Det finnes så mange meninger om hvordan man skal drive med sårstell på hest! Til og med veterinærer er uenige. Noen hører blindt på veterinæren sin (noe som jeg forstår veldig godt, da man ikke har undanning eller erfaring med sår på et slikt plan), og andre våger og tenke selv og følge det de selv synes virker mest fornuftig og logisk. Det som kanskje er viktig, er hvilken effekt de ulike midlene har på et sår?? Her er det mye jeg ikke vet, og har nok mye å lære!!
Jeg selv har brukt grønnsåpe og desifiserende midler når jeg har vasket sår på hester (sier ikke at det er det rette, men i hvertfall det jeg har brukt). Har også hørt av andre at de har blitt anbefalt biotex og andre vaskemidler ved vasking og rensing av sår. Har også hørt at biotex kan være bra å bruke i sår der det er fare for daukjøtt, da det har en sinkende effekt på tilvekst av ny hud og dermed også dette daukjøttet. Men da tenker jeg at det ikke er så lurt vaske sår med biotex der det ikke er fare for daukjøtt, siden det vil sinke helingen?? (Bare en egen tanke)
Jeg ønsker å lære mer om sårstell, og sender derfor ballen videre til dere... Hva er deres erfaringer og tanker om dette?

Svar med sitat