Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 13 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 125

For kaldt for hestene? (minus 18-20...)

Stalleieren tar ut hesten hver morgen. Nå er det blitt 18-20 blå grader om morran kl 07. Og de dagene han da har fri (nå som i julen) så venter han med å sette dem ut til sola kommer opp.. Jeg var der i dag 10.30 og de var enda ikke ute. Venninna mi og jeg vil gjerne ha ut hesten våre så tidlig som mulig, så kan vi heller ta dem inn litt tidligere (pleier å ta dem inn i 17 tiden), for det passer oss bedre.

Er det virkelig for kaldt for hestene når det "bare" er minus 20? Og det er jo ikke slik at temperaturen stiger med 10 grader heller selv om sola dukker opp. Det blir kanskje minus 15 på det varmeste, og jeg ser ikke stor forskjell fra 15 til 20.

Hva synes dere?

En dag nå i jula ble hestene tatt inn tidlig på grunn av helligdag og folk skulle i familieselskap, og da var de ute fra 10.00 til 14.00. (da synes jeg det er viktig at de kommer tidlig ut!) DET synes jeg er altfor lite! Venninna mi og jeg får dessuten ikke beskjed når hestene står inne, og det irriterer oss. Da kan en av oss stort sett stikke ned i 8-9 tiden å ta dem ut. Men igjen, vi betaler for utslipp i hverdagene, og da skal det ikke være nødvendig for oss å gjøre det fordi han synes det er for kaldt for hestene?

De har selv 2 hester, venninna mi og jeg har hver vår.
    Hollywood og Henriette

I Lillehammer var det ofte -20 og hestene sto som regel ute fra 08-20 uansett , med dekken på. De var glade og fornøyde da.

Nå har vært ned mot -20 i Oslo også, og skal bli -25 i uka som kommer, men min skal fremdeles stå på utegang. Har skur og skog og dekken på.

Hester tåler vel kulda, det er litt verre hvis det er drittvær og kald vind mener jeg.

En ser jo fort på hestene om det er for kaldt, men jeg synes ikke det er noe å ta inn hestene tidligere for. Som du sier, sola utgjør ikke så mye varme når det er så kaldt.

Personlig synes jeg det er bedre de står lenge ute når det er fint vær og kaldt, enn når det er skikkelig survær...
    Når vi virkelig elsker noen, er til å begynne med vår største frykt at den elskede vil slutte å elske oss. Det vi burde frykte og grue oss for, er selvfølgelig at vi ikke skal slutte å elske dem, selv etter at de er døde og borte.
    ( Shantaram; Gregory David Roberts)

Inne blir det veldig fuktig nå siden alt er lukket og det står på varme... DET er vel ikke noe bra miljø for hestene i så mange timer?

Min stod på utegang forrige vinter, da ble det 25 blå. Han hadde på dekken, det har han nå også. Han hadde det HELT fint på utegangen i fjor.

Hvilke argumenter kan jeg bruke overfor stalleier? At hestene rett og slett tåler kulda godt?

(Da det var så vått og sølete ute ble ikke hestene satt ut før kl.12-14, og nå tenkte jeg dette var over med at de kom så seint ut, også skal han begynne med det nå igjen bare fordi det er kaldt... Det er jo hver enkelt hesteeier som bestemmer det?!) Ble rimelig irritert i dag.... :(
    Hollywood og Henriette

Siter Opprinnelig skrevet av stallflua Vis innlegg
    En ser jo fort på hestene om det er for kaldt, men jeg synes ikke det er noe å ta inn hestene tidligere for. Som du sier, sola utgjør ikke så mye varme når det er så kaldt.

Personlig synes jeg det er bedre de står lenge ute når det er fint vær og kaldt, enn når det er skikkelig survær...
    Og de har jo alle gode dekken, så jeg skjønner ikke helt problemet. Nå skal det sies at stalleier ikke har såååå godt greie på hest, det er datteren på 13 år sine hester..

Hvis det striregner eller er for kaldt en dag kan de fort la hestene stå inne hele dagen, DET vil jeg ikke at min hest skal!

Og det går om ikke annet an å få en melding der det står at hestene står inne på grunn av det og det??
    Hollywood og Henriette

Hva med å si at hester tåler kulde godt, og at du helst vil ha ham ute fremfor å stå i en fuktig stall. Selv om ikke hans eller andres hester ikke skal ut kan vel din og venninna di sin hest få komme ut allikevel, du kan jo si din hest trives bra selv om det er kaldt.

