Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
Lukket tråd
Side 1 av 29 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 286

VIKTIG: Introduksjon av "prikkesystemet"

Det har lenge vært vanskelig for oss moderatorer og sette klare retningslinjer for hva som er lov og ikke lov på dette forumet, og det har ført til at vi føler at ting har sklidd mer og mer ut, ikke nødvendigvis med hva slags innlegg som er skrevet (altså tema), men måten det er skrevet på. Stemningen på forumet har flere ganger vært direkte utrivelig den siste tiden, og dette ønsker vi å gjøre noe med.

Mye av problemet tror vi ligger i at vi ikke har hatt et godt system for bruk av sanksjoner, og at det ikke har kommet noen sanksjoner ved brudd på forumreglene, annet enn en ukonskevent PM hist og her fra en av oss moderatorer. Dette har vært alt for dårlig fra vår side.

Etter å ha tatt en litt nærmere titt på forumet, og det systemet som det tilbyr så har vi funnet ut at vi har en funksjon som automatiser dette med sanksjoner. Forumet er nå satt opp slik at vi har mulighet for å gi brukere en såkalt "infraction" (som på godt norsk blir en "overtredelse", men siden vi ikke kan gi en overtredelse så det går under infraction). En infraction vil si at en bruker får x antall poeng dersom den går over streken i et innlegg. Ulike brudd på forumreglene har ulike poeng, og vi har også muligheten til å gi flere/færre poeng dersom det skulle være nødvendig, men hovedsakelig vil vi holde oss til de retningslinjene som er satt opp.

Når man så har fått et visst antall poeng, så vil man automatisk bli bannet for én dag. Poengene beholder du et halvt år av gangen, så når du kommer tilbake fra å være bannet en dag, har du fortsatt de oppsparte poengene, og da vil du få en strengere ban neste gang du blir bannet. Her er en liste over regelbrudd (vi har her tatt utgangspunkt i forumreglene), ulike poeng og ban:

- Ufin språkbruk – 1 poeng (forumregel 1.1, 1.4)
    - Personangrep – 2 poeng (forumregel 1.5, 1.6, 1.7)
    - Brudd på opphavsrett – 2 poeng (forumregel 1.10)
    - Usømmelig innhold – 3 poeng (forumregel 1.5)
    - Offentligjgjøring av andres identitet - 2 poeng (forumregel 1.7, 1.8)

I tillegg har vi et par punkter vi føler er rett å gi en infraction for, men som ikke dekkes helt og fullt av forumreglene:

- Spam – 1 poeng (dersom man tydelig poster for å få opp innleggstelleren)
    - Nye tråder som lett kan søkes opp – 1 poeng (en post vi ikke kommer til å være hysteriske på, men ligger det en lignende tråd rett under så vil denne bli tatt i bruk)
    - Klage uten å si ifra – 1 poeng (om man i en tråd klager på at moderatorene burde gjort noe, uten at man rapporterer innlegget man mener burde vært tatt tak i)
    - Sletting av første innlegg i en tråd – 1 poeng
    - Oppretting av to brukere med vitende vilje – 3 poeng

Den oppvakte ser sikkert også at ikke alle forumreglene er nevnt over. Det har med at vi ikke føler at dersom du legger ut telefonnummer og navn på en privatperson, så skal det føre til ban. Det er mulig du får en PM om at det kanskje ikke var så lurt, men vi skal ikke kjøre en helt stram linje her. Vi kommer fortsatt til å ha stor takhøyde her, så ikke tro at vi kommer til å hive dere ut i hytt og pine. Og som nevnt tidligere, så kan vi også gi mer/mindre poeng enn det som er satt avhengig av hvor grovt regelbruddet er, men veldig hovedsaklig så kommer vi til å holde oss på denne linja, akkurat for at det skal være så rettferdig som mulig.

Og her har dere ban-lista:
    3 poeng = 1 dag på gjerdet
    6 poeng = 1 uke på gjerdet
    9 poeng = 1 måned på gjerdet
    18 poeng = 1 halvt år på gjerdet

Poengene har du altså som sagt i 6 måneder av gangen, så forsvinner de. Kan sammenlignes med prikker i førerkortet for de som kjenner til det.

Vi vil gjerne også understreke så stort vi bare kan, at dette ikke er et ønske om å innføre et "nazi-styre" over dere, men en mulighet for å gjøre forumet mye mer rettferdig overfor alle dere brukere. Med et slikt standardisert system er det utrolig mye lettere for oss moderatorer å slå ned på noe som bryter en regel, og det er enklere for dere som brukere, da dere har noe konkret å forholde dere til. Dette er opprettet på bakgrunn av at vi har fått tilbakemelding på at forumet ikke har vært rettferdig i det siste, og dette har vi et sterkt ønske om å gjøre noe med. Med dette systemet føler vi at det vil være mye enklere for oss å føre en rettferdig linje over alle brukerne, da det uten tvil er mye enklere å trykke på en knapp fremfor å skrive en PM og forklare vedkommende hva vedkommende har gjort. Jeg håper virkelig dere forstår oss og ikke misforstår oss denne gangen.

