altså, høyre skulder). Om hesten flytter bakparten så presser du for langt bak.
    Mvh Tone Kristin

Ci chiama...

LisaFi
    Guest
    Hvor du plasserer kroppen din i forhold til hesten, er også viktig når du longerer. (Ok, dette er en NH-tråd, kanskje NH-folk longerer annerledes enn andre...?)

Når du longerer med pisk, ( pisk er nyttig hjelpemiddel slik at pekingen din blir mer tydelig for hesten) skal hesten, longeringslina, og pisken forme et "kakestykke" når du driver hesten fram. viktig med ettergift på pisken når hesten går fram, dvs slutt å drive fram når du får respons. Å slutte å drive kan bety å holde pisken rett opp eller noe bakover, i alle fall sånn at hesten oppfatter det som ettergift.

Og så var det plasseringen av DIN kropp, da. Går du for langt frem mot hestens hode, er det bremsende signaler for hesten. Nøytralposisjonen ved longereing, er når du er i posisjon foran "gjordstedet" på hesten, mens om du ønsker å innta en mer drivende posisjon, kan du bevege deg noe bakover, mot hestens bakpart.

Jeg pleier å være bevisst på dette, og det funker mer enn man skulle tro!

Ny hest! VIDOCQ Sofie & Suzett sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    28
    Bilder
    350
    Siter Opprinnelig skrevet av Tone Kristin og Lolita
    Du må peke riktig. Stå med hesten rett foran deg. Den skal se på deg med begge øynene. Så peker du veien hesten skal gå (Om den skal til venstre så peker du til venstre med venstre arm), og svinger tauet mot det andre øyet (Altså, høyre øye). Når hesten flytter hodet så flytter du presset til skulderen (Altså, høyre skulder). Om hesten flytter bakparten så presser du for langt bak.
    Peker den veien hesten skal gå?

Når jeg vil at hesten skal gå mot venstre, så tar jeg heller ut høyre arm, for å drive hesten vekk fra meg, og mot venstre.
    Hesten er ditt speil.
    Den prøver aldri å smigre deg.
    Den speiler temperamentet ditt.
    Den speiler også usikkerheten din.
    Bli aldri irritert på en hest,
    du kan like gjerne la deg irritere av speilbildet ditt.

Bloggen vår: http://hest.no/blogg/?bid=360

Sofie & Vidocq

Ved å "peke" i den retningen hesten skal gå, så åpner du opp og fjerner trykket, og hesten kan gå fram. Når jeg longerer Jameel, så bare vifter jeg litt med tauet bak han for å få han fram, og åpner opp med den armen som er i den retningen han skal i. Det funker for oss :smile:

Tenker du vanlig longe bare med taugrime, eller tenker du circling game? Det er to helt forskjellige ting.
    Feel - Timing - Balance - Knowledge - Understanding - Savvy
    These are the things great horseman take for granted and most horse people never find out about

Funnet drømmehesten tebj0 sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland, 24år
    Siter Opprinnelig skrevet av Missy
    Tenker du vanlig longe bare med taugrime, eller tenker du circling game? Det er to helt forskjellige ting.

Forklar gjerne begge to.

Tusen takk for alle tips. Ser det er flere måter å gjøre dette på og tror også jeg har skjønt hva jeg gjør galt. Tror jeg har brukt tauet for langt bak mot bakparten hennes i stedet for skulder.
    Skal prøve å morgen og se om hun skjønner meg bedre nå.... Ikke rart hun blir oppgitt stakkar

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Longering
    Av Maylover i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 8
    Siste innlegg: 12-10-2009, 09:05
  2. Longering
    Av hegzen i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 2
    Siste innlegg: 09-06-2009, 13:10
  3. Longering
    Av minikyvik i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 19