Og når du har sagt fra kan du henge en påminnelseslapp på døra "Hollywood skal allitd ut om morgenen, uansett vær, med mindre annen beskjed gitt" :)

Stallen jeg jobber på har slike lapper, for det meste står det "skal ikke ut hvis regn eller kaldt", så de som faktisk vil at hesten skal få være ute presiserer det ofte med en "skal ut uansett vær"-lapp
    Sist endret av EvaV : 28-12-2009 kl 18:04

Siter Opprinnelig skrevet av EvaV Vis innlegg
    Hva med å si at hester tåler kulde godt, og at du helst vil ha ham ute fremfor å stå i en fuktig stall. Selv om ikke hans eller andres hester ikke skal ut kan vel din og venninna di sin hest få komme ut allikevel, du kan jo si din hest trives bra selv om det er kaldt.
    Ja, jeg kan si at han uansett må ta ut venninna mi sin og min. Hun er like opptatt som meg av å få dem ut tidlig. Vi har mann og unger, og kveldene fra 17 og utover er litt hellig. Det er lettere for å oss å heller ta dem inn i 15-16 tiden. Men vi synes ikke vi kan det hvis de ikke har kommet ut før 11 liksom.

Vi rir langt i fra hver dag heller (2-3 ganger i uka blir det vel) og da er det viktig at hestene ikke står inn rundt 18 timer i døgnet....

Sånn lapp eller skilt kan jeg sette opp Han prøvd å skrive ting på felles-tavla, men han kikker ikke der :( Det gjenstår å se om han får med seg det som evt. står på boksene. Vi sette klart grovfor og bøtte, så ingen har til vane å se hva det står på boksene :( Jeg og venninna mi er vant til det fra andre staller vi har stått på. Men disse har alltid bare hatt hestene hjemme og er vant til å styre og stelle som det passer dem best. De har ikke leid ut til mange bortsett fra oss heller, så de er ikke så vant til at andre har et litt annet hestehold
    Sist endret av Nikita : 28-12-2009 kl 18:10
    Hollywood og Henriette

Siter Opprinnelig skrevet av Nikita Vis innlegg
    Ja, jeg kan si at han uansett må ta ut venninna mi sin og min. Hun er like opptatt som meg av å få dem ut tidlig. Vi har mann og unger, og kveldene fra 17 og utover er litt hellig. Det er lettere for å oss å heller ta dem inn i 15-16 tiden. Men vi synes ikke vi kan det hvis de ikke har kommet ut før 11 liksom.

Vi rir langt i fra hver dag heller (2-3 ganger i uka blir det vel) og da er det viktig at hestene ikke står inn rundt 18 timer i døgnet....
    Du får komme med de argumentene til ham skulle han være skeptisk :) Bør jo ikke være noe problem å slenge ut deres hester selv om resten står inne.

Det er mange av de "stakkars hesten må stå ute når det er så kaldt" folka som det er vanskelig å argumentere mot uten å bli framstilt som slem som "tvinger" hesten til å stå ute i kulda. Men hesten er et dyr som er skapt for bevegelse, og med pels og dekken er det mye bedre rusta til kulden enn vi er. De fleste hester trives jo faktisk mye bedre ute enn inne. Mennesker er desverre blitt ganske pysete med evolusjonene ::p

Siter Opprinnelig skrevet av Nikita Vis innlegg
    Sånn lapp eller skilt kan jeg sette opp Han prøvd å skrive ting på felles-tavla, men han kikker ikke der :( Det gjenstår å se om han får med seg det som evt. står på boksene. Vi sette klart grovfor og bøtte, så ingen har til vane å se hva det står på boksene :( Jeg og venninna mi er vant til det fra andre staller vi har stått på. Men disse har alltid bare hatt hestene hjemme og er vant til å styre og stelle som det passer dem best. De har ikke leid ut til mange bortsett fra oss heller, så de er ikke så vant til at andre har et litt annet hestehold
    Ja, kjenner til sånne :p Men du kan jo prøve med lappen også da, så kan liksom han ikke skylde på at han "glemte at du sa det" hvis det står på svart og hvitt i tillegg :)

Hestene tåler kulden veldig bra. Jeg synes det er værre når det er minus 5 og sludd og sterk vind enn tørt og kaldt.
    Hestene hos oss står ute 12 timer om dagen uten dekken i minus 15 uten problem!
    2 av hestene står ute om natta, den ene uten dekken også i minus 15. Så lenge de har mat og pels holder de som regel varmen helt fint.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg