Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 12 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 114
    Siter Opprinnelig skrevet av Marte+Quicky Vis innlegg
    Vi har ei gul kaldblodshoppe på stallen http://www.facebook.com/home.php#/ph...6&id=529321705
    Kan du legge ut bildet her, man må logge inn for å kunne se det via linken din?
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Gulponnis
    Guest
    Vi har nettopp fått en blakk kaldblodstraver på stallen vår. Min første uttalelse: " NÆH, vi har fått fjording".

Husk at borkete hester OFTE blir tatt for å være blakke.
    Hvis de er blakke, har de ål, fjær i halen og svart midtstol i mana.

Det er nå så lenge siden fjording og døl ble adskilt i den norske hesteavlen, at det skulle ikke være noe igjen av "viltgenet" i kaldblods/døl.

Når det gjelder den skimlete traveren, er det ikke sikkert at løpet gikk i går/forgårs. Jeg så spesielt nøye på den, for å være sikker på at den ikke var borka - men nei, den var skimmel. Den var ikke så gammel, og enda ganske mørk i fargen. Prøvde å se på reprisene av løpene, men akkurat det løpet dukket ikke opp igjen, så jeg fikk ikke notert meg navnet på den.

jilmavi
    Guest
    Eg ser fint skilnad på brunblakk og borka. Og eg ser i alle fall skilnad på gråblakk og alle andre farger. Blakkgenet er veldig sjeldsynt i kaldblodstråvarar, men det er ikkje det same som at det ikkje finst. Du kan vel ta ein titt på bileta og sjå sjølv.

Hugs at blakke hestar som ikkje er fjordhest svært ofte er mørkare i fargen enn me er vand med frå fjordrasen. Dei treng absolutt ikkje ha mørk midtstol med kvitt ikring, og halen kan fint være så mørk at det er vondt å sjå om det er halefjør der eller ikkje.

Det er mulig at det kan finnes rester av viltgenet i døl, da det var mye felles avl før stambøkene ble opprettet, men så ble rasene skilt.

Har ikke lest hva som står om lovlige farger hos døl, eller om det er fargerestriksjoner. Visste ikke at "blakk" var en godkjent farge. Siden stamboka for døl er fra 1700-tallet, og at man da skilte døl fra fjord, med bla farge som "skilletegn", må man anta at en "blakk" døl må ha fjording i seg fra nyere avl. Men man vet jo at "viltgenet" er et sterkt gen i forhold til fargen på en hest, så man vet vel ikke for sikkert hvor evt. "blakke" døler/kaldblods kan komme fra.

Hos fjordingen er det ihvertfall ikke tillatt med annet enn blakk - ja, selv den minste hvite flekk blir uglesett - overhodet ikke hos hingster, og såvidt tillatt med en liten stjerne hos hopper. Dette til tross for at det i tidigere tider fantes fjordhester med flere farger, både svart, rød og brun - s. 14 i boka om Fjordhesten: Svart fjording.

Hos nl-hest er blakk en ikke tillatt farge, selv om man vet at flere har fjording i slekta i tidligere tider (før ca. 1940). Når fargen ikke var blakk, ble hesten godtatt.

Når det gjelder de "blå" dølahestene, har det faktisk blitt flere av dem, da folk synes fargen er flott.
    Men i kaldblods er fargen den siste man ser på - bare travtider - og at det dukket opp en skimmel traver, ble lagt merke til.
    Ja, jeg prøvde å se på repriser av Rikstotoløp i kveld også, men løpet med den skimlete vinneren dukket ikke opp. Spesielt interesserte kan sikkert kontakte DNT (travselskapet).

Men man har jo hørt div. av travkommentatorer som betegner borkete og gule hester som blakke....

Når trådstarter spør etter skimmel kaldblods, kanskje flere kan "jakte" på den skimle hesten (hingst eller vallak) - muligens etter Moe Odin - som vant et travløp i forrige uke...

jilmavi
    Guest
    Det er i alle fall ein godkjend farge hjå nordsvensk, om det er det hjå døl veit eg ikkje. Men det har iallfall overlevd i nordsvensk brukshest og må ha kome derifrå inn i kaldblodstråvaren.

Sterkt og sterkt, blakkgenet er ein enkel dominant og er ikkje "sterkare" enn andre dominante gen. Folk har ein tendens til å tru dette ettersom fjordingblandingar blir blakke; dei aller fleste fjordhestar er jo homozygote for blakkgenet. Sidan blakkgenet er dominant og dimed alltid påverker hestens farge (med forbehold om at det kan vere vondt å sjå på dobbeltgule hestar og skimlar, eller hestar med store kvite avteikn) så burde det tvert i mot ikkje vere vanskelig å spore opp kor det kom frå, i teorien.

Du treng ikkje skrive blakk i hermeteikn forresten. Anten er dei blakke eller så er dei det ikkje.

insolita
    Guest
    T.B.: Er det Rikstoto Direkte du har sett på eller NRK? I utgangspunktet sender Rikstoto Direkte gårsdagens løp i reprise samt dagens løp. Jeg fant ingen aktuelle ved å sjekke begge de to i forhold til registrerte farger. Det er ikke værre enn å sjekke hester etter Odin som har vunnet i det siste og se om man husker navnet. Litt jobb er det men. Tangen Tinn, Negards Vilja etc.

Kan høre med TM når jeg snakker med han neste gang. Kan hende han evt. husker et avkom etter Odin som er pussig farget.

http://www.travsport.no/Andre-elemen...h=mille+vinter

Den hesten her har en nydelig farge:) Står vel litt utenfor trondheim nå..

Dølahest stall grønli sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Hitra, Sør- Trøndelag
    Alder
    42
    Jeg så netopp travløp i reprise på NRK 2 var det vel? Der var det en skimmel traver, men det var en varmblods vel og merke. Var det samme hesten som var sett i løp tidligere i uka kansje?

Siter Opprinnelig skrevet av stall grønli Vis innlegg
    Jeg så netopp travløp i reprise på NRK 2 var det vel? Der var det en skimmel traver, men det var en varmblods vel og merke. Var det samme hesten som var sett i løp tidligere i uka kansje?
    Kjell Bjarne () heter den. Den er reg. brunskimmel, men jeg har ikke noe greie på forskjellen mellom vanlig skimmel og brunskimmel..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg