Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Unghest som "mister hodet"

Unghesten min (4 år) har lagt seg til en ny uvane. Eller, det har bare skjedd et par ganger, men allikevel! Han er en veldig våken blanding av araber og kaldblods. Alt har egentlig vært litt småskummelt i begynnelsen, men vi har gått sakte frem, og han har etterhvert blitt nokså rolig. Utstyr er han overhodet ikke redd for, tøylekontakt er han vandt til og rytter er heller ikke et veldig stort problem. Men han er som sagt veldig våken. I begynnelsen når han ble redd stoppet han, spente seg litt og blåste i neseborene. Egentlig en veldig vanlig reaksjon. Men med litt klapp, kos og oppmuntring gikk alt fint. I det siste har han begynt å miste fatningen når han blir redd. Leier på bakken har ikke sjangs til å holde han, og jeg som rytter oppå har heller ikke noen sjangs. Han blokker alt utenfra. Ingen reaksjon. Han løper i full fart mot gjerdet, og jeg kan kjenne at han vil hoppe over. Men da får jeg dratt han rundt sånn at han løper litt til siden. Da stopper han når han kommer til hjørnet. Etter dette er han som en spent strikk. Jeg kjenner da at det ikke er noe som skal til før han setter av gårde.
    På bakken har vi et veldig fint forhold, og han er rolig, følger frivillig etter meg, kommer når jeg roper på han osv.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dette med at han totalt mister fatningen er jo egentlig ganske skummelt! Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres? :)
    Bedre å være liten og nydelig enn stor og motbydelig

Jeg synes dette høres veldig farlig ut.
    Du er 16 år, og har kanskje ikke så mye erfaring med unghest?
    Jeg tror dere behøver mer hjelp enn noen tips i et forum.
    Det eneste jeg ser som fornuftig, er få hjelp av en trener.

Jeg skriver ikke dette for å være negativ, men med tanke på din egen sikkerhet :)

har blitt mamma <3 irenee sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    Mo i Rana
    Alder
    35
    Bilder
    6
    Jeg ville ha sendt hesten til innridning/trening.
    Men så er jeg fryktelig pysete også da. Men sikkerhetsmessig så få noen som har mye erfaring med å trene unghest til å få han skikkelig innridd og grunntrent og miljøtrent.

Eller få noen som kan hjelpe deg hjemme, en trener eller noe..
    zinka mii<3 og Baronen hjemme igjen

Husk: En ridder i skinnende rustning kan fort vise seg å være en idiot i aluminiumsfolie.. :P

Blir han bare redd når du sitter oppå og har leier? Reagerer han ikke likt hvis du bare leier med utstyr feks.? Mister han ikke hodet da når han blir redd?

Ville fått hjelp av en trener eller noe som kan unghest og som kan hjelpe dere.
    Ikke ri noe mer iallefall.

Har selvfølgelig hjelp av trener! :) Gjør overhodet ikke dette alene! Har kommet frem til å ha taugrime under hodelaget (har tidligere bare hatt vanlig grime) og å få han til å gjøre noe helt annet når han begynnet å spenne seg (rygge eller noe annet). Også går vi et par skritt tilbake og starter med det han er helt trygg på på nytt! Men takk for svar allikevel! :)

Det var godt å høre at du har en trener:)
    Men hva sier denne om atferden?
    Hvorfor taugrime under hodelaget?
    Er denne hesten "klar" om man må ha tau(grime) under hodelaget?
    Å rygge er ekstremt underkastende for en hest. Trygghet og underkastelse er to ulike ting.
    Spenner hesten seg, lønner det seg nok å finne ut hvorfor.
    Min erfaring er at det er viktig at hesten ikke rekker å "fryse", men blir drevet frem.

Lykke til:)

Fint at du går tilbake til trygg basic før du jobber videre.
    Med "hull" i grunnhåndtering, er det vanskelig å komme videre på en sunn og hensiktsmessig måte.

Han er veldig skeptisk/nervøs av natur. Har taugrime under hodelaget for den som leier. Da holder man ikke to i bittet -> mer stabilt + at man ikke nødvendigvis trenger å legge alt press på bittet/ i munnen. Ja, han er helt klar. 100% vant med alt utstyr. Har gått rimelig rolig frem i forhold til det å ha vekt og en person på ryggen.
    Har også funnet ut at han er usikker uten kameraten sin (kan ikke se hverandre). Lav på rang. Skal derfor ha han i nærheten en stund fremover :) Tror nok det er noe av grunnen.
    Det er dog ikke jeg som har gjort all grunnhåndteringen, men alle mener (inkl meg selv) at han er relativt godt grunnhåndtert. Men som sagt har jo ikke jeg gjort alt, så vi går tilbake litt for å være helt sikre :)

Kan ikke kameraten bli med, da :)?

Alle er vi "skrudd sammen" forskjellig, men en nervøs hest kan nok bli tryggere om de som håndterer klarer å "glemme" at dette er en nervøs hest.
    Om man som menneske hele tiden er "på vakt" etter at hesten kan bli usikker, vil nok hesten kjenne den energien, og bli ytterligere usikker. "Det må da være mange farige ting her, siden hun som håndterer meg også ser etter farer?"

Kanskje du skal prøve å forestille deg at hesten er en gammel, supertrygg gamp?
    "Glemme" at den er ung og usikker?

Pjuhh - godt å høre at du har trener - ellers ville jeg sagt som de to første.
    Det er jo meget farlig at en så ung hest "lærer seg" å fly ut - og uansett er det "for mye å takle" av en så ung rytter.
    En 4-åring er en usikker hest, som begynner å bli voksen, og gjør seg "livserfaringer" - og hvis det er at den kan "fly ut" - kan man få et langvarig, og farlig, problem.
    Jeg vil absolutt anbefale at du ikke rir ut alene med ham - alltid sammen med en trygg vennehest - som da vil være den beste "lærer".

"Arabernervøs og Dølasterk" - kan være en kombinasjon som ikke er lett å takle - og yess - den merker øyeblikkelig hvis rytter er det aller minste engstelig - virker som den kan lukte det, og da kan man fort komme inn i en vond sirkel.

Har han blitt ridd av en erfaren rytter? - En som "utstråler autoritet" - noe hesten fort merker. Hvis den da "oppfører seg", må også alle andre som rir den utstråle samme autoritet. Hester er eksperter på å "lese" sin rytter.
    Og en 4-åring som nettopp er i "utprøvningsfasen" kan fort bli en problemhest hvis dette ikke tas tak i ganske så raskt.

Lykke til.

Takk :) Jo, kameraten skal være innpå banen. Føler meg overhodet ikke redd når jeg rir han. Men som sagt kan det være noen hull i grunnutdanningen jeg ikke har hørt om, så derfor begynner jeg på nytt med de tingene jeg ikke kan si 100% om han har lært siden jeg ikke tok med av hele grunnutdanningen :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg