Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Gjest-
    Guest

Longering av unghest

Lurer litt på når det er greit å begynne med longering av unghesten? Burde man vente til det er rundt innridingstider, eller kan man sette igang før?
    Lurer også litt på hvordan man skal gå frem å lære hesten longering?
    Man burde vel være to i alle fall, men hvordan lar man hesten skjønne skritt trav galopp stopp? Noen som har noen gode råd og tips?
    :)

Jeg vet ikke helt når man kan begynne å longere, men du kan jo legge grunnlaget nå. Er bare å prøve å få henne til å gå i en liten sirkel rundt deg når du bare har grime og leietau. Tenk kropsspråk; ha kroppen din mot bakparten til hesten for å drive henne framover. Bare et par steg rundt deg er nok i første omgang. Etterhvert kan du forlange mer og mer :smile:

Kommandoer kommer etterhvert. Bruk kroppsspråket for å få den fram eller stoppe. Stå slik at når du står med magen mot hesten så "presser" den mot feks bakre halvdel av hesten hvis du vil at den skal øke tempo, eller mot den fremste halvdelen hvis du vil at den skal minske tempoet. Hvis det ikke er nok å bare flytte seg i sentrum av sirkelen ville jeg gått nærmere hesten og lagt presset litt sterkere. Målet er jo å kunne stå i midten og stå mest mulig rolig der. Etterhvert som du får hesten til å gjøre det du vil med kroppsspråket, så kan du legge til kommandoer. fet hjelper ofte å feks trave takten selv hvis du vil at hesten skal trave samtidig som du ber om det :smile:

Dette ble veldig kjapt og enkelt forklart, men det er sånn jeg har gjort med Jameel i hvertfall, og han har da klart å lære seg det :smile:

Jeg veit ikke mye om longering (og særlig ikke av unghest), men jeg vil tro at dersom du har tilgang på rundpaddoc så vil du kunne komme ganske langt. Om ikke, tror jeg også du kan komme ganske langt

Mine tanker om noe:
    For å lære hesten longering er det som du er inne på, greit å være to. En som går rundt med hesten, og en som står i midten. Jeg ville også hatt med meg en longepisk som støtte og som fremdriver, samtidig som den kan hjelpe til å beholde de rammene hesten helst skal ha.

Det jeg alltid er obs på når jeg longerer er at jeg står "bak" hesten, slik at jeg blir å drive den frem, istedetfor å gå "foran" den slik at jeg stopper. En liten ting jeg har dratt med meg fra noe NH-prinsipper. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener? Kan isåfall forklare nærmere. Jeg ville begynt i skritt de første gangene med hjelper, slik at bare hesten forstår tegninga, at den skal gå rundt deg, og du står stille.

*tenketenke*
    Jeg tror at jeg ville hatt hesten løs på ridebane/rundtpaddoc dersom jeg skulle lært den kommandoer. Litt mindre å tenke på for ens egen del. Man trenger ikke tenke på line å ha kontroll over, men kun på at man bruker kroppspråket og stemmen for å få hesten frem og stoppe. Smatte og gå mot den bakfra når man skal ha den frem, og flytte seg fremfor den mens man sier prrr når man skal ha den til å stoppe. Også håpe at den skjønner poenget etterhvert som du overfører det til longeringen.

Som vanlig, så er jeg litt fan av å skynde seg sakte. Og som jeg sa, jeg har aldri vært borti dette før, jeg er bare skravlesjuk og prøver å tenke fornuftig.. Sikkert mange andre som har andre gode ideer :)
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

Gjest-
    Guest
    Gode råd dette her :)
    Ja, vil prøve meg litt med kroppspråk fremfor å bruke pisk og sånt. Er litt redd for å spørre de på stallen, da jeg synes de er litt for røffe med hestene, om de kan hjelpe meg... Tenkte jeg skulle overtale kjæresten til å gå rundt med henne mens jeg står i midten :) For den som går rundt, skal vel bare være som en "støtte" for å få hesten til å skjønne å gå rundt?

Skjønner hva du mener med NH prinsippene Ragnhild :) Har tilgang på ikke helt rund paddock, men en fin longeplass. Så det får hjelpe. I det minste trenger jeg ikke slippe henne løs på en stor bane...
    Mens vi er inne på å ha den løs i paddock, begynner ikke det å nærme seg litt mer rundpaddock trening i horsemanship? Eller er det noe forskjell på det du forklarte her, og hs trening?

Om noen har noe mer å tilføye, please do

Jeg mener du ikke trenger en til å gå rundt med hesten. Hadde en trener her og hadde kurs i vinter, og han lærte hesten prinsippet med å gå rundt på bare en liten stund. Du må bare være bevisst på kroppsspråket digg og vise hva du vil, og ikke holde på for lenge. Til å begynne med kan det være nok at hun bare går ett eller to skritt i noe som kan likne en sirkel, og etterhvert så utvider du dette :smile:

Gjest-
    Guest
    sirkel rundt meg er hun flink til gjort masse av det for å lære at hesten skal gå bak min kroppslinje men da har hun omtrent gått oppå meg da... MEN, fremdeles en sirkel rundt meg

Siter Opprinnelig skrevet av Lene
    Gode råd dette her :)
    Mens vi er inne på å ha den løs i paddock, begynner ikke det å nærme seg litt mer rundpaddock trening i horsemanship? Eller er det noe forskjell på det du forklarte her, og hs trening?
    Jeg bruker de prinsippene (være konsekvent på hvor jeg står, hvordan kroppspråket mitt er, type være åpen med skuldra fremover ogsånn) uansett om jeg longerer løs i rundpaddoc, på bane eller om jeg longerer med line. Så hva man kaller det er for meg ganske likegyldig, jeg vet bare at det for meg har funket under alle de tre treningsformene, og derfor bruker jeg det :)
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Gode tips av de ovenfor om hvordan det kan gjøres.

Ang. alder, så ville jeg begynt med longering FØR du skal begynne med innridning. Gjerne i 2 års-alderen. Da kjenner hesten alle komandoene, og selve innridningen blir mye lettere når den tid kommer. Men husk at dette er nytt for hesten, og tungt i begynnelse. Så ikke longer mer enn 10-15 minutter, og gi deg mens leken er god. Får du noen veldig gode volter, så skryt masse og ferdig med det. Og ikke longer for ofte. En gang i uken er nok.

Siter Opprinnelig skrevet av Lene
    sirkel rundt meg er hun flink til gjort masse av det for å lære at hesten skal gå bak min kroppslinje men da har hun omtrent gått oppå meg da... MEN, fremdeles en sirkel rundt meg
    Det er jo kjempebra! :-D En sirkel er en sirkel, og mer kan du ikke forlange til å begynne med :smile: Etterhvert kan du jo prøve å flytte henne fra deg ved å legge press på skulderen så hun beveger seg utover (og så er det det å finne den hårfine grensen der hesten ikke stopper, men flytter seg fra deg). Du kan jo prøve å legge press ved å gå mot henne, eller "dytte" henne fra deg med tauet eller noe. Bare forsiktig til å begynne med, og forsterke etterhvert om det ikke virker. Vanskelig å forklare, men prøv å bruke kroppsspråket så godt du kan :smile:

Hadde hesten vært min hadde jeg begynt å tidlig som mulig. Da lærer jo hesten noe av signalene osv.
    En dag longerte ei venninne av meg en islandshest ved navn Laufey, ikke ridd inn eller noe. (er da 4 år gammel) Hun var virkelig et naturtalent! Aldri longert før. Men hesten ut på volta og begynte å trave. Kjempemorro!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Unghest og Longering
    Av stall klevane i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 18
    Siste innlegg: 12-03-2010, 02:28
  2. Longering
    Av hegzen i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 2
    Siste innlegg: 09-06-2009, 13:10
  3. Longering
    Av minikyvik i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 19