I og med at ingen av oss har erfaring med dette systemet så vil vi nok bruke litt tid på å få dette i gang og til å fungere optimalt. Det er mulig vi sender noen infractions til noen av dere som tester, men da vil dere få beskjed, og poengene dere får vil bli fjernet. Vi tar i så fall kontakt med dere. Poengsystemet vi har satt opp er vurdert og satt sammen av oss moderatorer, og vi har sammen kommet fram til dette systemet. Det er i hovedsak slik det kommer til å se ut, men vi er åpen for kommentarer og innspill dersom dere har det (noe jeg av en eller annen grunn antar dere har ).

Så: Vi håper virkelig at dere nå ser grunnen for at vi innfører dette – det er for at det skal være enklere for oss å føre en rettferdig og mer konsekvent linje overfor alle brukere her, og slik at det ikke skal forekomme en påfallende forskjellsbehanding av brukere.
    Sist endret av Birre : 05-03-2012 kl 12:18

så flott! :) nå VET man liksom hva man skal forholde seg til og hva konsekvenser kan bli:)
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Sabrina med en tulling Wilisia sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Sverige/Rogaland
    Alder
    24
    Bilder
    96
    Kjempebra tiltak syns jeg

EliFi
    Guest
    Synes det ser bra ut :) Men hver enkelt bruker blir varslet når man går over grensa og får poeng vel?

LisaFi
    Guest
    Fair enough, gjør de endel enklere å være moderator, håper jeg. :)

Noe som ikke blei skrevet i innlegget er at dette systemet ikke vil ha tilbakevirkende kraft. Det gjelder fra og med i dag (med et ønske om litt forståelse for at dette er helt nytt, og trenger litt tid for oss til å komme oss inn i det). Alle starter på blanke ark i dag, også tar vi det derifra.

Regner med at denne kan kommenteres siden dere ikke har låst den..
    Isåfall, det må da være måte på streng linje.

man beholder poengene sine i 6 mdr???
    Jeg reagerer egentlig ikke på "oppsettet" deres, selvom jeg synes dette hørtes i overkanten av strengt ut.
    Nå vet ikke jeg "hvor" høy den takhøyden deres kommer til å bli men slik dere setter linja her og ikke kan forskjellsbehandles må dere kjøre en ganske hard linje med lav takhøyde.

Dette er ikke for å være pessimist, men her synes jeg dere overdrev!
    Og at man beholder poengene i opptil 6 mdr, virker ja..

Siter Opprinnelig skrevet av EliFi Vis innlegg
    Synes det ser bra ut :) Men hver enkelt bruker blir varslet når man går over grensa og får poeng vel?
    Med et så langt innlegg jeg skreiv trodde jeg at jeg hadde fått med alt, men det hadde jeg jo selvsagt ikke.

Dere får absolutt en PM om dere får en infraction. Det er en standardisert PM hvor innlegget det gjelder er quota, hvor mange poeng dere får samt hva man har brutt og muligens en liten kommentar fra moderatoren.

Så her gjelder det virkelig å benytte seg av rapporteringsknappen fremover? Noen er jo på denne knappen hele tiden mens andre igjen aldri bruker den.

Har jeg forstått det rett?

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Regner med at denne kan kommenteres siden dere ikke har låst den..
    Isåfall, det må da være måte på streng linje.

man beholder poengene sine i 6 mdr???
    Jeg reagerer egentlig ikke på "oppsettet" deres, selvom jeg synes dette hørtes i overkanten av strengt ut.
    Nå vet ikke jeg "hvor" høy den takhøyden deres kommer til å bli men slik dere setter linja her og ikke kan forskjellsbehandles må dere kjøre en ganske hard linje med lav takhøyde.

Dette er ikke for å være pessimist, men her synes jeg dere overdrev!
    Og at man beholder poengene i opptil 6 mdr, virker ja..
    Lopke, vi er åpen for forslag, men det hadde vært veldig fint om vi kunne fått mulighet til å testa ut dette systemet en stund først før vi kan ta en felles evaluering om hvordan det fungerer. Vi vet enda ikke hvordan vi kommer til å opptre i praksis, for det er umulig å si, men vi ber om muligheten til å få testa det ut, og heller ta en evaluering etterhvert. Dersom halve forumet plutselig er bannet så er det jo noe galt, og noe som må endres. Det er helt nytt for oss dette, og vi må nesten bare prøve oss frem. Som sagt, om vi får lov å prøve dette litt nå en stund fremover, så ser vi hvordan det går, og om det viser seg at linja vi har lagt oss på blir alt for streng så kan vi heller moderere oss etterhvert. Men det hadde vært veldig fint om vi kunne tatt den vurderingen når systemet har kommet ordentlig i funksjon.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 2 brukere som leser i denne tråden. (1 medlemmer og 1 gjester)

1. HeatheFut

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg