Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 49

Er bukkehov og bukkefot det samme?

Enkelt og greit..
    Bukkehov vet jeg jo sitter i hoven(feil trimming? Eller er dette genetisk?). Men så hører jeg noen snakker om bukkeFOT.. Og da blir jeg litt forvirra..
    Er dette to forskjellige ting? Eller bare forskjellige måter å snakke på?

Ordet bukkefot har eg aldri høyrd før, men når nokon snakkar om ein hest som er bukkebeint så har han ei feilstilling i beina. Det vil seie at aksen frå albogeleddet til kodeleddet er brote forover.
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Det var det jeg også tenkte, at det kunne være dette..

Bukkhov er medfødt, by the way.
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Det går rare dyr i hagjin
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Verdensveven
    Alder
    35
    Bukkehov er medfødt ja, ene hesten hjemme hos mamma og pappa har dette.
    Sist endret av Sussi : 07-09-2009 kl 14:15
    Språket er uendelig.

(Fra lærebok i språkvitenskap)

Akkurat.. Og da er det dette at hoven er kjempesteil? Eller tuller jeg nå..?
    Er det noen mulighet å rette opp dette?

ja hvis man gjør dette tidlig!

Det må gjøres innen føllet er tre mnd hvis jeg har forstått det riktig. Det finnes jo også naturligvis flere grader av bukkhov. Noen kan man knapt se det på, mens andre går på kronranden omtrent.

Fælt er det i alle fall, har en 4-åring med bukkhov på begge frambeina.
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Bukkhov er en lidelse som rammer føll og kjennetegnes ved at hoven vokser kraftig i hælene. Hoven blir svært steil og vil om det ikke behandles, tippe forover slik at hesten blir gående på hovveggen og kronranden.

Bukkhov lar seg normalt rette opp, men det må skje før hoven tipper over. Det er også viktig å være klar over at høye hæler og bukkhov er to helt forskjellige tilstander.

Men bukkehov/veldig steile høver på føll er jo ikke direkte arvelig. Miljø osv har også mye å si, som underlag, bevegelse og riktig trimming osv. Det blir først en varig og problematisk tilstand hvis senene modnes i denne steile tilstanden.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg