Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Opptrening, ala slanking og muskelbygging?

Jeg får ny hest til uka, og ettersom ho har stått lenge på beite og omtrent ikke vært brukt på et helt år, så trenger jeg litt råd og veiledning til opptrening og muskelbygging. Ho trenger også å gå ned i vekt, ettersom ho har en del ekstra rundt magen akkurat nå

Hun er 11 år og 154 på manken. Varmblodstraver av rase, men ikke gått løp eller vært travtrent under vogn. Hun har blitt brukt aktivt i alle år, da som ridehest og litt kjøring. Hun har gått både sprang, dressur og masse, masse tur.

I sprang hopper hun 80 cm uten problemer, men har også hoppet 110 bane når hun var yngre!
    I dressur går hun LC.

Ettersom vi ikke kjenner hverandre, så tenkte jeg å bruke god tid på å bli kjent, da i form av stell, kos og bruk av litt horsemanship, om jeg får mulighet til det.
    Og ettersom jeg ikke har sal enda, så tenkte jeg å sette ho igang ved å leie turer, longere og kanskje tømmekjøre (må lære meg dette først, så blir ikke med det første).

Leie på tur, blir nok det jeg kommer til å gjøre mest, da vi har litt dårlig tilgang på ridebane til andre øvelser. Klatring vil jeg bruke, og jeg vil øke lengde på turene, samt intensitet etterhvert som hun blir i bedre form.

Men likevel; jeg kunne trengt hjelp til å finne litt mer å jobbe med! Feks øvelser man kan utføre fra bakken. Øvelser som er styrkende, tillitsbyggende og/eller mykgjørende. Gjerne ting som forbedrer kondisjon også!

Tar i mot alt av tips!
    Sist endret av Legaat : 03-10-2009 kl 20:50 Årsak: Skriveleif..

tømmerkjøre fungerer veldig bra syns jeg. Ta masse svinger og slik. da blir det ikke kjedelig og du får bøyd hesten. Jeg syns tømmerkjøring også er en flott måte å bygge muskler på.:)

Siter Opprinnelig skrevet av 200silje Vis innlegg
    tømmerkjøre fungerer veldig bra syns jeg. Ta masse svinger og slik. da blir det ikke kjedelig og du får bøyd hesten. Jeg syns tømmerkjøring også er en flott måte å bygge muskler på.:)
    Notert. :) Skal se om jeg får lært meg å tømmekjøre. Bli med på et kurs, evnt. få en som er dyktig i det til å lære meg. Takk for tips!

Tømmekjøring er veldig enkelt... I alle fall hvis du bare går bak. (longering med tømmer derimot...) Bare prøv du :)

Siter Opprinnelig skrevet av Silledille Vis innlegg
    Tømmekjøring er veldig enkelt... I alle fall hvis du bare går bak. (longering med tømmer derimot...) Bare prøv du :)
    Okei :) Kanskje jeg bare skal prøve meg litt fram da. :)

Rygge, rygge, rygge. Det gjør jeg hele tiden! Når jeg trener fra bakken, og når jeg rir tur. Stoppe, veeeeente, rygge, stoppe, frem et steg, stoppe. Pause. Og så på 'an igjen.

Hoppa mi vil ikke være aleine, og en gang vi rei på tur var vi bakerst. Jeg hangt fast i ei grein, og den spente seg mer og mer (som bil og bue), for hoppa mi ville bare gå på og holde følge med de andre! Rett før jeg holdt på å sprette ut av salen, stoppa hesten, og rygga som bare juling! Så all jobbinga lønte seg. Rygging er nyttig!

Rygge, rygge, rygge. Det gjør jeg hele tiden! Når jeg trener fra bakken, og når jeg rir tur. Stoppe, veeeeente, rygge, stoppe, frem et steg, stoppe. Pause. Og så på 'an igjen.

Hoppa mi vil ikke være aleine, og en gang vi rei på tur var vi bakerst. Jeg hangt fast i ei grein, og den spente seg mer og mer (som bil og bue), for hoppa mi ville bare gå på og holde følge med de andre! Rett før jeg holdt på å sprette ut av salen, stoppa hesten, og rygga som bare juling! Så all jobbinga lønte seg. Rygging er nyttig!
    Aha, smart! Tror mange ikke tenker på det med rygging. Det skal jeg jobbe med!

Maylover
    Guest

veldig bra

Maylover
    Guest
    når man kan gjøre dette uten tau er det enda bedre

Poteten
    Guest
    Mange gode svar her, jeg ville tømkjørt i en god periode. Sett opp kjegler og bøy henne rundt dem. Når du begynner og få teknikken på tømmekjøringen så kan du spørre noen som er flinke til dette om de kan lære deg og flytte henne sidelengs med tømmene. På denne måten får du myket henne opp og styrket henne masse!

Overganger er veldig styrkende så tren skritt-holdt, holdt-trav, trav-holdt osv. Dette får henne lydig, sterk og oppmerksom.

Når du føler deg trygg på tømmekjøringen kan du ta henne ut i skogen og la henne jobbe litt i lyngen. Denne styrker senene hennes, gjør henne mer stø på foten og er ganske tungt så hun får godt med muskler av det :)

Ellers kan du trene litt bakketrening med henne for forholdet deres sin skyld. Lei henne litt rundt, stopp, rygg henne. For å så slippe tauet ned på bakken og stryke henne rundt hele kroppen, gå ett lite stykke unna henne mens hun fremdeles skal stå iro på samme stedet.

Lykke til :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg