Vi ønsker Vilde Elvestad velkommen som ny administrator på forumhestene
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 44

Vasking/rensing av sår med grønnsåpe, biotex og andre vaskemidler?

Det finnes så mange meninger om hvordan man skal drive med sårstell på hest! Til og med veterinærer er uenige. Noen hører blindt på veterinæren sin (noe som jeg forstår veldig godt, da man ikke har undanning eller erfaring med sår på et slikt plan), og andre våger og tenke selv og følge det de selv synes virker mest fornuftig og logisk. Det som kanskje er viktig, er hvilken effekt de ulike midlene har på et sår?? Her er det mye jeg ikke vet, og har nok mye å lære!!

Jeg selv har brukt grønnsåpe og desifiserende midler når jeg har vasket sår på hester (sier ikke at det er det rette, men i hvertfall det jeg har brukt). Har også hørt av andre at de har blitt anbefalt biotex og andre vaskemidler ved vasking og rensing av sår. Har også hørt at biotex kan være bra å bruke i sår der det er fare for daukjøtt, da det har en sinkende effekt på tilvekst av ny hud og dermed også dette daukjøttet. Men da tenker jeg at det ikke er så lurt vaske sår med biotex der det ikke er fare for daukjøtt, siden det vil sinke helingen?? (Bare en egen tanke)

Jeg ønsker å lære mer om sårstell, og sender derfor ballen videre til dere... Hva er deres erfaringer og tanker om dette?
    Sist endret av Marty : 21-07-2009 kl 10:51

Science may have found a cure for most evils,
    but it has not found a remedy for the worst of them all
    - the apathy of human beings

Jeg er vel en av de som hører på de med utdannelse så fremt det sier meg at det er fornuftig.

Jeg renser og vasker derimot ikke sår med Biotex uansett om jeg hadde fått beskjed av veterinær. (Nå har jeg enda ikke møtt en veterinær som anbefaler Biotex).

Biotex tar nok drepen på dødkjøtt, men det forhindrer samtidig veksten av friskt kjøtt og helingsprosessen av såret.

Jeg vet at mange sverger til Biotex og synes det er virkelig fint og flott, men jeg gjør det ikke da noe forteller meg at et vaskemiddel med blekemiddel ikke har noe i et sår å gjøre.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    36
    Bilder
    85
    Jeg har heller ikke brukt biotex, og kommer nok heller ikke til å bruke det bl.a. av grunnene som Birre nevner.

Grønnsåpe derimot er ok synes jeg. Det trekker ut betennelse og verk fra sår. Men bruker det bare ved sår på bena da, hvor hesten kan stå i fotbad. På kroppen bruker jeg andre ting.

Jeg har vel egentlig ikke erfaring med store sår på hesten min, da hun kun har fått småskrammer. Men de gangene hun har fått småsår grunner insektsstikk eller andre ting (hun pleier å gå i en svær skog om sommeren), pleier jeg å vaske hele hesten med grønnsåpe og smøre zinksalve med antibiotika på sårene, før jeg sprayer med spenespray over sårene, for å holde fluene borte. De neste dagene sprayer jeg med blåspray. Jeg kontakter svært sjelden veterinær på grunn av sår. Jeg har funnet ut min metode med masse prøving og feiling.
    SKRIVEFOBI
    Den eneste useriøse norske rosabloggeren. Resten er bare for seriøse for mitt vedkommende, til at jeg kan legge for mye vekt på deres rosablogger. Dessuten bruker de feil rosanyanse... HØRT OM SJOKKROSA????

Jeg vasker som regel sår med rent, rennende vann, lenge. Det er det som er anbefalt så vidt jeg har lært, og føles tryggest. Hvis det er fare for infeksjon, og såret ikke må sys eller noe, bruker jeg noe salve på det.

Hvis det er mye skitt i såret som jeg må "pirke ut" har jeg brukt klorhexidin eller pyrisept på bomull/gamgee. Mugg har jeg vasket med grønnsåpe, men ikke vanlige sår. Har også hørt av veterinær å vaske med sterilt saltvann.

Klorhexidin har jeg blitt anbefalt å ikke bruke til å rengjøre og vaske sår med, da det er ganske sterkt. Saltvannsoppløsning derimot er bra, og selvsagt lunkent rennende vann.

Signerer Birre.. ikke Biotex i sårvask!

Hva er biotex? Sånn at jeg vet det, dersom jeg kommer utfor en veterinær som sier at jeg bør rense sår med det..
    SKRIVEFOBI
    Den eneste useriøse norske rosabloggeren. Resten er bare for seriøse for mitt vedkommende, til at jeg kan legge for mye vekt på deres rosablogger. Dessuten bruker de feil rosanyanse... HØRT OM SJOKKROSA????

Siter Opprinnelig skrevet av bellamuerte Vis innlegg
    Hva er biotex? Sånn at jeg vet det, dersom jeg kommer utfor en veterinær som sier at jeg bør rense sår med det..
    vaskepulver

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    43
    Bilder
    4803
    Biotex er et vaskemidel for klær og anbefales IKKE som sårrenseviddel,men derimot som middel for å stoppe ukontrollert vekst av såkalt "daukjøtt"/"viltkjøtt".

Ved enkelte typer sår så kan det forekomme at kroppen produserer store mengder granulasjonsvev som i beste fall bare hindrer helingen av såret,i verste fall så blir det digre "svulster" av det.
    Dette er i enkelte tilfeller svært vanskelig å bli kvitt,da avbefales det å vaske med Biotex oppløsning for å bryte dette ned og gi en ren sårflate som så kan hele normalt.

ENkelte får litt hikke av tanken på å bruke dette på en hest.

Jeg har brukt det,med svært godt resultat og også sett det redde flere andre stygge tilfeller av daukjøtt.
    Det middelet som var mest i bruk tidligere er nemlig ikke å få tak i Norge lenger.het Nelex.
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg